Cechos Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hei Har tenkt å bygge meg en server. Har ikke bestemt meg for hvilke løsninger jeg skal gå for. Ser for meg at det sikkert blir en windows server med gui (pga lavere terskel for andre som skal logge seg på og bruke serveren), og en raid-løsning. Serveren skal først og fremst brukes til filserver og backup, og evt nedlasting. Tenkte også å få inn en løsning for fjernstyring av serveren, både lokalt og fra nettet.e Hvilke løsninger er best for fjernstyring av serveren? Remote desktop, VNC, logmein eller andre løsninger? Tenkte å kjøre programmer som jeg ikke bruker så ofte på serveren (for eksempel ms office, autocad, evt photoshop, brenneprogram, sw for ripping av cd/dvd/bd osv). Vil jeg kunne fjernstyre serveren fra pcer med ulik oppløsning uten å måtte gjøre endringer i oppløsning(for eksempel i VNC viewer når jeg fjernstyrer en pc fra en pc med mindre skjerm må jeg scrolle)? Serveren blir stående i en bod, med kablet gigabit ethernet, så størrelse/støy har ikke veldig mye å si. Vil etter hvert også se på en UPS løsning. Er det mulig med interface mellom UPS/server slik at server slås av kontrollert ved lengre strømbrudd? Det er ikke først og fremst hardware løsninger jeg ønsker informasjon om, men erfaringer med windows server og remote control, oppsett, og hvilke funksjoner jeg bør implementere i serveren. Og som sagt, hva bruker dere serverne deres til (bortsett fra filserver og spillserver)? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Vel, siden det er kaldt og hustrig for tiden, så lar jeg serverne kjøre Boinc med world community grid i håp om å bidra konstruktivt. Serverne er bestykket med en Pentium 4 prosessor hver (bortsett fra en som har P3), så det blir jo ikke den helt store tallknusinga. Men tanken er jo god - og jeg får litt mer varme [edit] skriveleif Endret 31. januar 2012 av geir__hk 1 Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 I Windows Server kan du kjøre Remote Desktop Services (er ukjent med norsk terminologi der). Da kan du logge på både fra LAN og WAN (Internett) når nettet er satt opp riktig (port forward/triggering, etc.) På ikke-server-OS foretrekker jeg Team Viewer fordi det er så enkelt å sette opp, og også fordi de har klienter både til Android og iOS, slik at du kan koble til vha. en smartphone dersom du skulle få behov for det. De fleste UPS-løsninger jeg har sett på har hatt grensesnitt som gir server info om strømstatus, slik at du kan sette den opp til å slå seg av kontrollert når batteriet holder på å gå tomt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Windows home server 2011 til kroner 495.- http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639473 Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Og som sagt, hva bruker dere serverne deres til (bortsett fra filserver og spillserver)? Min hovedserver gjør dette: - Gateway (internett) - (u)Torrent (med uRemote på laptop og Transdroid på HTC Desire Z) - FTP Server - Backup / Image lagring - Vanlig filserver - Cardsharing server for Canal Digital parabolkort - Oppdatering av min DynDns Adresse - Squeezebox radio database - Subsonic Music Streamer (Alle mine MP3'er og filmer tilgjenglig på LAN & WAN) - iSCSI testing...(blir vel brukt til noe seinere) - TeamSpeak 3 Server - USB over Nettverksdeling (Tester fortsatt) - WebServer - PVR harddisk for Dreambox 500hd - Ingen skjerm eller tastatur...Alt skjer via Remote desktop....og det har det gjort de siste 3 årene. Det er bare en ting jeg gruer meg til; med alle eggene i en kurv....: Når det ryker..... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Min 2008 R2 brukes hovedsaklig til µtorrent og Seti@home tallknusing. Ellers av tjenester så bruker jeg printserver, Hyper-v, File-server, Ftp og som NAS. Har også RDP fra nettet, så jeg kan starte jobber når jeg er ute i verden. Bruker også å sette den opp på jobber med convertering av filmer... HW er en Q6600 med 8 GB minne. En SSD for OS og ca 4TB snurredisker. Lenke til kommentar
GizmoRonimo Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Min 2008 R2 brukes hovedsaklig til µtorrent og Seti@home tallknusing. Ellers av tjenester så bruker jeg printserver, Hyper-v, File-server, Ftp og som NAS. Har også RDP fra nettet, så jeg kan starte jobber når jeg er ute i verden. Bruker også å sette den opp på jobber med convertering av filmer... HW er en Q6600 med 8 GB minne. En SSD for OS og ca 4TB snurredisker. Det glemte jeg ja.. Har "bare" en lusen c2d e6850 med 4GB minne 1 WD 80gb - osDisk 1 WD 500gb - TorrentDisk 1 WD 500gb - Opptaksdisk for Dreambox 3 WD 750gb - RAID5 - 1.5 TB med generell lagringsplass 2 WD 250gb - RAID1 - Ekstra backup av det viktige (MP3, bilder og backups) Windows XP Pro Corp (endel nLited etter min smak) Prøver å ikke "jobbe" så mye med denne, og heller kjøre mest med remotes. Når det gjelder konvertering av filmer og sånt, har jeg en workstation med guff nok.. 2x Quad Core Xeon /m 12 GB ECC DDR3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå