kverulant1 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Noen som har klare svar på hvilke linjer som kan bli russ? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 de fleste linjer blir vel russ men de får forskjellig farger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 For at du skal bli "offisiell" russ, da må du enten gå på VG3 allmenn påbygg eller VG3 studiespesialisering. Russefargen er rød. VG2 yrkesfag er har svart russefarge, men denne er uoffisiell og er gjerne "falsk" på lik linje med andre russefarger enn rød. De som blir grønnruss på VG2 er fra jordbruk/landbruk. Så har vi de som er blåruss, disse er fra allmenn med økonomi. Så finnes det "leke" russ som er oransje og det er 10. klasse. De som er uoffisiell russ, de har gjerne ingen offisielt russestyre fra skolen, får ikke eksklusive tilbud (russepass og rabatt på uniform osv). Jeg var den eneste i min klasse på allmenn påbygg som sa min mening og frastå fra russefeiringen. Men det var slett ikke merkelig, andre hadde respekt for det. Dersom noe av detaljene i innlegget er feil, vennligst påpek dem. Lenke til kommentar
kverulant1 Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 hva med "sosial og helse" og "service og samferdsel"? blir de offisiell russ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 hva med "sosial og helse" og "service og samferdsel"? blir de offisiell russ? De inngår i yrkesfag, og blir ikke offisiell russ. Det er kun tredje klasse om blir offisiell russ. Meningen med russefeiringen er å feire at du har fullført avgangsåret og eksamenstiden. Selv om eksamen gjerne kommer etter russetiden. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) En liten feil ved det du sier angående offisielle russ sine farge®, Tricell. Offisiell russ er russ fra allmenn/studiespes./gymnaset og de som går på handelsgymnas (idag allmenn med økonomi). Så den offisielle russefargen er både rød og blå. Kilde: Wikipedia Endret 1. februar 2012 av DaMole Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 hva med "sosial og helse" og "service og samferdsel"? blir de offisiell russ? det går vel under betegnelsen "yrkesfag" og blir svartruss. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Jeg skrev feil Endret 1. februar 2012 av Catoa Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Dette hadde vært så mye enklere om vi bare hadde fått lov til å fortsette å kalle det gymnas og examen artium. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 En liten feil ved det du sier angående offisielle russ sine farge®, Tricell. Offisiell russ er russ fra allmenn/studiespes./gymnaset og de som går på handelsgymnas (idag allmenn med økonomi). Så den offisielle russefargen er både rød og blå. Kilde: Wikipedia Jeg var ikke sikker på om blåruss også var opprinnelig med fra begynnelsen, derfor la jeg til at andre kunne rette på meg. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Og det var derfor jeg rettet litt på deg. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 De som er uoffisiell russ, de har gjerne ingen offisielt russestyre fra skolen, får ikke eksklusive tilbud (russepass og rabatt på uniform osv). Dersom noe av detaljene i innlegget er feil, vennligst påpek dem. Ti år siden nå, men jeg gikk på yrkesfaglig skole og var svartruss, vi hadde offisielt russestyre fra skolen og vi fikk noen kraftige tilbud på uniform og russepass og pakka. Mer enn det vet jeg ikke, og bryr meg vel ikke så mye heller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Det har aldri hendt på min videregående skole, eller hos mine venners sine videregående skole. Men da var du heldig. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 3år siden jeg var svartruss, det var ingen forskjell på oss og de som var rød/blå. Vi deltok i samme russestyret, samme fester og vi hadde også terrorsjefen i min klasse Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 For at du skal bli "offisiell" russ, da må du enten gå på VG3 allmenn påbygg eller VG3 studiespesialisering. Russefargen er rød. VG2 yrkesfag er har svart russefarge, men denne er uoffisiell og er gjerne "falsk" på lik linje med andre russefarger enn rød. De som blir grønnruss på VG2 er fra jordbruk/landbruk. Så har vi de som er blåruss, disse er fra allmenn med økonomi. Så finnes det "leke" russ som er oransje og det er 10. klasse. De som er uoffisiell russ, de har gjerne ingen offisielt russestyre fra skolen, får ikke eksklusive tilbud (russepass og rabatt på uniform osv). Jeg var den eneste i min klasse på allmenn påbygg som sa min mening og frastå fra russefeiringen. Men det var slett ikke merkelig, andre hadde respekt for det. Dersom noe av detaljene i innlegget er feil, vennligst påpek dem. For det første vil jeg gjerne påpeke at man velger da helst ikke utdanning etter om hvorvidt man blir russ eller ikke!! Når i verden praktiserte man at svartruss ikke er like inkluderende og offisielle som rødruss? Har det noe med valg av studieretning eller lengden på studieretningen? Å velge og frastå fra en russefeiring er et personlig valg og er greit. Men jeg kommer nå fra en skole som alltid satt russen på lik linje uavhengig av farge og mesteparten av russestyret mitt var svart, blant annet presidenten! Utdyp gjerne hvorfor DU mener at det er slik det skal være! Lenke til kommentar
kverulant1 Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 trenger egentlig bare et klart svar. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Kort opsummert: alle linjer blir russ men de blir forskjellige farger. Allmen = rødt, økonomi (nå er det visst en del av allmen men en egen linje innenfor allmen) = blått, yrkesfag = svart. det finnes også diverse "tulleutgaver" (blandt annet rosa og oransje som er de jeg vet om) men det er wannabees som går på yngre trinn og ønsker å leke russ. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 trenger egentlig bare et klart svar. Du skal få det når du sier hva du har basert spørsmålet ditt på!! Lenke til kommentar
kverulant1 Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 trenger egentlig bare et klart svar. Du skal få det når du sier hva du har basert spørsmålet ditt på!! Jeg er kapteinen i en buss, og det er to venner av meg, der han ene går på service og samferdsel, og han andre går på sosial og helse. Jeg lurer på om de blir "offisielle" russ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå