Horrorbyte Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Folk kan kjøpe dress i den fargen de selv ønsker. Hvilke farger som er normen varierer nok litt fra skole til skole, men det mest vanlige er rød for allmenn realfag og påbygg, blå for allmenn som ikke har realfag og svart for yrkesfag. Jeg gikk yrkesfag på én skole, og påbygg på en annen, og på begge disse to var det et russestyre for allmenn (altså rød og blå) og et annet for yrkesfag (svart). Da jeg selv var (rød)russ hadde vi veldig lite kontakt med svartrussen, mens rød og blå var på de samme festene og ordnet med felles transport til treff osv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 For at du skal bli "offisiell" russ, da må du enten gå på VG3 allmenn påbygg eller VG3 studiespesialisering. Russefargen er rød. VG2 yrkesfag er har svart russefarge, men denne er uoffisiell og er gjerne "falsk" på lik linje med andre russefarger enn rød. De som blir grønnruss på VG2 er fra jordbruk/landbruk. Så har vi de som er blåruss, disse er fra allmenn med økonomi. Så finnes det "leke" russ som er oransje og det er 10. klasse. De som er uoffisiell russ, de har gjerne ingen offisielt russestyre fra skolen, får ikke eksklusive tilbud (russepass og rabatt på uniform osv). Jeg var den eneste i min klasse på allmenn påbygg som sa min mening og frastå fra russefeiringen. Men det var slett ikke merkelig, andre hadde respekt for det. Dersom noe av detaljene i innlegget er feil, vennligst påpek dem. For det første vil jeg gjerne påpeke at man velger da helst ikke utdanning etter om hvorvidt man blir russ eller ikke!! Når i verden praktiserte man at svartruss ikke er like inkluderende og offisielle som rødruss? Har det noe med valg av studieretning eller lengden på studieretningen? Å velge og frastå fra en russefeiring er et personlig valg og er greit. Men jeg kommer nå fra en skole som alltid satt russen på lik linje uavhengig av farge og mesteparten av russestyret mitt var svart, blant annet presidenten! Utdyp gjerne hvorfor DU mener at det er slik det skal være! Jeg personlig driter i hele russeordningen. Opp til meg, så hadde jeg avskaffet det. Og hvor finner du i innlegget at jeg har sagt at man skal velge utdanning etter russ? "Utdyp gjerne hvorfor DU mener at det er slik det skal være!" Mot hva da? At det bare er rødrussen og tydeligvis blårussen som er offisiell russ? Og at ikke alle skoler har et dedikert russestyre på de uoffisielle russefargene? Jeg vet at mange er enig med meg at det er egentlig rød og blå russ som er offisiell, og at det bare var de to som fantes i "begynnelsen". Nå syntes noen at russeordningen er blitt "ødelagt" eller "tullete" fordi det ikke er slik som det var før. Det er blitt alt for forandret. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Det er ingenting som heiter offisiell russ. No i dei siste åra har russetradisjonen blitt endå meir utvatna ved at alle kan velge kva farge dei vil være uavhengig av kva som er den tradisjonelle fargen. Om eg ikkje husker heilt feil så er fargane slik: Rosa-russer førskule/barnehage Oransje-russ er avgangselever på ungdomskulen. Svart-russ er yrkesfaglig (utdanning med fagbrev) Grøn-russ er naturbruk/landbruk Blå-russ er avgangselever innanfor økonomiske fag. Raud-russ er avgangselever med generell studiekompetanse. Vanligvis er det raud, blå og grøn russen som er "ekte" russ. Svartrussen har vanligvis igjen to år med lærlingtid før dei er offisielt ferdige med utdanninga. I tillegg så er svartrussen ofte eit år yngre enn raud, blå og grønrussen. Dette gjer at enkelte russearrangement ikkje er tilgjengelig for alle sidan det då kan være svart russ som fortsatt berre er 17 år gammle og som derfor ikkje er gammle nok til å være med på alt av feiring. På våren er dei fleste raud, blå og grønn russ enten 18 eller 19 år gammle litt avhengig av når på året dei er fødte. Dette gjer at heile årskullet i alle fall er myndige i mai. For svartrussen så er dei ofte i alderen 17 til 18 år i samme tidsrom. Statistisk sett så er berre ca 33% av svartrussen myndige den 1 mai. Det er sjølvsagt alltid nokon som er eldre fordi dei har tatt eit friår, prøvd seg på ei anna utdanning før, osv så det er nok litt fleire som er myndige i mai, men det er fortsatt kanskje ca 50% av svartrussen som ikkje er myndige i russetida. Det er derfor ofte sett på som ein ulempe å måtte ta med svartrussen sidan det oppstår ein del praktiske problemstillinger. Leiger du ein uteplass så er det alltid 18 års aldersgrense, ikkje får dei kjøpe alkohol sjølv og i tillegg kan det bli trøbbel i forhold til kontraktskriving angåande eigarskap av russe-bil/buss sidan mindreårige ikkje har lov til å sette seg sjølv i gjeld utan foresatte sitt samtykke. Dersom det er usikkert om kven som blir russ eller ikkje så bør ein enkelt å greit sjekke opp med skulen for å finne ut kva det er tradisjon for på den skulen. Det er f.eks mange yrkeslinjer som har kutta heilt ut russefeiringa sidan det ikkje er så mykje stas å være russ når du ikkje får kjøpe alkohol, ikkje kan kjøyre russebil, ikkje slepp inn på uteplassar og konsertar, osv. Det er heller ingen ting i vegen for å feire russ uavhengig av kva alle andre meiner. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) For at du skal bli "offisiell" russ, da må du enten gå på VG3 allmenn påbygg eller VG3 studiespesialisering. Russefargen er rød. VG2 yrkesfag er har svart russefarge, men denne er uoffisiell og er gjerne "falsk" på lik linje med andre russefarger enn rød. De som blir grønnruss på VG2 er fra jordbruk/landbruk. Så har vi de som er blåruss, disse er fra allmenn med økonomi. Så finnes det "leke" russ som er oransje og det er 10. klasse. De som er uoffisiell russ, de har gjerne ingen offisielt russestyre fra skolen, får ikke eksklusive tilbud (russepass og rabatt på uniform osv). Jeg var den eneste i min klasse på allmenn påbygg som sa min mening og frastå fra russefeiringen. Men det var slett ikke merkelig, andre hadde respekt for det. Dersom noe av detaljene i innlegget er feil, vennligst påpek dem. For det første vil jeg gjerne påpeke at man velger da helst ikke utdanning etter om hvorvidt man blir russ eller ikke!! Når i verden praktiserte man at svartruss ikke er like inkluderende og offisielle som rødruss? Har det noe med valg av studieretning eller lengden på studieretningen? Å velge og frastå fra en russefeiring er et personlig valg og er greit. Men jeg kommer nå fra en skole som alltid satt russen på lik linje uavhengig av farge og mesteparten av russestyret mitt var svart, blant annet presidenten! Utdyp gjerne hvorfor DU mener at det er slik det skal være! Jeg personlig driter i hele russeordningen. Opp til meg, så hadde jeg avskaffet det. Og hvor finner du i innlegget at jeg har sagt at man skal velge utdanning etter russ? "Utdyp gjerne hvorfor DU mener at det er slik det skal være!" Mot hva da? At det bare er rødrussen og tydeligvis blårussen som er offisiell russ? Og at ikke alle skoler har et dedikert russestyre på de uoffisielle russefargene? Jeg vet at mange er enig med meg at det er egentlig rød og blå russ som er offisiell, og at det bare var de to som fantes i "begynnelsen". Nå syntes noen at russeordningen er blitt "ødelagt" eller "tullete" fordi det ikke er slik som det var før. Det er blitt alt for forandret. Det at man ikke skal velge utdanning etter type russetype var men til trådstarter. Så litt tvil om du driter i hele russeordningen for det virker som du har både ett og annet å si om den! Ville at du skulle utdype dine meninger om at det kun er rød/blå som er offisiell? Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener ordningen har blitt tullete fordi alle har anledningen til å bli det? Fordi man idag har mange fler valgmuligheter enn tidligere og at når det gjelder farge så har dem valgt og skille på yrkesfag og realfag. Hva er problemet med det? Er det fordi dem går mindre på skolen, yter mindre eller er generelt laverer på rangstigen enn allmennfag studenter? Endret 5. februar 2012 av L4r5 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Nå kan man jo velge helt selv hva man vil være. Skolen min holder på tradisjoner. Vi er nå kun studiespesialiserende og påbygg. Vi er blå (med 3 unntak, som har valgt å være rød), fordi skolen opprinnelig var en handelsskole med blåruss. Jeg går realfags-"linja" men er likevel blåruss. Tradisjoner veier tyngst. På den andre VGS-en i kommunen er det svart og rød. Jeg tror de er sammensveisa, med felles styre osv. Samme i nabokommunen. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 At dem holder på tradisjoner vedrørende studieretninger, eller tradisjoner vedrørende russ du mente nå? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 På skolen vår holder vi på fargen, som en tradisjon. Vi skulle jo ikke vært blå, sånn egentlig. Men siden det var handelsskole, så beholdt vi fargen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå