Gå til innhold

Hva skal jeg ha på webserveren min?

Anbefalte innlegg

Jeg skal med tiden sette opp en webserver. Jeg vil antakelig ha fra ett til tre nettsteder innpå der.

Spørsmålet er hvilken distro jeg skal putte inn på den.

Har hørt littegrann om ClarkConnect og OpenBSD, men vet lite om dem...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel, trustix secure linux 2.0 er en ren server distro så kanskje det er hva du leter etter?

rask, sikker, stabil...det er ihvertfall min erfaring.

Det er vel en serverdistro jeg er på utkikk etter, ja. Men det går vel an å plukke ut under installeringen av andre distroer...
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv ClarkConnect og er veldig fornøyd med det selv om mange vil si at det ikke er ordentlig linux.

Du setter det meste opp via en "internett" side og derfra overvåkes alt.

Jeg valgte CC fordi jeg bruker boksen som en gateway og firewall, men kan ikke så mye om linux, derfor var CC det naturlige valget da jeg kunne kjøre apache, mysql, ftp og firewall på en gang. (Kanskje ikke så smart, men det funker og holder)

Derfor: ta en titt på ClarkConnect og se om det er noe for deg.

Lenke til kommentar

Jeg må være enig med Egil.G at Debian Stable må være et av de beste valgene for en som skal sette opp en enkel web server og ikke har så alt for mye greie på linux.. Du har den sangomsuste apt-kommandoen som innstalerer applikasjoner for deg.. det eneste du trenger å gjøre er å forandre config filer.

Jeg bruker selv debian stable til webserver og en ruter/dhcp box. Funker helt utmerket, og tok meg bare noen få timer å sette opp.

Ptomania

Lenke til kommentar
Debian GNU/Linux stable

- er distroen vi (jobben, jeg og kjente) bruker som serverplattform. Det kan være på alt fra webservere, filservere/NFS/Samba, applikasjonsservere (JBoss) eller databaser (MySQL, PostgreSQL). Man skal lete veeldig lenge for å finne noe som er mer stabilt enn Debian Stable. Trustix har jeg ikke vært borti, har hørt at det skal være bra, men vet som sagt ikke.

Lenke til kommentar
Da er du nok kompetent nok til å sette opp Debian...
Men det er jo ikke bare snakk om hvor kompetent jeg er heller; Er det Debian som er best skikket til webserver-oppgaver (vet at jeg kan starte en fryktelig amd/intel-lookalike-diskusjon med dette)?
Lenke til kommentar
jeg bruker også slackware 9.0 men jeg er en newbie..  

poenget mitt ar at man trenger ikke å være "leet" for å kjøre slackware

(man gjør kanskje det for å få mest mulig ut av slack)

Selv om jeg ikke vil definere meg selv som fryktelig god innen Linux o.l., så vil jeg si at jeg kan en ganske god del, og jeg tror ikke jeg vil ha kjempeproblemer med f.eks. Debian :)
Lenke til kommentar

Vil absolutt gi en _stor_ tommel opp for trustix secure linux. :D:D

Er kjempe fornøyd med den. Trustix er osgå et norsk firma, et lite pluss det også. Det er en ren server disto, uten X osv, som fokuserer på sikkerhet. Det følger også med et fint oppdaterings program swup. Bare en liten kommando (swup --upgrade) i CLI så oppdatterer programmet serveren med alle de nyeste sikkerhets oppdateringene. Veldig praktisk!

Gå for trustix du.. det er min mening da.

url: http://www.trustix.net

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...