Gå til innhold

Brukt pris på 5D Mark II?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel du har muligens rett. Jeg er langt i fra å være ekspert =P

Men noen ganger må man bruke høy ISO. Å noen ganger er det deler av bildet som hadde sett bedre ut vist man skrur opp brightness'en der, å da hadde det hjulpet om støyen ikke er for ille. Does that make sense?

Så kontrastomfanget i bildet er for stort? Isåfall vil du tjene på å eksponere etter de mørke partiene, og heller hente inn høylysene.

Lenke til kommentar

I ACR i CS4 synes jeg Fill light er overlegent mye bedre enn Recovery - sistnevnte ødelegger IMHO fargene.

Så - det jeg pleier å gjøre i steden for Recovery er å trekke ned eksponeringen med Exposure, og bruke Fill light. Så får jeg detaljer i det lyse uten å ødelegge fargene.

Lenke til kommentar

Ærlig talt så ser det for meg ut som om "problemet" og "misnøyen" med 5DII grunner mer i brukerfeil og manglende bruker erfaring enn at kamera ikke holder mål.

At D7000/D700 er "revolusjonerende bedre" i trådstartres øyne, mulig det, men samtidig så heller jeg til at det er den "spesifikke brukerfeilen" hos trådstarter som "takles bedre" av D7000/D700 enn av 5DII.

Når en bruker fra/testet D7000 og kjøper 5DII og så er misfornøyd så er det noe som "skurrer".

Det er også stor forskjell på "støyreduksjon" mellom forskjellige kameraer, selv når den funksjonen er såkalt slått av.

I mange tilfeller er det bedre at man får med ubehandlet støy med RAW filene enn å la en "gjemt" prosess i kamera "fixe det".Trådstarter har heller ikke nevnt om hans dårlige er faring er fra RAW filer eller fra Jpeg fra kamera.

Kanskje bedre å lære seg litt mer om fotografering i stedet for å skylde på/bytte utstyret hele tiden.

Det er tross alt ganske avanserte kameraer, og 5DII må jo absolutt kalles ett Pro kamera som brukes av mange av de mest anerkjente fotografene i verden.

Amatører som gir skylder på utstyret pga. dårlige bilder er en ganske stor gjenganger på fotoforum over hele verden.

Dette er ikke "point'n shoot" kameraer, lær og bruk utstyret før du klager på det.

Endret av arthon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En viktig forskjell mellom D700 og 5DmkII er ikke støy alene, det er typen støy. 5DmkII har mye mer fargestøy, mens D700 er ekstremt mye bedre her. Konverterer man begge til svart/hvit og skalerer 5DmkII til 12Mpixels så er forskjellen ca 1/2 trinn. Med fargeelementet er ikke verden så enkel. Det er forskjellige sensorer og forskjellige prioriteringer som er gjort for å få resultatene, og kan dermed ikke sammenlignes flatt ut selv med samme oppløsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ærlig talt så ser det for meg ut som om "problemet" og "misnøyen" med 5DII grunner mer i brukerfeil og manglende bruker erfaring enn at kamera ikke holder mål.At D7000/D700 er "revolusjonerende bedre" i trådstartres øyne, mulig det, men samtidig så heller jeg til at det er den "spesifikke brukerfeilen" hos trådstarter som "takles bedre" av D7000/D700 enn av 5DII.Når en bruker fra/testet D7000 og kjøper 5DII og så er misfornøyd så er det noe som "skurrer".Det er også stor forskjell på "støyreduksjon" mellom forskjellige kameraer, selv når den funksjonen er såkalt slått av.I mange tilfeller er det bedre at man får med ubehandlet støy med RAW filene enn å la en "gjemt" prosess i kamera "fixe det".Trådstarter har heller ikke nevnt om hans dårlige er faring er fra RAW filer eller fra Jpeg fra kamera.Kanskje bedre å lære seg litt mer om fotografering i stedet for å skylde på/bytte utstyret hele tiden. Det er tross alt ganske avanserte kameraer, og 5DII må jo absolutt kalles ett Pro kamera som brukes av mange av de mest anerkjente fotografene i verden.Amatører som gir skylder på utstyret pga. dårlige bilder er en ganske stor gjenganger på fotoforum over hele verden.Dette er ikke "point'n shoot" kameraer, lær og bruk utstyret før du klager på det.

Holy cow! Det virker som du tror at jeg mener det er ett mye større problem enn det jeg faktisk gjør. Det eneste aspektet jeg fokuserte på tidligere i tråden er hvordan støyen ser ut, hvordan kommer man seg unna det? Å jeg har aldri sagt at jeg er "proff". Jeg har heller ikke problemer med å forstå kameraet osv.

Men kan du si meg hva jeg gjør galt når et bilde er tatt med høy iso og klagen min er (bare!) at støyen er stygg? Høy iso er høy iso, å noen ganger må man bruke høy iso, og jeg vil helst at støyen da skal være så fin (lite stygg) som mulig. Å det jeg håper på er at D700 sin iso er jevn og fin (i mine øyne) som på D7000.

Jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at jeg "ikke forstår kameraet".

Jeg skyter i RAW forresten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vel jeg har brukt D7000 en del og sammenliknet med det er 5dm2 sin støy stygg. Å vist D700 sin støy likner på D7000 sin så er det mye jevnere og finere.

På noen bilder tatt med D7000 følte jeg at jeg ikke en gang trengte å redusere støyen.

Støyen til D7000 er ikke pen ifht. D700 - så der har du svaret ditt!

Filkvaliteten til D700 på høyere ISO er helt fenomenal - særlig fargeektheten er noe som virkelig gjør en tilfreds.

Lenke til kommentar

Holy cow! Det virker som du tror at jeg mener det er ett mye større problem enn det jeg faktisk gjør. Det eneste aspektet jeg fokuserte på tidligere i tråden er hvordan støyen ser ut, hvordan kommer man seg unna det?

Det er jo noe av problemet; at du faktisk har tenk å tape noen tusen på å bytte kamera fordi du synes "støyen er stygg". Det er en såpass søkt problemstilling at man må jo lure på hva du gjør med bildene dine både når du tar dem og når du fremkaller dem.

Du er fri til å bruke pengene dine som du vil, men du har tross alt kommet her for råd, så du må akseptere ærlige tilbakemeldinger.

Det virker også som du har urealistiske forventninger til hvor gode kameraer er i dårlig lys.

Å jeg har aldri sagt at jeg er "proff". Jeg har heller ikke problemer med å forstå kameraet osv.

Men kan du si meg hva jeg gjør galt når et bilde er tatt med høy iso og klagen min er (bare!) at støyen er stygg? Høy iso er høy iso, å noen ganger må man bruke høy iso, og jeg vil helst at støyen da skal være så fin (lite stygg) som mulig. Å det jeg håper på er at D700 sin iso er jevn og fin (i mine øyne) som på D7000.

Jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at jeg "ikke forstår kameraet".

Jeg skyter i RAW forresten.

Sammenliknbart er støymønsteret i 5DII og D700 identisk. D700 støyen er litt "blekere" som tyder på at Nikon setter RAW metadata med lavere kontrast enn Canon gjør, muligens for å skjule støy bedre eller for å tyne litt mer DR ut av sensor. Du vil oppnå nesten helt identisk støy mellom de to kameraene skutt side ved side hvis du setter kontrasten for 5DII litt lavere enn enn for D700 i RAW konverteringen.

Canon er også kjent for å undereksponere -0.3 - 0.5 så det har også noe å si.

Hvis du kikker på støyen i disse eksemplene så burde du forstå at du ikke har mye å vinne på å selge 5DII. Lær deg heller mer om foto, digital fremkalling og viktigst av alt; Skaff deg en blits og lær deg og bruk den så det ikke ser ut som et blits bilde. Du har råd til en god blits for det du sparer på å ikke bytte kamera nå.

Både 5DII og D700 begynner å bli gamle modeller og skal snart skiftes ut. D7000 kom i 2010 og er vel også snart "utdatert":

Her er 5DII mot D700 RAW, ISO fra 1600 - 25600, det burde fortelle deg at forskjellen er minimal.

http://www.dpreview....rkii/page23.asp

D7000 mot valgfrie Canon 1.6x crop kameraer (ikke 5DII) både Jpeg og RAW.http://www.dpreview....7000/page12.aspEr et bytte verdt pengene når du ser forskjellen "sort på hvitt".

Er det lurere å vente en måned eller to og se om det kommer noen nye modeller de neste to-tre månedene og hvilke forbedringer som da er gjort, eller spare til nytt kamera til høsten?

Enten kommer det nye modeller nå eller så blir de lansert rett etter sommeren.

Endret av arthon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

arthon: Kanskje jeg har formulert meg dårlig eller noe. Tinge er at det med støyen er kun det jeg fokuserte på her i denne tråden. Det angrer jeg litt på siden du (og sikkert andre) tror at dette er det eneste som gjør at jeg vurderer å bytte. Det er andre forskjeller mellom disse kameraene som også gjør at jeg vurderer å bytte, men det med støyen var altså det jeg fokuserte på her.

Hadde 5DmII og D700 vert helt identiske utenom at dette med støyen kan du være helt sikker på at jeg ikke hadde vurdert å bytte.

Å bare en liten ting til, jeg kjøpte 5Dm2 med 24-105 f4 L objektivet til ca 17000. Japan Photo hadde tilbud på det "en helg". Så det vil ikke være et "gigantisk" tap å skifte system.

Edit:

Forresten, du har rett, det ser ut til å ikke være mye forskjell i støyen på eksemplene du linket til.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen formening om når Canon slipper sitt nye 5d

Lite rykter ute å går enda, så det er nok en stund til tror jeg. Nå pleier Canon å komme med noe i april; så det kan tenkes at den kommer da. Det kommer nok en 650D også, den burde egentlig vært lansert nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...