Gå til innhold

Klarer en Atom-prosessor kraftig nok til HTPC?

Anbefalte innlegg

jeg er i planleggingsfasen for å bygge en HTPC. planen er å bruke kabinettet til en orginal Xbox. jeg var versjon 1.4 eller 1.5 så jeg kan bruke den interne, orginale PSU'en som fulgte med. problemet er at denne ikke har en 4x-strømuttak til prosessoren. jeg sitter dermed igjen med å måtte bruke Atom (eller tilsvarende fra AMD). planen er primært å bruke den til å avspille musikk, som enten ligger på LAN'et eller streamingtjenester ala Spotify, Youtube og lignende. Det kan også hende den blir brukt til avspilling av BD men jeg har en egen spiller for dette så det er ikke stor sansynlighet for det.

Vil en Atom-prosessor være kraftig nok til dette? jeg har tittet litt på FSP 250W 1U Compact Power Supply som alternativ strømkilde men jeg har ikke målt kabinettet så jeg er ikke 100% sikker på at den vil passe. ved å bruke en strømforskyning, enten intern (som er primærønsket) eller en ekstern så kan jeg bruke så å si hva som helst men det kan jo igjen bli overkill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En atom maskin klarer fint så lenge du husker å få med deg ION chipsett som støtter HW playback av filmer.

Men jeg vil heller anbefale deg å titte på E serien til AMD, de cpuene er i samme klasse som Atom, (lite strøm og stille gående) men er kraftigere og nyere slik at de vil kunne tilby mer kraft enn hva Atom+ION gir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

takk for tips. er det et HK ment for laptops eller? aldri sett de i den utførelsen før? slikt vil jo føre til bedkre luftgjennomstrømming i kabinettet jeg skal bruke.

Hovedkortet er spesielt utviklet for alt i ett maskiner og er ypperlig til det du skal bruke det til. Har de samme delene i bestilling selv, skal hente de i dag eller i morgen

Du kan se nærmere her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1407373

Lenke til kommentar

siden du postet anbefalingen din har jeg brukt tiden til å lese meg litt opp på dette hovedkortet og det er noe jeg lurer litt på.

1. På alle siden jeg har lest står det en * etter HDMI. støtter HK HDMI?
  2. Hvordan gjør du det med strøm til SSD og BD-spiller? Jeg har ikke fått noe klart fra om den interne strømforskyningen på HK støtter dette.
  3. hvordan får du koblet denne SSD'en på HK og _må_ en bruke mSATA?
    interne strømforskyningen på HK støtter dette.
  4. på de fleste HK jeg har sett på (unntaket er vel enkelte Atom-kort og tilsvarende) har en 4-pins strømkontakt som såvidt jeg har skjønt leverer strøm til CPUen. hvorfor er det ikke en tilsvarende kontakt på denne løsningen, selv om den støtter iX?

Endret av ilpostino waits for Alice
Lenke til kommentar

1. HDMI kontakt bak på kortet, fungerer da med den innebygde grafikkløsningen i prosessoren.

2. Det følger med en kabel som kobles til hovedkortet som igjen gir strøm til HDD/SSD og DVD/Bluray.

3. Det er to PCIE mini kontakter på kortet, den ene støtter også mSATA, så det er bare å putte SSDen i den kontakten hvor det er plass til det største PCIE Mini kortet.

4. De har vel utelatt 4 pins kontakten siden all strømforsyning allerede er integrert i hovedkortet, glimrende løsning spør du meg.

Lenke til kommentar

de SSD'ene du linket til i tråden din var ikke noe særlig dyrere enn den SSD'en jeg hadde sett meg ut (Crucial m4 SSD 64GB) opprinnelig. samme størelse er de omtrent også.

ut ifra det jeg leste på nettet i dag virker det som et ganske avansert og fremtidsrettet HK.

et lite spørsmål til svar nummer 3. følger denne ledningen med eller må den kjøpres ekstra?

Lenke til kommentar

Dan settes i kontakten merket Mini PCIe/mSATA med oransje farge på bildet under og blir liggende på hovedkortet.

Luftstrømmen gjennom kabinettet skulle bli bra med dette kortet. Prosessoren jeg linket til har i tillegg lavprofil kjøler så dette skulle passe bra i trange kabinetter.

Legg også merke til kontakten som er merket CIR på kortet, dette er en kontakt Intel er alene om og brukes for tilkobling av infrarød mottaker til fjernkontroll. Les mere om den her: CIR REMOTE Den er 100% kompatibel med Windows Media Center og andre mediasenter løsninger i motsetning til mange andre fjernkontroll løsninger som selges på nettet. Konklusjonen er vel at Intel her har kommet med et kort som er mer eller mindre perfekt for HTPC bruk.

board4_1600.jpg

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...