Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venn eller studier


Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en litt kjedelig situasjon. Det har seg sånn at jeg har kommet inn på skole i Canada og i den forbindelse 'må' jeg da flytte fra Norge. Samtidig har jeg blitt veldig glad i en person her i Norge, og jeg hadde planlagt studiene en god stund før jeg møtte denne personen.

 

Så nå føler jeg at jeg ikke har like lyst til å dra lengre. Vel, fornuften min sier at jeg burde dra, men følelsene mine har vært en eneste stor berg-og-dal-bane de siste månedene - da jeg ikke har lyst til å reise i fra denne personen, men jeg har lyst på utdanningen. Siden det er såpass langt unna tror jeg heller ikke at jeg kommer hjem oftere enn èn gang i året og studiet er over flere år.

 

Personen mener at jeg burde dra, men jeg er helt for jævlig usikker. Det føles ut som om noe inni meg vrir seg rundt hver gang jeg bikker mot en beslutning.

 

Jeg kan få en tilsvarende utdanning i Norge, men da må jeg ta en kjedelig omvei som koster meg ett år. Samtidig har jeg sagt til 'alle' at jeg skal dra, og jeg føler at det da blir teit å snu.

 

Noen som har noen "gode" subjektive meninger om hva jeg burde gjøre?

 

Takk på forhånd!

 

Postet av anonym: 5ef9c5da96e6c22593df6d003b457121

 

Postet av anonym: 5ef9c5da96e6c22593df6d003b457121

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et valg der man burde vurdere å ikke ta råd fra andre. Dette går utrolig mye på magefølelsen.

 

I sommerferien hadde jeg lagt planer om å studere i Århus. Jeg hadde allerede fått mange gode venner over mine år på videregående, og visste at jeg hadde en del bånd å kutte. Av den grunn hadde jeg planlagt at jeg skulle unngå å danne flere tette bånd. I november falt jeg for en jente jeg visste hadde en viss interesse for meg, og jeg fulgte den tidligere planen til begynnelsen av desember. Allerede før jeg gikk inn i dette forholde begynte jeg å bli usikker på om jeg egentlig burde flytte til utlandet. Har bestemt meg for å ikke søke i utlandet i det hele tatt.

 

Nå skal det sies at mine ønsker om å studere i utlandet kanskje hadde et annet grunnlag enn dine da jeg for det meste ville flytte nærmere en stor del av familien min. Som sagt, ta dette på magefølelsen. Er hardt å kutte sosiale bånd på en brå måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville reist. Du vil få mange venner nye venner i Canada. Du kommer jo tilbake en dag. I dag er det kjempelett å holde kontakten over internett og på telefonen. Dessuten vet du ikke hvordan forholdet deres vil være om 3-5-10 år. Hva om dere blir uvenner? Hva om vennen din flytter på grunn av kjæreste, jobb eller utdannelse? Vil du fortsatt stå for valget ditt da, om du blir hjemme? Eller vil du bruke livet på å angre, eller lure på hvor du ville vært i livet hvis du hadde tatt utdannelsen i Canada?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden denne personen mest sannsynlig er noe mer enn bare en venn så burde du kanskje snakke med denne personen om dette. Er denne personen du kunne se for deg å fortsette å være noe mer enn en venn med, så blir det jo med en gang mye vanskeligere.

 

På den måten du skriver så virker det vertfall som du sliter en del med å reise vekk fra denne personen, er dette på grunn av bare hvordan du føler det eller forandrer det mye for den andre personen om du reiser?

Og hvordan hadde det vært hvis det hadde vært omvendt, tror du da denne personen hadde reist fra deg?

 

Så hvis du har lyst til å fortsette å være med denne personen på samme måte så burde du vel muligens tilby personen å være med deg til Canada eller faktisk bare ta utdanningen i Norge.

 

 

Postet av anonym: a04a45f121f1da9b6f6b7bc4d61c8a9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...