sdf123 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg har en eldre laptop stående til neste bare å kastes. Det er Fujitsu Siemens sak, Centrino Pentium M med 80GB disk, 512ram. I boda så har jeg en windows server som tar seg av fildeling, litt torrent, musikk server osv, og skulle jeg trenge en linux server så kan jeg jo bare sette en opp i VMware. Men, er det noe moro/kjekt jeg kunne brukt min gamle laptop til i den sammenheng. Den må stå i boda og kan ikke brukes som noe HTPC eller lignende da den ikke er spesielt lydløs eller har kraft/video nok til å brukes til noe media. Men noen av dere som har tatt i bruk noe lignende? Kom gjerne med tips! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Har en Pentium M-bærbar selv som jeg (sammen med et USB-nettverkskort) bruker som router/firewall med pfSense. Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Puppy Linux og DSL er jo to distribusjoner som er laget for gamle datamaskiner eller maskiner med lav ytelse. Du kan jo bruke den til å legge inn win98 for eksempel Eller Win95 Sikkert mange autentiske spill, mye mimring etc du kan få ut av det. Bruksverdien er uansett ganske lav. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Har en Pentium M-bærbar selv som jeg (sammen med et USB-nettverkskort) bruker som router/firewall med pfSense. Ja, tenkte selv på å sette den opp som en enkel router/firewall men var litt usikker på kvaliteten det ville bli med å bruke et USB nettverkskort!? Å legge inn win95/98 er uaktuelt:) Endret 31. januar 2012 av everlong Lenke til kommentar
radivx Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg har en eldre laptop stående til neste bare å kastes. Det er Fujitsu Siemens sak, Centrino Pentium M med 80GB disk, 512ram. I boda så har jeg en windows server som tar seg av fildeling, litt torrent, musikk server osv, og skulle jeg trenge en linux server så kan jeg jo bare sette en opp i VMware. Men, er det noe moro/kjekt jeg kunne brukt min gamle laptop til i den sammenheng. Den må stå i boda og kan ikke brukes som noe HTPC eller lignende da den ikke er spesielt lydløs eller har kraft/video nok til å brukes til noe media. Men noen av dere som har tatt i bruk noe lignende? Kom gjerne med tips! Filserver/brannmur er jo klassiske bruksområder for laptoper som må ligge på boden. Jeg har en laptop som kjører Shairpor4w og Foobar2000 med UPnP og dermed fungerer som medieavspiller fra Laptop, Android, iPad og iPhone. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Ja, tenkte selv på å sette den opp som en enkel router/firewall men var litt usikker på kvaliteten det ville bli med å bruke et USB nettverkskort!? LAN-interface er det innebyggede Intel 100Mbit-nettverkskortet (var vel standard i alle Centrino-laptoper), mens WAN-interface er et USB-nettverkskort jeg kjøpte på Clas Ohlson. Det er overhodet ikke noen problemer med det på en 20Mbit linje, ihvertfall. Har en oppetid på 102 dager uten avbrudd nå (som er fra dagen jeg satte det opp). Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Noe ala dette: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=162258986 Kanskje jeg må kjøpe et og teste da:) Hvor ofte er du inne å gjør endringer? Jeg ser for meg at det er en stor jobb å sette opp firewallen? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Var vel akkurat den der jeg kjøpte. Jeg gjør ikke mye endringer egentlig. pfSense har et utrolig godt og enkelt webgrensesnitt, så det er ikke så vanskelig. Hadde satt opp det hele på noen minutter, men skal sies at jeg har gjort det et par ganger før også. Ikke noe mer vrient enn en "vanlig" router egentlig, bare at man har mange flere muligheter. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Flott, kanskje jeg burde sjekke det ut i VMware først? Du har ikke noe tips til en stabil 16(eller 24)ports 1Gbps switch? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå