Gå til innhold

Installere programvare på en bærbar uten CD-rom?


Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre Compac LTE 5250 bærbar uten CD-rom som jeg blant annet skal installere windows og Opera på.

 

Jeg har annen en stasjonær pc med cd-rom. Kan jeg installere på den bærbare vha en kabel mellom dem? Evt hva slags og hvordan...?

 

Det er ikke allverdens med porter på den bærbare. Ikke noe som likner på nettverk i hvertfall...

 

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt samme problem engang i tida, kjøpte bare en paralellkabel og brukte et lite program på begge maskinene (som selvfølgelig bare tar en diskett). Da kan jeg browse delte mapper på den stasjonære maskina ifra den bærbare i "dos-modus". Slik kan jeg overføre installasjonsfilene til windows fra den stasjonære og til den bærbare over paralellkabelen. Overføringshastigheten er jo ikke noe å skryte av, men det går overraskende fort.

Lenke til kommentar

Regner med maskinen ikke har nettverkskort heller, ellers kan du jo bruke en krysset UTP kabel mellom dem.

 

Hvis begge maskinene har USB porter, eller enda bedre, Firewire, så kan du opprette et TCP/IP nettverk mellom dem uten nettverkskort. Dette krever desverre spesielle kabler.

 

Se for eksempel denne siden her, som jeg fant, for mer info. (eller søk etter USB Direct Cable Connection).

 

http://www.wown.com/j_helmig/usbmain.htm

Lenke til kommentar

Jeg ville ha brukt en parallell port istede for seriell da jeg tror parallell har bortimot 4Mbit overføringshastighet. Seriell er jo noe vi brukte på 386/486, og da tok det maaange timer å overføre de små programene vi hadde på den tiden.....

 

Seriell tilsvare ca 2 ISDN kanaler på hastigheten... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...