D-600 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Har fått med meg at i Lightroom, kan en justere flere bilder i en operasjon. Går ut i fra at dette kun er aktuelt for noen grupper bilder. For eksempel at noen bilder er tatt i samme rom, omtrent på samme tid etc, slik at det kan være aktuelt at man setter samme hvitbalanse etc. Hvordan gjøres dette? Kom gjerne med tips til andre ”typer” bilder det kan være praktisk å ”gruppe” redigere. Å så, hvordan få bort for eksempel blitslyset, eventuelt gjenskinn av tv osv i øynene? Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Studer Adobe TV. Lær -presets- der. Lenke til kommentar
Spellhanan Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Finnes det en god bok på norsk som tar for seg LR? Lenke til kommentar
Sebastian Thommassen Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Har fått med meg at i Lightroom, kan en justere flere bilder i en operasjon. Går ut i fra at dette kun er aktuelt for noen grupper bilder. For eksempel at noen bilder er tatt i samme rom, omtrent på samme tid etc, slik at det kan være aktuelt at man setter samme hvitbalanse etc. Hvordan gjøres dette? Kom gjerne med tips til andre ”typer” bilder det kan være praktisk å ”gruppe” redigere. Å så, hvordan få bort for eksempel blitslyset, eventuelt gjenskinn av tv osv i øynene? Ta en titt i manualen, spesielt side 124 http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/3.0/Using/lightroom_3_help.pdf Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 5. februar 2012 Del Skrevet 5. februar 2012 Kai Jensen som drifter http://www.villmarksbilder.com har også kurs i Lightroom. Det var han som fikk meg til å bruke dette geniale programmet. Han har lagt ut noen enkle tips og guider på nettsiden. Kan anbefales! http://www.villmarksbilder.com/lightroom Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 6. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2012 (endret) Herlige greier! Kjempebra linker Også på norsk da gitt Noen som vet om tilsvarende "kokebok" for portretter, baby-portetter? Endret 6. februar 2012 av d90 Lenke til kommentar
D-600 Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Har fått med meg at i Lightroom, kan en justere flere bilder i en operasjon. Går ut i fra at dette kun er aktuelt for noen grupper bilder. For eksempel at noen bilder er tatt i samme rom, omtrent på samme tid etc, slik at det kan være aktuelt at man setter samme hvitbalanse etc. Hvordan gjøres dette? Kom gjerne med tips til andre ”typer” bilder det kan være praktisk å ”gruppe” redigere. Å så, hvordan få bort for eksempel blitslyset, eventuelt gjenskinn av tv osv i øynene? Tror jeg har funnet ut av "grupperredigering" Sync settings: brukes for å kopiere utført bildebehandling fra et bilde til et eller flere andre bilder. Velg det aktuelle bildet, velg så de bildene som skal ha samme behandling, og klikk sync setting. Mener dette skal funke Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Du kan også kopiere editen slik at du kan ta med deg editen over til andre mapper. Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Du kan også synkronisere settings på bilder, noe jeg vanligvis gjør for å gjøre arbeidsflyten min bedre. Vanligvis har jeg ett veldig generelt preset som jeg setter på alle bildene først. Rediger ett bilde, velg dette bildet (i library, eller i linjen nederst i develop), hold inne shift og velg bilder du vil kopiere instillinger til. Så trykker du CTRL+SHIFT+S, og kan velge hvilke instillinger du vil synkronisere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå