KometHimmel Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hei, har bare kasta opp mat i 3-4 månder og jeg er SÅ DRIT LEI!!! Av og til får jeg ikke opp all maten og da legger jeg på meg 0,1 - 0,4 kg og jeg orker bare ikke mer så jeg vil prøve og slutte! eller skal! hjelp til og unngå og legge på meg? Halsen min har vist blitt vant med fingeren så det er ikke så bra lengre :/ .Hvordan legger jeg ikke på meg igjen? om jeg begynner og spise? 1 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Vel, det er i grunnen et enkelt svar på dette, og det er å finne en balanse mellom inntak av næring og hvor mye kroppen forbrenner. Men ut fra historikken din her på forumet er det svært sannsynlig at du strever med en spiseforstyrrelse, trolig bulimi. Dette er en alvorlig sykdom, i ytterste konsekvens dødelig, og jeg anbefaler deg på det sterkeste at du oppsøker hjelp snarest. Snakk med foreldrene dine, helsesøster på skolen din, eller evt. noen andre voksne du stoler på. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hvis du spiser sunt og beveger deg nok, vil kroppen din være i såkalt energibalanse og vekten din vil holde seg der den er. Men det ligger nok mer bak dine problemer, og du er nødt til å ta tak i dette før du blir alvorlig fysisk syk. Lenke til kommentar
KometHimmel Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) ?? har bare kastet opp mat i son 4 månder? ikke son 4 år? jeg har det ganske jævligt nå... jeg er livredd for og legge på meg men jeg orker bare ikke mere av det, jeg bruker egentlig ikke og spise før på kveldstid [ 1-3 på natta ] så folk ikke hører brekke lydene når jeg spyr! men det er ikke altid jeg får opp alt, men jeg er heller ikke sikker på om jeg klarer det! og stoppe! når jeg spiser, jeg hvet ikke hva jeg skal :S Jeg vil bare ikke legge på meg! Endret 31. januar 2012 av KometHimmel Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 ?? har bare kastet opp mat i son 4 månder? ikke son 4 år? jeg har det ganske jævligt nå... jeg er livredd for og legge på meg men jeg orker bare ikke mere av det, jeg bruker egentlig ikke og spise før på kveldstid [ 1-3 på natta ] så folk ikke hører brekke lydene når jeg spyr! men det er ikke altid jeg får opp alt, men jeg er heller ikke sikker på om jeg klarer det! og stoppe! når jeg spiser, jeg hvet ikke hva jeg skal :S Jeg vil bare ikke legge på meg! Hvis du får behandlet spiseforstyrrelsen din blir du også kvitt den overveldende frykten for å gå opp i vekt. Kroppen kan fort bli underernært, og 4 måneder er en lang tid for kroppen å leve på seg selv og bittelitt kalorier. Det er ikke farlig å spise - du går ikke opp i vekt av å spise. Tenk på alle de veltrente menneskene som finnes, de spiser mat de også Likevel er både spiseforstyrrelsen din, angsten og det sannsynligvis ødelagte selvbildet ditt en jobb du bør få hjelp av en psykolog til å utføre. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hvis du spyr ut alt du spiser så må du gå til lege. Hvis du spyr mat siden du spiser så mye så må du spise mindre. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Legg fra deg vanen om å ''binge'' (spise masse masse for så å kaste opp) og spis litt hele tiden. Ha lettilgjengelig mat så du kan spise litt nå og da. Det er dessverre uungåelig at du vil legge på deg litt når du begynner å spise normalt igjen, men det er psyken din som bryr seg om det, ikke oss andre. Slutt å se på kroppen din i ett speil (hvis du gjør det, mange som har sf gjør det) og gå i joggebukser så du ikke merker at jeansen sitter litt strammere enn før. Unngå situasjoner du vet vil gi deg panikk, og som vil få deg løpende mot toalettet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Hva er galt med å legge litt på seg? Syns du heller burde prøve å være fornøyd med kroppen din jeg. Så håper jeg du slutter med å kaste opp mat, og velger heller å spise mindre og ikke kaste bort mer fin mat. Lenke til kommentar
*Røyskatt* Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg vet hvor gammel jeg var når jeg gjorde dette. Om du har tilgang på en rådgiver på skolen, lege dersom du er ferdig med skolen etc. så vil jeg anbefale deg å benytte det tilbudet. Dette er langt vanligere enn man tror, og de har mye ekspertise. Legen kan hjelpe deg å få kontakt med ernæringsspesialist som kan lære deg om mat på en ny måte, og du kan få hjelp til å få tankene dine om og rundt mat mer "i vater". Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 For å komme med et seriøst svar, har jeg en liten ubekreftet teori om hvorfor du legger på deg når du spiser. Har selv hatt kompiser som har brukt ganske sterke stoffer, og i den sammenheng har gått så mye som nesten en hel uke, uten mer mat enn et eple. Slik jeg observerte det, ble de skremmende tynne, og så snart de sluttet (...og gikk tilbake til å spise daglig), la de på seg, om de så spiste bare salat. Jeg regner med at dette er kroppen som har blitt desperat etter næring, og når den først får, så tar den alt den får; og sparer på resten. Så mitt forslag som ufaglært, er å spise normalt, og la kroppen finne ut av dette til slutt, når den har nok næring å gå på. - Forhåpentligvis vil du gå opp i vekt, for så å lande på et sunt nivå. Jeg vil derimot ikke fraråde deg å kontakte telefonen for spiseforstyrrelser: 51 52 99 66 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Det er riktig det som Notelitten skriver. Når en går over lengre perioder uten å få i seg nok næring, så begynner kroppen etter hvert å gå på sparebluss. Dvs. at alle funksjoner som ikke er livsnødvendig "slås av". Det veldig mange jenter som har en spiseforstyrrelse opplever, er at menstruasjonen forsvinner. Man opplever også å bli ukonsentrert, det blir vanskeligere å tenke, og man snakker og beveger seg langsommere. Når man så begynner å ta til seg næring igjen, vil man også legge på seg raskere enn man normalt ville gjort fordi forbrenningen er lavere enn normalt. I tillegg vil man legge på seg en del vann pga. væske- og saltbalansen i kroppen ofte er forstyrret. Dette gjelder i særlig grad hos de med bulimi (å kaste opp regelmessig forstyrrer saltbalansen i kroppen kraftig, noe som igjen kan medføre forstyrrelse av hjerterytmen). Det vanlige ved en spiseforstyrrelse er at man først legger ganske raskt på seg, før man ganske raskt når et "tak" hvor vektøkningen stopper fordi forbrenningen kommer i gang igjen. Mange opplever derfor også å faktisk begynne å gå ned i vekt igjen, selv om de spiser mye mer enn tidligere, fordi man har fått tilbake de normale kroppsfunksjonene. Ellers er det urealistisk å forvente at man ikke skal legge på seg overhodet som 14 år gammel jente. En er da midt i puberteten, en alder hvor en både vokser i høyden og får pupper, bredere hofter osv. Som sagt, søk hjelp! Bulimi er ikke til å spøke med. Det kan i ytterste konsekvens være dødelig, noe som både kan komme som en følge av at man blir undervektig, men også av at hjertefunksjonen forstyrres. Jo lenger du går med dette for deg selv, jo vanskeligere blir det å komme ut av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå