Gå til innhold

Hvilken laptop vil være en direkte konkurrent til macer, hardwaremessig?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en Elitebook som jeg uten problemer kan sitte en hel arbeidsdag på bare batteridrift. Viften er såvidt hørbar selv under tung belastning. Skjermen er god. Mousepad er responsiv og fin.

Vil påpeke at min versjon har et diskret skjermkort (Quadro) i seg og trekker nok endel strøm og er varmere pga det (ref dårlig batteri og vifte som går). Med en maskin oppimot 20 000 kr hadde jeg likevel forventet bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Lenovo Thinkpad finnes i ulike konfigurasjoner som klart kan konkurrere med MacBook Pro. Det er ikke uten grunn at Lenovo er en av vinnerene i bedriftsmarkedet. Erfaringsmessig har Thinkpad svært lav feilrate (i alle fall ut fra det jeg hører), er meget solid bygget og har versjoner med utrolig god batteritid. Thinkpad har normalt DP og USB3 på sine maskiner, og vil komme med Thunderbolt på de meste av ThinkPad seriene når de oppgraderes til Sandy Brigde.

Pr dato har de i realiteten ikke noe som kan konkurrere med MacBook Air, men ser av markedsinfo at dette kommer.

@Newton:

Statistikken du viser til er egentlig for udifferensiert for å trekke særlig med konklusjoner. HP, Lenovo, Samsung; Dell etc har et helt annet produkstspekter, ikke minst delt i forhold til ulike pris/brukssegmenter enn Apple. Skal man kunne gjøre en reell sammenligning må man ta hensyn til det. Jeg vet i alle fall at feilprosenten på Elitebook og Probook hos HP er langt lavere enn for seriene rettet mot konsumentmarkedet.

Jeg vanker ellers i miljøer med ekstremt høy prosent Mac-brukere (si ca 60 - 70 %). Jeg opplever på ingen måte at de har mindre problemer enn vi som har HP Elitebook, Lenovo ThinkPad, Sony Vaio etc har. Ja det er generelt bærbare i prisklassen 10 000 - 20 000 de som ikke har Mac også har.

Så når vi kommer i det prisjiktet som MacBook ligger i, ja da tror jeg nok driftsstabilitet og feilprosent er omtrent lik for alle aktørene, og det heller er applikasjonstilgang som bestemmer hva som er de beste valgene økonomisk sett.

I dag er det reelt minimal forskjell sikkerhetsmessig mellom Windows, OSX og Linux. Men det er betydelig forskjell i sikkerhetsfokus hos brukere - dvs at uansett OS vil enkelte brukere være en sikkerhetsrisiko, mens andre ikke er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Bolson: Ser du på statistikken så vil du se at den skiller mellom "HP for Home" og "HP for Business", hvilket var en av grunnene til at jeg valgte nettopp det eksempelet.

For øvrig tillegger jeg systematisk statistikk og en rekke store brukerundersøkelser langt mer vekt enn dine anekdotiske "opplevelser" av andres problemer og kvaliteten på deres maskiner fra diverse leverandører.

Kan legge til at både ThinkPad og Elitebook i relativt høy prisklasse er i bruk i lokalene her jeg sitter nå, og jeg er vel kjent med disse. De virker greie når det gjelder byggekvalitet, mens f.eks skjerm og styreflate suger stort ift. det jeg er vant til fra MacBook Pro - bare for å nevne noe...

Endret av Newton
Lenke til kommentar

for å komme seg litt on-topic igjen:

en hardwaremessig konkurrent til Macbook pro er Asus X53E (Eksempel), god kvalitet på komponenter og lite viftestøy, men ikke like god kvalitet på selve "kabinettet" og skjermen

Jeg liker forsåvidt Toshiba sin R830 bedre, om de kunne lagd den i 15 ", unngått fristelsen til å legge inn numerisk tastatur og om ikke det var nok også få på plass en fornuftig kjøleløsning. Det er vel for mye forlangt. Mitt inntrykk er at asiatiske produsenter kanskje med unntak av Sony ikke behersker design noe særlig godt.

Lenke til kommentar

Tråden stenges midlertidig for gjennomgang av enkelte innlegg.

Tråden åpnes, med følgende kommentar og en håndfull slettede innlegg.

Jeg skal kunne skrive «på jobb gikk vi bort fra appelsiner til fordel for epler» uten at andre brukere leker detektiver og poster navnet på bedriften jeg er ansatt i, samt hinter sterkt til hva min stilling går ut på. Selv om jeg nevner arbeidsplassen min betyr det ikke at jeg «åpner for diskusjon» rundt denne.

Det er fullt forståelig at dere ønsker kilder og bekreftelse på påstander andre brukere måtte komme med, men riktig fremgangsmåte er da å be om kilder, ikke av-anonymisere brukeren bak påstandene på måter som minner om hersketeknikker. Informasjon om hvor noen jobber og hva de jobber med er deres sak, med mindre de selv går ut med denne informasjonen. At det tar få sekunder å finne fullt navn på en bruker, ved hjelp av opplysninger brukeren selv har publisert på sin profil, gir ingen rett til å publisere navnet eller annen informasjon man har funnet ved hjelp av navnet. Størrelsen på bedriften (antall ansatte) har heller ingenting å si.

Hvis dere ikke klarer å diskutere uten å gå på person, er det på tide å gi seg.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...