Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåket ?


Anbefalte innlegg

Har netopp begynt på en av høgskolene i norge, og på hybelen følger det med bredbånd, eller iallefall en oppkobling til skolen

for å få dette måtte jeg skrive under en kontrakt som sa at jeg ikke skal laste ned noe som helst med opphavsrett, eller kopibeskyttelse eller noe slikt, dvs null mp3 eller divx eller iso. brudd vil føre til utestengelse fra nettjenesten

er dette egentlig bare svada ? kan de faktisk sjekke nøyaktig hva jeg laster ned ? eller er det bare slik at om de ser at noen driver å laster ned konstant i flere dager i strekk at de begynner å lure ? eller har de faktisk ingen peil i det hele tatt og det er bare for å skremme oss ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at de kan se hva du laster ned.

 

Men jeg er ganske sikker på at de overvåker aktiviteten på nettet. De kan mest sannsynlig se hvor mye trafikk som kommer fra din IP-adresse, hvor mange IP'er du har kontakt med. Og ikke minst hvilke porter trafikken kommer fra...

 

Dersom det er mye trafikk på port 1214 (tror det var den) så skjønner de at du bruker Kazaa til å laste ned og laste opp... Men de vet ikke hva du laster ned eller deler...

 

Vær forsiktig med å bruke det ikke så kjente programmet Shareaza... Det er sinnsykt effektivt og skaper stor oppmerksomhet... En ukjent port som overfører mye data og har kontakt med tusenvis av Ip'er er litt suspekt.

Lenke til kommentar

De har mulighet til å se alt du laster ned og opp ukryptert.

På den annen side gidder de ikke å overvåke mer enn nødvendig. De ser på statistikken og ser at dersom din hybel har mye mer trafikk (spesiellt utgående trafikk) enn de andre kan det tenkes at de vil se litt nærmere på hva du driver med.

Er som å kjøre bil: Om trafikken går i 100 i 80 grensa, og du er en av dem, gidder ikke UP stoppe deg, men hvis trafikken går i 70 og du kjører i 85 er det sjans for at de stopper deg.

 

-pg

x-hybel beboer

Lenke til kommentar

Med mindre du har skrevet under på at de kan overvåke deg, så skal du vel kunne gjøre nettopp hva du vil...

De kan jo liksom ikke sjekke akkurat hva du laster nedopp om du ikke har skrev under på dette i kontrakten.

Så du har jo dette og si om de tar deg for nedopplasting av div. materiale som er kopibeskyttet osv.

 

edit: Det er jo uansett ulovlig og laste nedopp materiale som er kopibeskyttet, så hold deg unna!

Lenke til kommentar

kan vel også se på det som at de fraskriver seg ansvaret for hva du bruker linja di til, og utover det er det for de revnende, knekkende likegyldig hva du bedriver med.

slik at du og ikke skolen får en evt smekk fra RIAA eksempelvis, men sansyligheten for det i det hele tatt (særlig i norge) er da skremmende liten..

Lenke til kommentar

Er slik som det nevnes her: Dersom du ikke stikker deg frem, blir du ikke undersøkt.

 

Det som er viktigst å huske på er at skolene og uninett ikke liker at deres nett benyttes til å DELE filer med opphavsrett etc. Vet at skolene ofte mottar advarseler fra uninett pga mye trafikk ut av nettet. Derimot er det så og si ingen som reagerer på trafikk inn i nettet.

 

Kan oxo nevne at programm som f.eks Kazaa ofte er bannlyst på hybelhus. Grunnen er at det vistnok sendes så sinnsykt mye status info at nettet kneler når mange er på samtidig. Pluss at det er så mange oppkoblinger per nedlasting.

 

Hold deg i skinnet. Ikke stikk deg frem. Og vær forsiktig slik at ikke uploaden din vekker interessen hos admin. Da skal det nok gå bra.

 

joko

Lenke til kommentar

Jeg leste i en bok for administratorer at de frarådet å ha en grundig overvåkning av brukerene. Grunnen var at de flere steder hadde sett at det var lettere å holde administrator ansvarlig om han tokk vare på mange logger o.l, for da burde han vite hva som skjedde. Om han derimot slettet de kontnuerlig så hadde han ikke grunnlag for å vite hva som holdt på, og kunne dermed ikke holdes ansvarlig. Dette var i Usa, men en vis sammenheng kan det jo være. Jeg tror at administratorene på denne skolen har bedre ting å gjøre enn å sitte å lese gjennom store mengder logger og analyser over hva dere laster ned. Tror denne klausulen bare er en fraskriving av ansvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...