Gå til innhold

Dagpenger når man har enkeltmannsforetak

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Dette lurer jeg fælt på. Jeg har fra før et enkeltmannsforetak som forøvrig ikke har hatt noen inntekt. Det var noe jeg opprettet pga småoppdrag fra tidligere arbeidsgiver. Men dette står såsi uten inntekt. I 2011 hadde jeg kanskje et par tusen, men ikke mer enn det.

Jeg har jobbet i fast stilling i flere år nå, men så gikk firmaet konkurs og dermed må jeg over på dagpenger fra NAV. Men nå ringte jeg NAV og spurte litt om dette og de sier at jeg ikke har krav på noe som helst når jeg er "selvstendig næringsdrivende", men til tross for at jeg ikke har inntekt fra det? Hvordan er egentlig reglene for dette? Isåfall må jeg jo stenge enkeltmannsforetaket? Høres litt lettere idiotisk ut spør du meg. Klart, har man inntekt som selvstendig næringsdrivende så er det jo en grei sak, arbeidsLEDIGhetstrygd omhandler jo at man er uten arbeid. Men jeg synes det høres litt snodig ut at man automatisk ikke har krav dersom man er registrert med enkeltmannsforetak. Burde vært antall timer eller lignende som har med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo helt krøkkete! Hvor mange har enkeltmannsforetak uten inntekt? Sikkert en god del, og dette er vel ikke noe de fleste vet noe om.. Jeg forstår det jo dersom man faktisk jobber og har inntekt, men dersom man bare har opprettet et enkeltmannsforetak "just in case" uten reell inntekt så burde ikke det ha noe å si. Høres meget diskriminerende ut. Så jeg må med andre ord stenge enkeltmannsforetaket mitt for å få rett på dagpenger? Skulle ha hørt med noen juss-folk om det der.

Lenke til kommentar

Hmm, utrolig sprikende informasjon må jeg si. Snakket med Brønnøysund også og de sier at de naturligvis ikke har noen innvirkning men mente at man får dagpenger ut fra den jobben og inntekten man hadde. Ikke fra enkeltmannsforetaket. Så det er mulig hun på NAV misforstod og trodde jeg var personlig konkurs. Snakker uansett snart med en jurist som har spesialfelt på dette området.

Edit: Ringte NAV i Oslo nå og de sa noe helt annet som var meget betryggende. Dagpenger utbetales ut fra den inntekten man hadde i den jobben man var ansatt i. Og jeg må ha tjent mer enn 160k eller noe sånt for å få dagpenger, eller ha mindre enn 50% stilling for å få dagpenger.

Så spurte jeg også om jeg kan jobbe noen få timer via enkeltmannsforetaket og fortsatt få dagpenger. Og da sa hun at dersom det blir fastsatt at normal arbeidsuke for meg er 37,5 timer så kan jeg ikke jobbe mer enn det per 2 uker. Med andre ord ikke overstige 50% vanlig arbeidstid. Så jeg kan med andre ord jobbe en halv måned i vanlig arbeidstid gjennom enkeltmannsforetaket og fortsatt få utbetalt dagpenger. Phew!

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Kravet for å få dagpenger er at du må bli fullt arbeidsledig fra et arbeidstakerforhold, jfr folketrygdloven § 4-3 første ledd. Det er korrekt at selvstendig næringsdrivende ikke har rett til dagpenger (de har ikke hatt tap av arbeidsinntekt, men tap av næringsinntekt).

Men for å være "selvstendig næringsdrivende" kreves det at man faktisk driver næring. Gjør du ikke det (å ha et enkeltpersonforetak er ikke å drive) skal det heller ikke telle mot deg.

Dersom du får uforklarlige pengesummer inn på konto, gjerne deponert kontant, samtidig som du har et enkeltpersonforetak innenfor håndverkerbransjen... Da har du et lite forklaringsproblem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Om man skal følge nav sine egne regler, hvor de skriver at 'du kan også ha rett på dagpenger hvis du etablerer egen virksomhet. Jeg er selv i denne klemma nå. Jeg jobber via et vikarbyrå på et prosjekt som snart er avsluttet. Etter det er det ikke mer arbeid på meg, men har mulighet til å starte eget og få kontrakt med et større firma. Problemet er at inntekten er meget variabel og usikker. I hvertfall i oppstartsfasen. Og når man har familie og barn så er jo inntekten alt.

For meg ville denne muligheten vært gull verd. Da får jeg startet opp virksomheten uten problem, og uten tanke på det økonomiske.

Lenke til kommentar

DA er jeg litt oppdatert på denne saken. Ser at det er en gammel sak, men den dukker opp når man søker på google, så svaret mitt kan sikekrt hjelpe noen enda.

Man kan ha krav på dagpenger når man har et enkeltmannsforetak, men det er visse regler som må stemme. Den viktigste er at man må ha gått på dagpenger i minst 8 uker før man oppretter enkeltmannsforetaket. Da kan man få innvilget dette i en viss peridoe, og helt opp til 2 år.

Det er opp til NAV om du for dette innvilget. De vil nok se om forretningsidèen din er god nok til å å kunne støtte deg økonomisk, privat. Det som er viktig for nav er at du skaper en arbeidsplass, i stedet for at du 'tar en arbeidsplass fra en annen' og derfor er dette med dagpenger også forebyggende.

Håper dette var litt hjelpsomt. Nå skal det sies at regler endres hele tiden, men det er dette som gjelder på dette tidpsunktet. Gi meg gjerne litt feedback om noen har mer å tillegge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei, ser denne tråden er noe gammel men velger å gjenoppta den.

Jeg sitter i en kanskje noe kjip situasjon.

Bedriften jeg jobber i, fast ansatt 100% stilling er på tur å gå konkurs. Jeg bor på en liten plass og det vil bli vanskelig å få ny jobb umiddelbart.

Jeg står som 50% eier av et AS og registrert som daglig leder. En bedrift jeg har hatt i 2år ved siden av min 100% stilling. Jeg gikk i utgangspunktet inn som investor.

Det firmaet har ingen ansatte eller arbeidsoppdrag. Slik at ved konkurs hos min arbeidsgiver kan jeg ikke bare gå rett over i jobb i mitt eget selskap.

Det store spørsmålet og bekymringen min er, vil jeg få dagpenger fra NAV om nødvendig?

Er ganske stressa her, hus, unger og det meste står på spill. Kan jeg ta det med ro eller bør jeg få AS'et oppløst snarest? Da jeg ikke ser noe mulighet til at mitt AS kan gi meg noe arbeid??

Endret av macaune23
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...