ITS Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Leste artikkelen http://www.hardware.no/artikler/ikke_kast_din_gamle_pc-/103123 og ble inspirert til å prøve selv... Bruksområdet blir enkelt; Surfing, MS Office, men ikke spilling (mangler interessen). Det mest krevende er formodentlig avspilling av HD video. (Mulig jeg begynner med video-redigering etter hvert, men i så tilfelle anskaffer jeg et egnet grafikkort senere.) Siden jeg er mer fortrolig med Intel enn AMD fra jobben, velger jeg Intel også privat. Jeg har god IT-kompetanse, men har aldri bygd PC. Dette byggeprosjektet er en mulighet til å lære en side av PC-faget jeg neppe kommer borti på jobben, men jeg har ikke ubegrenset tid til disposisjon. Jeg har satt 5.000,- som ramme for prosjektet, men siden lagringsdisk (roterende disk) er ganske dyrt for tiden, utsetter jeg harddisken og prøver å komme så langt ned mot 4.000,- som mulig for resten. Min eldgamle PC har svært få driftstimer ift. alder. Derfor tenker jeg å gjenbruke: * Kabinett (micro-ATX), kabinettvifte m/ «luftkanal», strømforsyning og muligens CPU-kjøler. * Parallell ATA: To harddisker (hvorav en er ettermontert), DVD-leser og CD-brenner. Resten må kjøpes, og jeg har brukt komplett.no til research, men handler der jeg får en fornuftig «pakke» til best pris. Det foreløpige resultatet i vedlagte fil (første gang jeg prøver dette forumet så jeg håper dette virker ...) Nærmere bakgrunn og splørsmål føger under: CPU og grafikk De nye Intel-prosessorene er forbedret mht. grafikk så jeg håper å klare meg uten GPU (men hvor lenge …?). Det naturlige valget ser ut til å være i5-2500, men jeg trenger egentlig ikke fire kjerner og sparer derfor ca. 750 ved å gå ned til i3-2100. * Spm.1: Stemmer det at i3-2100 har ca. 90 % av grafikkytelsen til i5-2500? Motherboard Kriteriet er et rimelig micro-ATX hovedkort med LGA1155 socket (j.fr. CPU-valget). Intels H61-brikkesett er greit nok for meg mens P67 er uaktuelt pga. grafikk. Jeg kommer til å kjøpe en SSD som systemdisk og trenger derfor minst SATA rev. 2 (= SATA 3 Gbit/s), og er heller ikke villig til å betale særlig mye ekstra for SATA rev. 3 (= SATA 6 Gbit/s). * Spm.2: Er layout på [micro-]ATX hovedkort standardisert slik at CPU-socket sitter på samme sted på den nye kortet som på mitt gamle ASUS P4B-LA. (Egentlig lurer jeg på om «luftkanalen» fra kabinettvifte vil passe sånn omtrentlig eller må jeg påregne timevis med «plastsløyd».) Strøm og kjøling generelt Min gamle Pentium 4 har ‘Thermal design power’ på 57.9 W eller 63.5 W, mens for i3 den er i følge spec 65 W – dvs. noenlunde det samme som før. (Jeg fant motstridende opplysninger om CPU-hastighet da jeg googlet modellen, og siden PC’en fysisk ikke er tilgjengelig når jeg skriver dette, går jeg ut fra laveste tall.) Jeg planlegger å bruke ‘Intel HD Graphics 2000’ i CPU’en etter ombyggingen og har ingen tall på ‘Thermal design power’ for det gamle grafikkortet, men jeg går ut fra det snakk om noen watt slik at det i hvert fall oppveier differansen på 7,1 W mellom i3-2100 og Pentium 4 1.5 GHz. * Spm.3: Er det andre ting enn CPU som buker betydelig mer strøm / lager mer varme på et moderne hovedkort enn et tilsvarende for 10 år siden? (Egentlig spør jeg om jeg har glemt noe som tilsier at strømforsyning og/eller kjøling i PC’en blir for svake – for meg ser det ut til at den nye innmaten krever omtrent det samme som eller litt mindre enn den gamle.) CPU-kjøling spesielt Det er her jeg for alvor beveger meg ut i ukjent farvann; * Spm.4a: Har jeg forstått det riktig at CPU-kjøler med vifte (ferdig påført kjølepasta) medfølger Intel-prosessorer merket ‘Boxed w/fan’? * Spm.4b: Duger evt. denne? Dersom jeg evt. må bruke annen CPU-kjølig, hadde det vært fristende å gjenbruke den gamle med horisontal vifte (som sitter nesten rett under utblåsningen fra «luftkanalen» i dag). Siden forskjellen ‘Thermal design power’ på gammel og ny prosessor er på maks. ca. 12 % (evt. bare ca. 2 %), bør dette fungere rent effektmessig. * Spm.5: Er det noen som vet om en brukbar måte å feste en kjøler for Socket 478 til LGA1155 socket eller bør jeg glemme dette? Hva med denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611390 ? Minne For meg er dette det enkleste punktet; Jeg kjøper det rimeligste 4 GB kit’et (2 x 2 GB) som matcher hovedkortets spec. Systemdisk Jeg kjøper en SSD til OS og installert SW selv om dette skal være en rimelig maskin – Har erfaring med både pre-installerte og ettermontering av SSD på jobben, og dette er DEN BESTE oppgraderingen man kan gjøre på em Windows-maskin. Har lest på IT nyhetsider og diskusjonsfora at det har vært – og til en viss grad fortsatt er – problemer med de innebygde SandForce(?) kontrollerne i mange modeller (i praksis alle unntatt Crucial, Intel og Samsung sine etter det jeg forstår). Her har jeg fortsatt en jobb å gjøre før jeg føler meg komfortabel med å foreta et valg. * Spm.6: Hva er status mht. SSD og kontollerproblem i dag; Bør jeg holde meg unna SandForce eller glemme denne bekymringen? Jeg har noen kriterier; minst SATA rev. 2 (= SATA 3 Gbit/s), minst 80 GB, lavest mulig Kr/GB og ca. kr. 4000 i totalramme på prosjektet. (Så lenge jeg ikke har avklart CPU kjølingen vet jeg ikke helt hvor mye jeg kan bruke på SSD, men anslagsvis ca. 800 – 1100.) Parallell ATA kontroller Ingen av de rimelige hovedkortene jeg har sett på, inneholder gammeldagse ATA grensesnitt. Jeg trenger derfor en parallell ATA kontroller med 2 kanaler a 2 enheter for å utnytte de gamle diskene og optiske enhetene. OS Vi bruker Win7 Enterprise 64-bit norsk (SP1) på jobben, og jeg legger meg så nærme som jeg finner økonomisk fornuftig. PC-ombygging.htm Lenke til kommentar
ITS Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 BUMP Jeg etterspør primært input fra folk med byggeerfaring, for den kompetansen mangler jeg selv. (Jeg vet at jeg har en tendens til å skrive for langt, men er likevel overrasket over at jeg ikke har fått noen tilbakemeldinger på dette innlegget.) Mvh. ITS Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hei Det er ikke alt jeg kan svare deg på, men noe kan jeg alltids si. 2) Et raskt bildesøk på google antyder at CPU-sokkelen ikke har flyttet nevneverdig på seg. 3) I all hovedsak er det CPU og GPU som produserer varme. 4a) Ja, når det står "Boxed w/fan" betyr det at det følger med en kjøer. Denne har da også ferdig påsatt termisk pasta. 4b) Alt er relativt. Den fungerer, absolutt, men den vil være mer bråkete og ha dårligere kjøleegenskaper enn andre kjøleløsninger. En annen kjøleløsning er i grunn kun ndvendig hvis en skal overklokke eller ønsker et mindre bråkete bygg. For deg virker det ikke som om det er nødvendig. Hvis du velger en annen kjøleløsning (du får de ned til 2-300,- må du sjekke om de passer inn i kabinettet). Minne - her er du på helt rett spor SSD - Så vidt jeg har forstått er det fremdeles litt rusk med henholt til SandForce. Velg Crucial, Intel eller Samsung så er du et hakk tryggere. OS - Trenger du ytterligere tjenester enn hva Home Premium tilbyr? Hvis nei kaster du bort penger. -Deluze Lenke til kommentar
ITS Skrevet 3. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2012 Tusen takk - Skal sjekke OS litt nærmere og se om jeg kan omdisponere et par hundrelapper fra OS til SSD. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Bare hyggelig. Komplett har en oversikt over hva de ulike utgavene kan skilte med. Bare klikk deg inn på en av Win7 utgavene så står det der. Ang. spørsmål 5 kan jeg ikke si noen ting sikkert, men jeg har en antagelse om at det ikke vil la seg gjøre. Ang. spørsmål 1 kan du titte på denne testen av den integrerte grafikken på i3, i5, og i7-2***. -Deluze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå