Thomas99101 Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Skal kjøpe hub eller switch til et nettverk med bare to PC-er i og med en 256/256 internettlinje... Er HUB eller switch best ? Skal også bruke den til småe LAN med ca bare 7 stykker.... men ikke så ofte.. Er switch bedre enn hub? Noen sier switch er best, men er dette bare i store nettverk ? kan hub være litt bedre i småe nettverk med bare to PC-er ? Tenkte på en 100 mbit hub egentlig med 8 porter....koster 500 kr mer enn 10 mbit huben... Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Det er sikkert bare 10Mbit på internett tilkoblingen din, så da er det en fordel med switch. Med en HUB vil hele nettverket ditt settes ned til 10Mbit. Dersom du skal dele internett med flere, og samtidig ha bra hastighet på LAN. Mener jeg du må skaffe deg en Router. _________________ Byggeren [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-02-08 15:45 ] Lenke til kommentar
Cefwyn Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Hvis du maks skal ha 7 maskiner i nettverket ditt og har 256/256 i internettlinje så er det vel egentlig likegyldig om du kjøper en hub eller switch. Vil ikke merke så utrolig stor forskjell egentlig (10mbit hub vs 10mbit hub eller 100mbit hub vs 100mbit switch). Switch er bedre totalt sett men i ett så lite nettverk har det ikke så veldig mye å si. Forskjellen på en hub og en switch kan forklares slik; en hub sender all trafikken videre til alle sammen, dvs alle maskinene som er koblet til en hub deler på båndbredda til en hub en switch registrer hvilke maskiner som står på hvilke porter og sender kun trafikken til den maskinen som skal ha den. Dette fører til at i ett nettverk hvor det er stor belastning på nettverket vil en switch være mye mer effektiv. Hvis alternativet er en 10mbit hub og en 100mbit switch som er ca 500kr dyrere hadde jeg sterkt vurdert å investere i de 500kr ekstra. Hvis hastigheten er den samme på hub og switch og switchen er 500kr dyrere så er det egentlig opptil lommeboka din :wink: Hva slags internettlinje er det snakk om forresten? Kommer den inn via en router? Kan være interessant i vite :smile: Generelt sett, skal du ha opptil 7 maskiner i ett nettverk så vil en router i seg selv som regel ikke være nok (ikke så mange routere som har mer enn 4 ethernet porter...) -Cefwyn- [ Denne Melding var redigert av: Cefwyn på 2002-02-08 15:35 ] Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 når jeg bruker alle portene på huben vil jeg ikke komme til å bruke internettlinja som er kabelinternett fordi jeg trenger flere iper... Lenke til kommentar
Cefwyn Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 I det tilfelle vil du ha ingen nytte av en router :smile: Hub/switch, begge vil funke uten problemer og det kommer vel helt an på lommeboka og hvor mye "rå" filoverføring du kommer til å drive med. Skal du ha 7 maskiner som skal kopiere filer fra hverandre f.eks vil du nok tjene på å ha en switch. Skal du spille i LAN f.eks så er en hub mer enn nok tenker jeg.. -Cefwyn- Lenke til kommentar
Yoshy Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Quote: On 2002-02-08 16:48, Cefwyn skrev:I det tilfelle vil du ha ingen nytte av en router :smile:Hub/switch, begge vil funke uten problemer og det kommer vel helt an på lommeboka og hvor mye "rå" filoverføring du kommer til å drive med. Skal du ha 7 maskiner som skal kopiere filer fra hverandre f.eks vil du nok tjene på å ha en switch. Skal du spille i LAN f.eks så er en hub mer enn nok tenker jeg..-Cefwyn- Hub er IKKE å anbefale om mange skal spille samtidig i et LAN, vi var 8 som spilte samtidig på hub og det gikk bare ikke, så bytta vi til 100 mb switch og nå går alt helt problemfritt !! KJØP SWITCH !!! det lønner seg. en 8 ports 100 MB switch koster fra 600-700 kr og oppover. Lenke til kommentar
Borf Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Quote: On 2002-02-08 16:55, Yoshy skrev: Quote: On 2002-02-08 16:48, Cefwyn skrev: I det tilfelle vil du ha ingen nytte av en router :smile: Hub/switch, begge vil funke uten problemer og det kommer vel helt an på lommeboka og hvor mye "rå" filoverføring du kommer til å drive med. Skal du ha 7 maskiner som skal kopiere filer fra hverandre f.eks vil du nok tjene på å ha en switch. Skal du spille i LAN f.eks så er en hub mer enn nok tenker jeg.. -Cefwyn- Hub er IKKE å anbefale om mange skal spille samtidig i et LAN, vi var 8 som spilte samtidig på hub og det gikk bare ikke, så bytta vi til 100 mb switch og nå går alt helt problemfritt !! KJØP SWITCH !!! det lønner seg. en 8 ports 100 MB switch koster fra 600-700 kr og oppover. eg trur det probleme var at den hub`en var av dorlge kvalitet, på skulen bruker me 100mbits hub, det går heilt fint at mangen spiller, og at folk kopiere samtidigt, har ping i cs imellom 5-30 viss du har under 10 pc`er i eit lan og skal bruke pang på ein hub/switch så får du eit rasker netverk med ein hub, enn med eit netverk med ein switch til same pris til i-net så er ein 10mbits hub meir enn nok Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Jepp. Hvis du har ADSL, trenger du ikke mer enn en 10b hub. Switch er greiere, men det er lurere og lage software router eller kjøpe router, samt 10b hub. Billig og bra. Sannsynligvis er ikke modemet ditt mer enn 10b anyway, så det blir ingen forskjell. Bare billigere Lenke til kommentar
Sephiroth Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Jeg ville køpt en Switch. Med tanke på fremtidig bruk og linking.. Men husk. Hubben deler bånd bredde.... SWITCHEN dedikerer bånd bredde.. Du kan lese en STOR diskusjon om Hub og Switch her: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...c=1521&forum=61 (er selv meget aktiv,, hehe) Sephiroth htp://bryce.clansalsa.com Lenke til kommentar
Thomas99101 Skrevet 14. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2002 Hva mener du med at switchen dedikerer båndbredde ?? har ikke adsl, har kabel...... hvorfor er det bedre med en router da ?? får jeg ikke 100 mbit på nettverket mitt med en vanlig hub/switch ? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Som jeg sa i innlegg #2 over. Dersom du bruker HUB, vil hele nettverket kjøre på 10Mbit. Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Quote: On 2002-02-14 18:05, byggeren skrev:Som jeg sa i innlegg #2 over.Dersom du bruker HUB, vil hele nettverket kjøre på 10Mbit. Ikke om HUBen er en dual speed 10/100mbit fra f eks. 3Com. Lenke til kommentar
Borf Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 ein hub er eit logisk bussnet, altså allt som blir sendt ut frå ein host blir sendt ut til alle hostene, slik som med coax men eit switch er ei logisk stjerne, altså at det som skal til ein ann host blir berre sendt ut på den foten (same som om du hadde brukt ein ruter), men ein switch tar alle infoen i framen og legger inn i bufferne på swtchen og tester om det er noko gale med den (det tar litt tid) eller noen tar berre head og tale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå