longbow Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Har ikke aktivert AHCI mode for min SSD, nå er det på tide og få mer fart ut av disken...forhåpentligvis!? Forumtråd - kom over denne tråden som forteller hvordan man kan aktivere dette i bios etter at Windows 7 er installert på pcen... I bios har jeg 3 valg som inneholder AHCI, og lurer på hvilke(n) jeg skal aktivere.. PCH SATA Control - IDE ESATA Ctrl mode - IDE GSATA Ctrl mode - IDE Alle står i dag med IDE som valgt. takker for svar! Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hvilke SATA-porter har du SSDen i? PCH er Intel-kontroller, og GSATA er Gigabyte. Vanligvis er blå porter Gigabyte og hvite Intel. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Pch hvis du har ssd tilkoplet Intel sata port. -> AHCI. Gsata (høres ut som Gigabyte kort) er vel porter fra marvell sata 6G kontroller. Husk Intel er best. Lenke til kommentar
longbow Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Det stemmer, hovedkortet er fra Gigabyte. Porten jeg har koblet SSDen i er GSata, blå sata port som forøvrig alle andre porter også er. forresten, har det betydning hvilket nr. jeg kobler til diskene i når jeg kun kjører 2 single disker seperat? står jo sata_1, sata_2 osv...? Så oppsummert: da skifter jeg kun GSATA Ctrl mode til AHCI, resten står på IDE som idag? takk og takk! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Alt av enheter er ahci støttet idag med windows f.o.m vista Bytt alle til ahci på alle 3. Det er faktisk default innstilling på det jeg har sett av laptopper og hovedkortet de siste 2-3 årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå