kjetil12 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 noen som vet hvorfor vi har skarre-r på bergensk? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Skarre-r Lenke til kommentar
kjetil12 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 lag ett sammendrag takk! Lenke til kommentar
Illus Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 gjør leksene dine selv.. takk. 3 Lenke til kommentar
kjetil12 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 er ikke dette ett leksehjelp forum da?? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 leksehjelp betyr at du får hjelp til å finne informasjonen. Ikke å gjøre leksene for deg. Lenke til kommentar
kjetil12 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 ja men wikipedia klarer jeg jo å finne selv. Lenke til kommentar
Melkesjokoladen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 ja men wikipedia klarer jeg jo å finne selv. Gratulere! Men trenger du hjelp til å lese wikipedia? Svaret på spørsmålet ditt står klart og tydelig under historiedelen på wikipedia. Lenke til kommentar
kjetil12 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 ikke kom her å vær frekk med meg!! Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Fordi bergensk og østlands-"r" hadde hørt merkelig ut. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 ikke kom her å vær frekk med meg!! Du er farlig uklok. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Hvis det er så sykt stress for deg å gå inn på linken som er over, så kan jeg kopiere og lime inn her for deg: Skarring er relativt nytt i norsk sammenheng. Mange forskere regner med at lyden dukket opp i byer som Bergen og Kristiansand på 1800-tallet, etter påvirkning fra dansk uttale. Skarringen kom opprinnelig fra Paris, der den oppstod en gang på 1600-tallet. Den spredte seg til tyske byer og siden videre til blant annet København omkring 1780. Skarre-r-en så ut til først å være et særlig storbyfenomen, før den videre spredde seg til landsbygdene og rurale strøk. At den ikke spredde seg til Østlandet, men slo rot på eksempelvis Vestlandet, Danmark og Skåne, kan skyldes at Østlandet ikke hadde noen større byer av internasjonal betydning på tidspunktet. Skarre-r er på rask frammarsj på Vestlandet, og den tradisjonelle rulle-r er på vikende front. En sannsynlig årsak til dette er at skarre-r er lettere å uttale for småbarn enn en rulle-r.[1] Språkforsker Arne Torp, mener at skarre-r og retroflekse konsonanter motvirker hverandre, og at det derfor er lite sannsynlig at dialekter med retroflekser (kjennetegnet ved at r «smelter sammen» med lydene n, l, s, d og t) kommer til å ta til seg skarre-r-en.[2] Du er ganske frekk selv forresten. Det er ikke meningen at folk her inne skal gjøre leksene dine, men at vi skal gi deg linker og hint i riktig retning. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Frekkeste 12(?) åringen jeg har sett. Skjerpings! De har ikke gjort annet enn og hjelpe deg. Å du svarer bare frekt tilbake. Lenke til kommentar
Christeven Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Han er like frekk hver gang, allikevel ender det alltid med at han får svar på det han vil. Antar at TS er den samme ufordragelige fyren som kjetilopen2. Han kommer aldri til å lære før man begynner å ignorere trådene hans om han oppfører seg på denne måten. /leif Endret 31. januar 2012 av Christeven 2 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Har vel ikke så mye å si om han for hjelp her eller ikke, du kommer neppe langt i livet hvis du er avheig av et diskusjons-forum. Endret 31. januar 2012 av St€rk Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Stenges da brukeren har stilt samme spørsmål flere ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg