ritator Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hei! Jeg har bomma litt på tid og oppmelding, så jeg håper en snill sjel der ute kan hjelpe meg. Jeg har tysk III på skolen og vil da få språkpoeng der. Samtidig skal jeg ta eksamen i morsmålet mitt (tamil), og i år har de innført en ny ordning som gjør at jeg må gjøre dette som privatist. Greit nok. Men kan jeg ta tamil I og fortsatt få karakteren på vitnemålet? Jeg går vg3, er det slik at man må ha SPRÅKII for å få det godkjent på vgs? Vil jeg få poeng for dette? Jeg har hørt noen rykter om at man ikke får poeng for SPRÅKI eksamen med mindre det er kombinert med SPRÅKII. Er dette sant? Håper noen kan svare meg så fort som mulig! Takk på forhånd! Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Hei! Jeg er veldig usikker, men jeg tror du må ha språk over to år (SPRÅKII) for å få det godkjent ja.. Du har hatt tysk i alle år, tilsammen tre år, sant? Hvis du har hatt tysk i tre år, så skal det jo være godkjent, men er litt usikker på hvordan det fungerer med morsmål og sånn.. Du tar morsmål i stedenfor norsk, sant, eller? Men er du sikker på at det finnes flere tamil eksamener, at det ikke bare er en? Pga. i norsk så tar man bare norsk eksamen, og så er man ferdig. Uansett om du gjør det første eller siste år. Endret 31. januar 2012 av 24erBest Lenke til kommentar
ritator Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Hei! Takk for svar. Ja, jeg har hatt tysk alle årene, og jeg har norsk også Tamil skal jeg ta som privatist (har tidligere vært sånn at man får ta det på skolen som morsmåleksamen, men ordningen har blitt reformert og man må nå ta det som privatist. Lenke til kommentar
24erBest Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Hei! Takk for svar. Ja, jeg har hatt tysk alle årene, og jeg har norsk også Tamil skal jeg ta som privatist (har tidligere vært sånn at man får ta det på skolen som morsmåleksamen, men ordningen har blitt reformert og man må nå ta det som privatist. Ok Jeg er veldig usikker, kan ikke dessverre ikke noe om morsmålseksamener, beklager. Vet ikke om det står noe her: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=75942&v=1 Edit: "3.Elever som ikke består eksamen i disse språkene senest høsten 2012, må følge vanlig fremmedspråksundervisning for å oppfylle vitnemålskrav." - http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Endringer-og-overgangsordninger/Endringer/Endringer-i-eksamen-i-fremmedsprak-for-privatister/ Det betyr vel at du har oppfylt vitnemålskravene, siden du har hatt tysk i tre år, gjør det ikke? Har skolen sagt at du måtte ta eksamen i tamil, eller? Det kan godt hende jeg tar feil. Men glemte spørsmålet ditt... du vil nok få tamil karakteren på kortet, men du vil nok ikke få poeng for det, tror jeg. Du får ikke poeng for de to første årene av tysk, men som du sa ja, får du 1 poeng for siste året. Husk at man maks kan få 4 tilleggspoeng på vgs. Nei, uff, jeg forvirrer deg nok bare mer. Dumt fristen er allerede i dag, for skulle hørt med en rådgiver/lærer som kan reglene for dette. Endret 31. januar 2012 av 24erBest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå