Gå til innhold

NRK nekter å referere intervju av Breivik

Anbefalte innlegg

På Dagsrevyen på NRK ikveld kommer det frem at Breivik skal intervjues av EN internasjonal mediekanal før rettsaken. NRK skal imidlertid boikotte dette intervjue og ikke referere en eneste ting.

Etter definisjon eies NRK av alle landets innbyggere og finansieres av pålagt lisens. Jeg vil tro svært mange av nevnte gruppe er interessert i dette intervjue og referater fra det.

NRK skylder selv på hensyn til pårørende (kamuflert politisk interesse?). Selv mener jeg det er ingen pårørende det har vært tatt mer hensyn til, uten sidestykke. Regner imidlertid med at pårørende etterhvert har fått såpass ryggrad at de tåler referater fra Breivik.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skjerme befolkningen er sjeldent en god løsning. Samtidig vil det vel ikke være noe problem å få sett dette interviewet dersom du ønsker det (på internett eller andre kanaler). Ved å sende det på nyheter eller liknende, kommer mange til å måtte se det, selvom de ikke ønsker. Dessuten vil dette vært med på å underbygge ønsket til ABB om å spre budskapet.

Så, synes det er helt greit at dette interviewet på oppsøkes, ikke "påtvinges".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å si at jeg kan få med meg referater fra andre kilder går du vekk fra prinsippet.

Jeg synes ikke pårørende lenger skal diktere hva nyheter som blir presentert. Ja det var trist for dem, men nå har de jo pina hatt hele landets sympati i lang tid. En eller annen gang må jo ting gå tilbake til "normalen".

• Liker 2
Lenke til kommentar

På Dagsrevyen på NRK ikveld kommer det frem at Breivik skal intervjues av EN internasjonal mediekanal før rettsaken. NRK skal imidlertid boikotte dette intervjue og ikke referere en eneste ting.

Etter definisjon eies NRK av alle landets innbyggere og finansieres av pålagt lisens. Jeg vil tro svært mange av nevnte gruppe er interessert i dette intervjue og referater fra det.

NRK skylder selv på hensyn til pårørende (kamuflert politisk interesse?). Selv mener jeg det er ingen pårørende det har vært tatt mer hensyn til, uten sidestykke. Regner imidlertid med at pårørende etterhvert har fått såpass ryggrad at de tåler referater fra Breivik.

Nåja, siden Breivik utførte angrepet for å markedsføre seg selv / manifestet sitt vil jeg si det er en god taktikk å gi ham noe medieoppmerksomhet.. Jeg bryr meg hvertfall ikke om ham, så NRK - vær så god, ta lisenspengene mine med god samvittighet i år :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva taler egentlig for at Breivik skal få TV-tid?

- Likesinnede kan sitte hjemme og kose seg i stua.

- "Se % Hør"-mentaliteten i Norge.

Hva taler mot at Breivik skal få TV-tid?

- Vi bør sette foten ned og vise slike gærninger at de IKKE får gratis reklame på TV - noe som var en del av planen hans iflg. manifestet. Om folk vet at de ikke vil få slik reklame i media så kan det virke avskrekkende.

- Saken har lite nyhetsverdi, og er blitt mer som et drama.

- Ofrene og pårørende.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Breivik FÅR allerede ekstremt mye TV tid. Problemet er at det bare er andre som snakker om han. Det kunne for en gangs skyld faktisk vært interessant å høre hva han selv sier.

Men generelt er jeg enig i dette; det er alt for mye breivik bla bla bla i media.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@topic

Den verste straffen man kan gi Breivik er å hindre ham i å komme til ordet. Det vil være verre for ham enn f.eks. 20 års fengsel tror jeg. Sånn sett er dette et fornuftig valg. De som vil høre hva han har å si kan lett finne tak i dette selv.

Dessuten kommer dette helt sikkert til å bli skildret av noen i det norske media, mer eller mindre krydret/farget/filtrert.

For å sette det på spissen, bare fordi noen betaler nrk-lisens og benekter holocaust så er ikke NRK lovpålagt til å sende holocaust-benektende dokumentarer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Hva taler egentlig for at Breivik skal få TV-tid?

- Likesinnede kan sitte hjemme og kose seg i stua.

- "Se % Hør"-mentaliteten i Norge.

- Vi bør sette foten ned og vise slike gærninger at de IKKE får gratis reklame på TV - noe som var en del av planen hans iflg. manifestet. Om folk vet at de ikke vil få slik reklame i media så kan det virke avskrekkende.

- Saken har lite nyhetsverdi, og er blitt mer som et drama.

- Ofrene og pårørende.

Så mye dette! Å gi en massemorder såpass mye ønsket oppmerksomhet er bare galskap. Han fortjener ikke dette og har absolutt ingenting konstruktivt å si i denne forbindelse, niks, nada! Vi vet allerede på forhånd at hans uttalelser kommer til å være en remse med sinnssykt babbel uansett.

Sperr ham inne og kast for pokker nøkkelen i Nordsjøen! Og så kan vi komme oss videre!

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

http://www.dagbladet.no/2012/02/02/nyheter/medier/terror/anders_behring_breivik/20059187/

Nekter journalist å intervjue Breivik

Problematiske forhold» gjør at vedkommende ikke slipper inn i fengselet

Journalisten som Anders Behring Breivik ville la seg intervjue av, får ikke slippe inn i Ila fengsel.

- Fengselet foretar kontroll av alle som skal besøke Breivik, også journalister. I forbindelse med den vurderingen har man funnet forhold som er problematiske rundt vedkommende, sier politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby til VG Nett.

Politiadvokat Kraby vil ikke utdype hva som ligger i «problematiske forhold».

Assisterende fengselsdirektør Gøran Nilsson bekrefter overfor VG Nett at det er fattet et vedtak, men vil ikke gå i detaljer om det.

Tidligere denne uken ble det kjent at Breivik ville trosse rådet fra sine forsvarere om ikke å la seg intervjue før rettssaken starter i april. Breivik ville la seg intervjue av en spesifikk TV-stasjon. Det er fortsatt ukjent hvilken.

En av Breiviks advokater, Odd Ivar Grøn, sier at Breivik nå vil vurdere om han vil gi intervjuer til andre. Den terrorsiktede står ved at han ønsker å la seg intervjue av et utenlandsk mediehus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-105476

Snakket om mer åpenhet og mer demokrati fikk meg til å miste all respekt for Stoltenberg. Han kommer med store ord, men handler i motsatt retning og vil ha folk til å være meningspoliti for hverandre på internett.

Og om Behring Breivik er så gal som de skal ha det til, kan det umulig være noe problem å la han snakke? De er bare så alt for redd for at folk skal støtte deler av meningene, og det er alt for lett å se at det er grunnen til at ingen får høre hva han har å si.

Lenke til kommentar

Syns det er merkelig at de skal "beskytte de pårørende" og sensurere eller blokkere alt mulig om saken i media. Det blir jo som om alle skulle nektes å høre noe som helst om Nurnberg-rettssaken mot nazister etter 2. verdenskrig.

Har sett twitter-meldinger om ABB som "Han burde ikke få så mye oppmerksomhet, han burde heller ties ihjel og ignoreres"..men hva om vi tiet ihjel alt som er fryktelig og ubehagelig for 50 år siden. Utelate ting om andre verdenskrig fra historiebøker i skolene fordi ungene ikke "tåler" å lære om det? Det blir jo helt feil. Ikke si at det var islamske terrorister som kræsjet to fly inn i WTC i 2001, fordi noen muslimer kanskje blir såret?

99% av det Breivik sier for å forsvare seg er jo helt sprøtt vissvass om å fortjene krigsmedaljer og hindre islamister i å ta over Norge (ved å skyte masse uskyldige barn/ungdommer på en ungdomsleir..jaha).

Han blir bare ledd av.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett twitter-meldinger om ABB som "Han burde ikke få så mye oppmerksomhet, han burde heller ties ihjel og ignoreres"..men hva om vi tiet ihjel alt som er fryktelig og ubehagelig for 50 år siden. Utelate ting om andre verdenskrig fra historiebøker i skolene fordi ungene ikke "tåler" å lære om det? Det blir jo helt feil. Ikke si at det var islamske terrorister som kræsjet to fly inn i WTC i 2001, fordi noen muslimer kanskje blir såret?

De som har skrevet slike meldinger er akkurat de samme som ønsker å sensuerere informasjon om konsekvensene av innvandring og islamisering. Når man vil tie noe ihjel er man totalitær. Men disse folkene er jo svin og det visste vi fra før.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke hørt et ord fra brevik helt siden, vel aldri.

Noe bør gjøres, jeg ser ingen grunn til å ikke intervjue ABB. Det er ikke meningene hans som er ulovlige, det er handlingene.

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å se et intervju med ABB.

NRK opptrer ikke so met nøytralt organ slik media bør gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...