zZzZz Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Jeg skal med tiden sette opp en webserver. Jeg vil antakelig ha fra ett til tre nettsteder innpå der. Spørsmålet er hvilken distro jeg skal putte inn på den. Har hørt littegrann om ClarkConnect og OpenBSD, men vet lite om dem... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Debian GNU/Linux stable Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Debian GNU/Linux stableSkader ikke om dere lister opp fordeler/ulemper med de forskjellige distroene! Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 vel, trustix secure linux 2.0 er en ren server distro så kanskje det er hva du leter etter? rask, sikker, stabil...det er ihvertfall min erfaring. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Med FreeBSD så skal det være relativt enkelt å sette opp Apache. Samme med OpenBSD forsåvidt, som også er kjent for en temmelig sikker default-install. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 vel, trustix secure linux 2.0 er en ren server distro så kanskje det er hva du leter etter? rask, sikker, stabil...det er ihvertfall min erfaring. Det er vel en serverdistro jeg er på utkikk etter, ja. Men det går vel an å plukke ut under installeringen av andre distroer... Lenke til kommentar
Nicon Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Jeg bruker selv ClarkConnect og er veldig fornøyd med det selv om mange vil si at det ikke er ordentlig linux. Du setter det meste opp via en "internett" side og derfra overvåkes alt. Jeg valgte CC fordi jeg bruker boksen som en gateway og firewall, men kan ikke så mye om linux, derfor var CC det naturlige valget da jeg kunne kjøre apache, mysql, ftp og firewall på en gang. (Kanskje ikke så smart, men det funker og holder) Derfor: ta en titt på ClarkConnect og se om det er noe for deg. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Jeg må være enig med Egil.G at Debian Stable må være et av de beste valgene for en som skal sette opp en enkel web server og ikke har så alt for mye greie på linux.. Du har den sangomsuste apt-kommandoen som innstalerer applikasjoner for deg.. det eneste du trenger å gjøre er å forandre config filer. Jeg bruker selv debian stable til webserver og en ruter/dhcp box. Funker helt utmerket, og tok meg bare noen få timer å sette opp. Ptomania Lenke til kommentar
alive Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Debian GNU/Linux stable - er distroen vi (jobben, jeg og kjente) bruker som serverplattform. Det kan være på alt fra webservere, filservere/NFS/Samba, applikasjonsservere (JBoss) eller databaser (MySQL, PostgreSQL). Man skal lete veeldig lenge for å finne noe som er mer stabilt enn Debian Stable. Trustix har jeg ikke vært borti, har hørt at det skal være bra, men vet som sagt ikke. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Virker som om de fleste tror jeg ikke har vært så mye borti Linux før Jeg bruker Slackware 9.0 på PC-en hjemme, hvis det var noen som lurte, så jeg har en grei slump forhåndskunnskaper. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Da er du nok kompetent nok til å sette opp Debian... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 21. august 2003 Forfatter Del Skrevet 21. august 2003 Da er du nok kompetent nok til å sette opp Debian...Men det er jo ikke bare snakk om hvor kompetent jeg er heller; Er det Debian som er best skikket til webserver-oppgaver (vet at jeg kan starte en fryktelig amd/intel-lookalike-diskusjon med dette)? Lenke til kommentar
tox2ik Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 jeg bruker også slackware 9.0 men jeg er en newbie.. poenget mitt ar at man trenger ikke å være "leet" for å kjøre slackware (man gjør kanskje det for å få mest mulig ut av slack) Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 22. august 2003 Forfatter Del Skrevet 22. august 2003 jeg bruker også slackware 9.0 men jeg er en newbie.. poenget mitt ar at man trenger ikke å være "leet" for å kjøre slackware (man gjør kanskje det for å få mest mulig ut av slack) Selv om jeg ikke vil definere meg selv som fryktelig god innen Linux o.l., så vil jeg si at jeg kan en ganske god del, og jeg tror ikke jeg vil ha kjempeproblemer med f.eks. Debian Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Så hva nøler du med ? 8) Lenke til kommentar
LordErr Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Vil absolutt gi en _stor_ tommel opp for trustix secure linux. Er kjempe fornøyd med den. Trustix er osgå et norsk firma, et lite pluss det også. Det er en ren server disto, uten X osv, som fokuserer på sikkerhet. Det følger også med et fint oppdaterings program swup. Bare en liten kommando (swup --upgrade) i CLI så oppdatterer programmet serveren med alle de nyeste sikkerhets oppdateringene. Veldig praktisk! Gå for trustix du.. det er min mening da. url: http://www.trustix.net Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå