spinkeljaevel Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hei! Den 25. januar så bestilte jeg meg et par ski med bindinger (marker griffon 13). De var av typen K2 Obsethed med lengde 179cm og kostet meg 4999,- før frakt. Ordren sto veldig lenge som "under behandling" og jeg ble mer og mer utålmodig. Så i går, den 30. januar, sendte jeg mail på de og spurte hva som tok så lang tid. Fikk til svar et par timer senere at skiene var til monteringskø, og roet meg ned. I rundt lunsjtider idag fikk jeg en mail om at ordren min var kansellert. På den sto det følgende: Hei ******* ******! Ordrestatus på din ordre ****** har endret seg: Ordrenummer: ****** Ordrestatus: Ordre er kansellert Din ordre har dessverre blitt kansellert fordi det har oppstått en utsolgtsituasjon på varene du har bestilt. Vi beklager dette. Beløpet som er reservert for ordren har opphørt, og pengene er tilgjengelig i løpet av 1-5 virkedager. Vennligst kontakt vår kundeservice for videre hjelp og bistand om ønskelig. Jeg lurer på hva som skjer, siden de var i monteringskø i går, og stikker innom siden deres. Der er skiene inne, utsolgt i alle størrelser UTENOM 179, men nå koster de en tusenlapp ekstra - altså 5999,-. Så hva i all verden er det som skjer her? Har de lov til å kansellere en ordre fordi de vil tjene penger på et populært produkt og skru opp prisen, fem dager etter ordren min?? Føler meg litt snytt, og vil gjerne ha skiene med bindinger til prisen jeg kunne få for fem dager siden. Takker for alt av råd og tips her! Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Du har krav på å få levert den bestilte varen til den avtalte prisen (§ 21), alternativt kan du kreve erstatning for ekstrautgifter du vil få ved et dekningskjøp av en tilsvarende/identisk vare (§ 24 og § 53). Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven. *** § 21. Rett til oppfyllelse Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. § 24. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans eller hennes kontroll, som selgeren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd. Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen er til stede. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle, men ikke gjør dette. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. § 53. Beregning av prisforskjell ved heving Dersom kjøpet heves og forbrukeren foretar dekningskjøp eller selgeren foretar dekningssalg på forsvarlig måte og innen rimelig tid etter hevingen, legges kjøpesummen og prisen etter dekningstransaksjonen til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Er kjøpet hevet uten at det foretas dekning i samsvar med første ledd, og det er gjengs pris for tingen, legges kjøpesummen og den gjengse prisen på hevingstidspunktet til grunn når prisforskjellen skal regnes ut. Som gjengs pris anses prisen på leveringsstedet for ting av samme slag eller, om det ikke gjelder noen gjengs pris der, på et annet sted som med rimelighet kan likestilles med dette, likevel slik at hensyn tas til forskjell i transportkostnader. Endret 31. januar 2012 av what_no2000 Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Tusen takk for god hjelp. Sendte de en ny mail nå. Regner med jeg får svar i løpet av i morgen da de svarer relativt fort i forhold til annen kundeservice jeg har måtte slitt med. Håper det her går smertefritt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå