Gå til innhold

Bruk eller kaste eldre PC? Kan det brukes til noe moro i linux verdenen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre laptop stående til neste bare å kastes.

Det er Fujitsu Siemens sak, Centrino Pentium M med 80GB disk, 512ram. I boda så har jeg en windows server som tar seg av fildeling, litt torrent, musikk server osv, og skulle jeg trenge en linux server så kan jeg jo bare sette en opp i VMware.

Men, er det noe moro/kjekt jeg kunne brukt min gamle laptop til i den sammenheng. Den må stå i boda og kan ikke brukes som noe HTPC eller lignende da den ikke er spesielt lydløs eller har kraft/video nok til å brukes til noe media.

Men noen av dere som har tatt i bruk noe lignende? Kom gjerne med tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Pentium M-bærbar selv som jeg (sammen med et USB-nettverkskort) bruker som router/firewall med pfSense.

Ja, tenkte selv på å sette den opp som en enkel router/firewall men var litt usikker på kvaliteten det ville bli med å bruke et USB nettverkskort!?

Å legge inn win95/98 er uaktuelt:)

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre laptop stående til neste bare å kastes.

Det er Fujitsu Siemens sak, Centrino Pentium M med 80GB disk, 512ram. I boda så har jeg en windows server som tar seg av fildeling, litt torrent, musikk server osv, og skulle jeg trenge en linux server så kan jeg jo bare sette en opp i VMware.

Men, er det noe moro/kjekt jeg kunne brukt min gamle laptop til i den sammenheng. Den må stå i boda og kan ikke brukes som noe HTPC eller lignende da den ikke er spesielt lydløs eller har kraft/video nok til å brukes til noe media.

Men noen av dere som har tatt i bruk noe lignende? Kom gjerne med tips!

Filserver/brannmur er jo klassiske bruksområder for laptoper som må ligge på boden.

Jeg har en laptop som kjører Shairpor4w og Foobar2000 med UPnP og dermed fungerer som medieavspiller fra Laptop, Android, iPad og iPhone.

Lenke til kommentar

Ja, tenkte selv på å sette den opp som en enkel router/firewall men var litt usikker på kvaliteten det ville bli med å bruke et USB nettverkskort!?

LAN-interface er det innebyggede Intel 100Mbit-nettverkskortet (var vel standard i alle Centrino-laptoper), mens WAN-interface er et USB-nettverkskort jeg kjøpte på Clas Ohlson. Det er overhodet ikke noen problemer med det på en 20Mbit linje, ihvertfall.

Har en oppetid på 102 dager uten avbrudd nå (som er fra dagen jeg satte det opp).

Lenke til kommentar

Var vel akkurat den der jeg kjøpte.

Jeg gjør ikke mye endringer egentlig. pfSense har et utrolig godt og enkelt webgrensesnitt, så det er ikke så vanskelig. Hadde satt opp det hele på noen minutter, men skal sies at jeg har gjort det et par ganger før også. :)

Ikke noe mer vrient enn en "vanlig" router egentlig, bare at man har mange flere muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...