Gå til innhold

Hvilken laptop vil være en direkte konkurrent til macer, hardwaremessig?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

I krigen mellom vinduer og løver skal jeg ikke starte en ny diskusjon rundt hva som er fordeler og ulemper og bruksområder, men vil gjerne ha innspill på hardware.

Mange kjøpere ser på at macer er i blank aluminium uten stygge klistrelapper og at skjermen har høy oppløsning. Nå er det vel ikke rart at en mac til 20000,- har bedre skjerm enn en win maskin som selges til 5000,- men om vi skulle plukke ut en win laptop som kan konkurrere med mac pro, mac air osv...kunne man fått tak i noe like bra? Tenker da på:

-Aluminiumschassis og størrelse

-Skjermoppløsning

-Tilkoblinger (mac bruker displayport på sine med overganger til f.eks hdmi, så det må være lov for laptoper å ha tilsvarende overganger til f.eks thunderbolt.

Vi snakker altså thunderbolt, displayport, usb3, firewire800 i et tynt aluchassis med en høyoppløst skjerm med tilsvarende brukstid på batteriet.

En annen sak: Hører ofte at mac har høyere ytelse på lavere oppgitt ytelse siden mac krever mindre ressurser for å gjøre det samme som win gjør. Har man kjørt noen benchmark programmer som underbygger dette? En win maskin til 20000 mot en mac til 20000, bench mot bench og tilsvarende utseende og tilkoblingsmuligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel et par produsenter som prioriterer noenlunde likt som Apple ... Sony Vaio er de første som popper opp i hukommelsen, Samsung har vel også en serie maskiner nå som må sies å befinne seg innen "design er førsteprioritet"- segmentet.

Når det gjelder hardwareytelse i forhold til pris, blir jo Apple utkonkurrert så det holder, av de fleste. Ikke alle disse har aluminiumschassis, de fleste holder seg vel til en eller annen form for kunststoff. Ikke alle er like tynne heller, fordi ytelse krever større plass - spesiellt vil høyt ytende grafikkort kreve plass til kjøling. Samme med batteritid - høyt ytende hardware setter begrensinger.

Så direkte konkurrenter til MacBook Pro eller Air, må vel først og fremst finnes blandt de maskinene som prioriterer likedan. Skulle tro at Apple fremdeles har et forsprang på de fleste av disse, ikke minst når det gjelder "image". Når det gjelder skjermoppløsning kan jeg ikke helt se at Apple skulle ha noe forsprang?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mange laptoper stopepr på rundt 1400 elelr 1600 oppløsningsmessig, mens macer har rundt 2500. Viktig for bildebehandlere. Det er forøvrig samsung skjermer som sitter i macene. Både asus, dell, og hp har aluminiumschassis men tenkte mer å ha noe å konkret vise til som merdirekte sammenlignbare.

asus ux21 mot mac air f.eks. Dell har sine xps 15z.

Lenke til kommentar

2500?

Jeg finner ingen laptop på markedet med noe mer enn 1920x1200 oppløsning, jeg. Mer vanlig er vel 1920x1080. Og dem er det mange av.

Men konkret: Jeg vil vel hevde at f.eks. Asus UX31E er en så direkte konkurrent til MacBook Air som vi kommer på det nåværende tidspunkt.

Når det gjelder konkurrenter til MacBook Pro i ulike størrelser, så må vi vel se på HP EliteBook, Dell Precision, Lenovo ThinkPad T- og W-serie. Alle disse er litt tykkere enn en MacBook pro, men så skal de også gjerne ha plass til kraftigere kost innabords, særlig på grafikksiden. Prismessig er vi stort sett i det samme området.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Mange laptoper stopepr på rundt 1400 elelr 1600 oppløsningsmessig, mens macer har rundt 2500. Viktig for bildebehandlere. Det er forøvrig samsung skjermer som sitter i macene.

hvor i all verden har du fått dette fra?

macbook pro 13" skjerm: kun 1280x800

macbook pro 15" skjerm: valg mellom 1440x900 og 1680x1050

macbook pro 17" skjerm: kun 1920x1200

info hentet fra Apple sin nettside

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Var innom en macforhandler men så i etetrkant at den høye oppløsningen var knyttet til en ekstra 27 tommers skjerm som var tilkoblet laptopen. Argumentasjonen var omtrent at laptopen fikk høy oppløsning når bildet ble vist på en skjerm med høy oppløsning. Selgeren fremstilte det som om det var laptopen som hadde oppløsningen. Har vært inne på specen og sett, og blir fortsatt ikke imponert. Ser jo at mange gremmes av plastlaptoper i stygg design som er stappfull av klistremerker om intel inside, nvidia, norton osv så skjønner jo at designmessig så vinner mac.

Lurte derfor mer på om det i det hele tatt fantes tilsvarende som selv om mac fanatiker hadde slitt med å se forskjell på hvis den ble satt ved siden av.

Har forsøkt å finne sammenligninger av ren ytelse mellom mac og winmaskiner uten å finne noe annet enn skyttergravspåstander.

I og med at vi nå engang har et voksende marked hvor design for endel nå betyr mer enn ytelse så kunne man kanskje fokusert mer på at man får aluminiums win-laptoper som er like små og pene men har høyere ytelse.

Lenke til kommentar

skal alltid sammenlignes med plast PCene i 3000kr til 4000kr standarden ja....

selv synes jeg at min HP envy 14 "beats edition" ser bedre ut enn en mac, men det er jo bare min mening

nå som de har fått tilbake radiance skjermene er de vel kanskje sammenlignbare med mac

Lenke til kommentar

Aluminium og aluminium ...'

For det første er det liten sammenheng med soliditeten, om chassiset er i aluminium eller kunsstoff. Det finnes kunsstoffcahssiser som er mer solide enn aluminiumschasiser, det kommer an på hvilken kvalitet det er på plasten, det. Dessuten, utseendemessig, det er en smakssak. Jeg er ikke sikker på at jeg liker aluminium så godt. Foretrekker faktisk det tunge, sorte, industrielle designet på f.eks. ThinkPad'er, jeg. Liker den litt gummiaktige overflaten også.

Lenke til kommentar

HP EliteBook

Kan ikke annet enn å fraråde noen til å ta i en Elitebook med annet enn en ildtang, i alle fall om kvaliteten på min 8530w er representativt for dagens modeller. Altfor tung, elendig batteri, dårlig mouse-pad og overoppheting.

Er din erfaring representativ da, tror du? Jeg kan ikke si annet enn at jeg har fiklet litt med EliteBooks selv, og liker dem godt - og jeg kjenner folk som ikke kan tenke seg å ha noe annet. Så ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

HP EliteBook

Kan ikke annet enn å fraråde noen til å ta i en Elitebook med annet enn en ildtang, i alle fall om kvaliteten på min 8530w er representativt for dagens modeller. Altfor tung, elendig batteri, dårlig mouse-pad og overoppheting.

Min 8440p er helt nydelig. Ja, den er ikke den letteste modellen i klassen, men batteriet varer i evigheter, pad'en fungerer som den skal, temperaturene er det ikke noe i veien med og skjermen er god.

Lenke til kommentar

HP EliteBook

Er din erfaring representativ da, tror du? Jeg kan ikke si annet enn at jeg har fiklet litt med EliteBooks selv, og liker dem godt - og jeg kjenner folk som ikke kan tenke seg å ha noe annet. Så ...

Vi er tre her på kontoret som har denne modellen, og alle har hatt problemer med den. Batteriet har tatt kvelden rett etter garanti-tiden har gått ut, mose-pad er ikke kvalitetsmessig på linje med de klasseledende i denne prisklassen og viften på maskinen går hele tiden ved moderat grafikk-bruk. Synes ikke dette er godt nok i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

Stort sett enig med alt Thomit skriver her. Jeg vil si at den største fordelen til Windows-maskiner er at de ofte har et spisset bruksområde, altså et segment de henvender seg til. Jeg føler dog at Macbooks er derimot mer jack of all trades, king of none. Som Thomit nevnte, er nok Asus Zenbook UX31 et godt alternativ til MacBook Air, maskinen har god byggekvalitet, langt batteri, svært godt oppløst skjerm, samt er liten og lett ;)

Av Macbook Pro-alternativer, er nok slikt HP Envy et sterkt alternativ, og skal du opp i 20.000 får du t.o.m IPS-skjermpanel. Jeg mener dog at du kommer svært svært langt med maskiner som f.eks Asus N55SF og Dell XPS 15, rent hardwaremessig og ellers, samtidig som at du har spart 10.000 kr.

Forrøvrig oppdaget jeg denne uken, dæven som en MacBook Pro kan støye under 3D-spill eller flash-avspilning. Har alltid hatt inntrykket av at disse var kjempestille...?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Win pcer som selges komemr fullstappet med prøveversjoner og for innstalelrt makkverk samt at de har gått amok med å klistre merker over hele maskinen. Brukeropplevelsen starter derfor på bunn. Når man har tatt seg tid til å fjerne det som følger med og lagt inn det man trenger osv så er brukeropplevelsen mye bedre enn på en mac (synes jeg). Jeg synes at pc produsentene burde levert tomme maskiner så kunne folk kjøpt win og sluppet mye skrot.

Lenke til kommentar

Win pcer som selges komemr fullstappet med prøveversjoner og for innstalelrt makkverk samt at de har gått amok med å klistre merker over hele maskinen. Brukeropplevelsen starter derfor på bunn. Når man har tatt seg tid til å fjerne det som følger med og lagt inn det man trenger osv så er brukeropplevelsen mye bedre enn på en mac (synes jeg). Jeg synes at pc produsentene burde levert tomme maskiner så kunne folk kjøpt win og sluppet mye skrot.

ja det hadde vert noe det. handler maskinene mine hos multicom jeg. der får du de uten OS:)

Lenke til kommentar

På jobb gikk vi for noen år siden over fra Apple til HP. Grunnene var mange, men viktigste var:

- mye lavere innkjøpskostnad

- langt flere muligheter i operativsystemet (meget nyttig i vår bedriftsverden hvor sikkerhet er pri 1)

- støtte for all programvare vi må kjøre

- man slapp å drifte både Mac og Win

- faktisk høy feilprosent på Mac og dyre reparasjoner

Nå er vi strålende fornøyd. Noen tusen Elitebooks er i drift. Feilprosenten er svært lav. Supporten fra HP er suveren i forhold til hva vi opplevde fra Apple.

Jeg har selv en Elitebook som jeg uten problemer kan sitte en hel arbeidsdag på bare batteridrift. Viften er såvidt hørbar selv under tung belastning. Skjermen er god. Mousepad er responsiv og fin.

Lenke til kommentar

Toshiba Satellite R830 er en mulighet, dyrere modeller finnes, Sony Vaio i utallige konfigurasjoner.

Det er nok å velge i. Uansett kan det vel være like greit å kjøpe originalen hvis konkurrentene ikke når opp, av konkurrentene tror jeg at det er Sony Vaio Z som har høyest status hos meg, hvis det betyr noe:)

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...