janingar Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hei! Driver nå å lager en webside for bachelor-oppgaven som dere kan se her: http://hovedprosjekter.hig.no/v2012/tol/elektro/instrumentstyring/ Stort sett er den ferdig, men irriterer meg over noe småtteri. Jeg har fint klart å justere tekstsen på høyre og venstre side slik at den holder seg "inni boksen" selv om den virkelige rammen er litt lenger ut. Problemet er menyen. Jeg klarer ikke å sentrere linkene i vertikal posisjon midt i "meny-bildet". Har prøvd diverse padding-kommandoer uten at de har ført frem. Footeren ser grei ut, selv om jeg gjerne skulle plassert teksten noen pixler lenger ned. Det jeg la merke til der som jeg syns er rart er at når jeg la til border på footeren, da ble teksten automatisk sentrert vertikalt, men når jeg tar bort border(som ikke skal være der forøvrig), da plasseres teksten helt oppunder kanten som dere ser nå. Noen tips om hvordan jeg kan få justert teksten vertikalt? CSS-fila finner dere her. Takker for svar Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) #meny { background: url("./images/meny.jpg") no-repeat scroll 0 0 transparent; border: 0 solid #000000; float: left; height: 50px; line-height: 8px; /* La til denne linja */ padding-left: 40px; padding-right: 40px; width: 895px; } #footer { background: url("./images/footer.jpg") no-repeat scroll 0 0 transparent; border: 0 solid #000000; clear: left; height: 54px; line-height: 30px;/* La til denne linja */ text-align: center; width: 975px; } Dette funker, kanskje ikke den beste løsningen da.... Endret 31. januar 2012 av Howard_ Lenke til kommentar
janingar Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Takk for hjelp! Så lenge metoden fungerer er jeg fornøyd. Bachelor-oppgaven er innenfor elektro og har i grunn lite med webdesign å gjøre, men merkelig nok er det et krav at alle prosjektene skal ha sin egen webside med litt info om prosjektet. Så hvordan koden ser ut bryr de seg ikke noe om Et lite spm. til. Jeg skulle gjerne tatt bort den automatiske margen som nettlesren lager øverst. Er det en enkel kommando for det? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 legg i body { tagen i css fila di. margin:0; Skal du ha siden enda lenger opp må du redigere header bildet ditt, siden du har ca. 10 px i toppen av bildet som er grått som bakgrunnen på siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå