Gå til innhold

A Clockwork Orange

Anbefalte innlegg

Peter Singer om bioetikk og moralpillen

De med kjennskap til psykiatri kjenner til at vi i dag har diverse substanser som kan endre atferd på ganske drastisk vis - en person med schizofreni kan få antipsykotiske stoffer som gjør en mindre aggresiv, en person med bipolar lidelse kan få stoffer som gjør en mindre deprimert og mindre manisk etc..

Gitt premisset om at hvordan vi handler moralsk er basert på kjemiske prosesser i hjernen, og således kan påvirkes på samme måte som vi påvirker depresjoner, ville det da vært naturlig å skrive ut en resept på samvittighet 10mg morgen, middag og kveld for dem som ikke handler like etisk som normen? Ville det vært riktig å dosere kriminelle med en slik moraldoping for å normalisere deres samvittighet? Burde vi (samfunnet) tvinge dem (de kriminelle) til dette?

Burde vi tilbudt dem biokjemisk behandling som et alternativ til fengselsstraff?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener loven handler om å beskytte de uskyldige, mannen i gata - mer enn å straffe de skyldige. Eller hva?

Det er jo en del psykisk syke som vet hva de gjør, men ikke klarer å stoppe det de gjør. Dette er vel midt i målgruppen for denne pillen. De som vil, men ikke klarer. Men det er nok variert når det gjelder fengselsstraff eller moralpille, når det gjelder etterspørselen blant de kriminelle.

Jeg mener en blanding kan være fornuftig. Soning med inntak av dette (så langt det ikke er noe negativt med det) kan vel ikke være galt. Isåfall er det jo bare bra, om det virkelig fungerer.

Lenke til kommentar

Flere hypotetiske spørsmål her, men jeg tror ikke det nødvendigvis er lenge til disse kan bli høyst realistiske.

Jeg mistenker at et valg, hvor det er opp til den dømte å velge pillen, er rimelig uproblematisk for de fleste - men hva om f.eks en barnemorder med 6 små barn på samvittigheten nekter?

Man kan jo tenke seg at han kanskje ville endret innstilling om vi tvang i ham en behandling, men er dette det rette å gjøre?

Litt av poenget med straff generelt er jo å tvinge frem et endret handlingsmønster, men finnes det noen prinsipiell forskjell på å tvinge dette frem ved å stenge folk inne i fengsel, heller enn å tvinge dem til å tenke annerledes ved hjelp av biokjemi?

Hva hvis vi kunne tvunget ABB til å gro ut en samvittighet og medfølelse ovenfor ofrene hans? Hva hvis vi hadde kunnet screenet ut potensielle ABBer og gitt dem atferdsendrende medisiner allerede fra skolealder - ville dette vært et bedre samfunn?

Lenke til kommentar

Jeg hører at hårene reiser seg på ryggen og på hodet til alle religiøse og konservative som mener at alle våre handlinger er resultat av den frie viljen, og ikke biokjemi.

En flott lyd.

Det hadde vært interessant å prøve ut.

Men på den annen side kunne man også laget soldater uten empati med motsatte medikamenter.

eller homofile motstandere gjennom en gass...

• Liker 1
Lenke til kommentar

hvem skal i så fall overvåke overvåkerne? forskjeller og mangfold er vel det som bør verdsettes? på godt og ondt?

men så igjen er det jo en "tilbakeføring" av normer og moral som er utgangspunktet for enhver "innleggelse" uavhengig av institusjon så tanken er spennende... men er det ikke da enklere og også da kostnadsbesparende med genmanipulering av foster ;-)

Lenke til kommentar

Flere hypotetiske spørsmål her, men jeg tror ikke det nødvendigvis er lenge til disse kan bli høyst realistiske.

Jeg mistenker at et valg, hvor det er opp til den dømte å velge pillen, er rimelig uproblematisk for de fleste - men hva om f.eks en barnemorder med 6 små barn på samvittigheten nekter?

Man kan jo tenke seg at han kanskje ville endret innstilling om vi tvang i ham en behandling, men er dette det rette å gjøre?

Litt av poenget med straff generelt er jo å tvinge frem et endret handlingsmønster, men finnes det noen prinsipiell forskjell på å tvinge dette frem ved å stenge folk inne i fengsel, heller enn å tvinge dem til å tenke annerledes ved hjelp av biokjemi?

Hva hvis vi kunne tvunget ABB til å gro ut en samvittighet og medfølelse ovenfor ofrene hans? Hva hvis vi hadde kunnet screenet ut potensielle ABBer og gitt dem atferdsendrende medisiner allerede fra skolealder - ville dette vært et bedre samfunn?

Ja, det tror jeg! =)

Lenke til kommentar

Jeg hører at hårene reiser seg på ryggen og på hodet til alle religiøse og konservative som mener at alle våre handlinger er resultat av den frie viljen, og ikke biokjemi.

En flott lyd.

Det hadde vært interessant å prøve ut.

Men på den annen side kunne man også laget soldater uten empati med motsatte medikamenter.

eller homofile motstandere gjennom en gass...

Jeg tror det er enklere å produsere stoffer som gjør at den enkelte handler umoralsk enn det motsatte: moralsk....

Lenke til kommentar

Jepp.

Og under forskning på stoffer som påvirker måten vi tenker på er supersoldater alltid et mulig og farlig biprodukt, uansett hva man i utgangspunktet ønsket å oppnå...

Men for å svare på selve problemstillingen:

Jeg ser ingen problemer med å medisinere mennesker som har begått lovbrudd dersom vedkommende begår lovbrudd på grunn av tankemønstre som kan fjernes med medisiner.

Problemet er da selvsagt at man fratar mange kriminelle skylden for sine handlinger, og således kan super-egoistene / opportunistene tro at de kan gjøre noe kriminellt og slippe unna med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den kjemiske samvittigheten er helt jævlig. Får fylleangst etter nesten hver gang jeg drikker alkohol, og får denne unaturlige skammen, følelsen av å ha oppført meg dårlig.

Slutt å drikk giftige væsker da vettu, så slipper du alt det ubehaget det måtte føre med seg. Da slipper du også å betale for å få disse ubehagene... Det har jeg gjort. =)

Lenke til kommentar

Asma medisin er tingen her hvis jeg forstår kompisen min rett... Han tar litt asma medisin rett før han legger seg etter en fuktig natt på byen og vips så er fyllesyken borte...

Eller du kan gjøre som meg, kun drikke til du er i godt humør og så fort du kjenner at du begynner å tippeover fra godt humør til full så slutter du å drikke et par timer...

Dette er en teknikk jeg lærte meg i tyveårene da jeg festet en del sammen med kompiser i Hell's Angels. De kan godt drikke i tre fire dager på rad men er aldri fulle, for er du full i det miljøet har du mistet ansikt og regelrett driti deg ut...

Men etter at jeg begynte å kontrollere meg selv har jeg aldri vært fyllesyk... De fleste som kommer til skillet mellom godt humør og småfull begynner bare å drikke mer, gjerne med begge hendene og gjerne noe LANGT sterkere enn det de drakk fra før... Og det går IKKE....

Eller du kan rett og slett forbli edru... Å være full for å ha det gøy er overdrevet, da du har det like gøy edru... Nå skal det sies at å være edru mens alle andre er fulle ikke er så gøy da, men det som er gøy er at alle andre går ut i fra at du også er full og det kan det komme mye rart ut av... :)

Men dritafull er ikke det samme som gøy... Ihvertfall ike dagen etter... Eller som vi sa på jernbanen, full mann er lik full lønn i full stilling.....

:)

Lenke til kommentar

ville det da vært naturlig å skrive ut en resept på samvittighet 10mg morgen, middag og kveld for dem som ikke handler like etisk som normen? Ville det vært riktig å dosere kriminelle med en slik moraldoping for å normalisere deres samvittighet? Burde vi (samfunnet) tvinge dem (de kriminelle) til dette?

Tror du har en overtro om hvordan slike medisiner virker.

Psykofarmaka handler idag om å manipulere det som skjer i synapsene. Antipsykotika eksempel blokkerer dopaminreseptorer. Dette betyr i praksis at man terminerer nerveimpulser. Legg merke til at dette er/virker generelt, hva denne nerveimpulsen faktisk betyr hos et gitt menneske vet man ingenting om.

Med dagens medisiner er det et skudd i blinde det du snakker om. Kanskje det (tilfeldigvis) ville hatt en ønsket effekt (mer samvittighet eller whatever) på 1/1000000.

Lenke til kommentar

Tror du har en overtro om hvordan slike medisiner virker.

Utgangspunktet mitt er det som er referert til i førstepost; dersom det er mulig å påvrike ens empati / samvittighet / kognitiv funksjon som fremmer bevisste skapningers ve og vel via en "moralpille" - burde vi gjøre det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

- burde vi gjøre det?

Vel, samfunnet doper ned tusenvis den dag i dag. Mange i majoriteten vil jo dope ned Breivik også.

Maktovergrep er konstant en fare i disse sammenhengene.

Jepp. Så kan man jo undre seg om å dope ned terrorister er værre enn at terrorister dreper andre mennesker igjen.

For å hindre maktovertredelser må man bruke maktovertredelser. Slik fungerer samfunnet. Uten dette fungerer samfunnet ikke.

Lenke til kommentar

- burde vi gjøre det?

Vel, samfunnet doper ned tusenvis den dag i dag. Mange i majoriteten vil jo dope ned Breivik også.

Maktovergrep er konstant en fare i disse sammenhengene.

Jepp. Så kan man jo undre seg om å dope ned terrorister er værre enn at terrorister dreper andre mennesker igjen.

For å hindre maktovertredelser må man bruke maktovertredelser. Slik fungerer samfunnet. Uten dette fungerer samfunnet ikke.

Gaddafi var helt sikkert enig med deg. Jeg derimot er ikke helt sikker på om jeg klarer å slå meg til ro med dette. Demokrati som dessverre er den beste løsningen hittil vil også fremme maktovertredelser da det alltid vil være minoriteter som må "holdes i sjakk". Forskjellen mellom diktatur og demokrati er vel igrunn bare være at "minoriteten" i et diktatur faktisk er flesteparten :) Når det er sagt har jeg selvfølgelig ikke anelse om hvordan man kan gjøre dette bedre.

Lenke til kommentar

Ta en titt på psykiatrisk avdeling. Det finnes mennesker som ikke fungerer idag uten tilførsel av kjemikalier.

Samtidig så er Norge såpass fritt at vi vet hva som skjer når de villeste av oss ikke får riktig behandling og medisiner. Da hører vi om det på dagsrevyen. Og det skjer nærmest daglig.

Å dope ned noen av de værste, selv med tvang, det har jeg ingen betenkeligheter mot.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Kjemisk lobotomering av "vanskelige" psykiatriske pasienter er definitivt en stor maktovertredelse i mitt hode. Du hadde blitt mørkeredd om du hadde tatt en titt på diverse psykiatriske institusjoner rundt omkring i landet. Terskelen for hvem, hva og hvor mye vil alltid bli subjektivt uansett hvor mye byråkrati som ligger bak...

Endret av theGunner76
Lenke til kommentar

Kjemisk lobotomering av "vanskelige" psykiatriske pasienter er definitivt en stor maktovertredelse i mitt hode. Du hadde blitt mørkeredd om du hadde tatt en titt på diverse psykiatriske institusjoner rundt omkring i landet. Terskelen for hvem, hva og hvor mye vil alltid bli subjektivt uansett hvor mye byråkrati som ligger bak...

Kanskje like greit at psykriatrien her til lands ikke virker altså... Er du over atten år så skal det UTROLIG mye til for å få hjelp... Da snakker vi om selvmord som nesten lykktes også videre...

Hadde en kompis som var ute å "syklet" skikkelig for noen år siden etter noen skikkelige nedturer psykisk, (OCD, selvskading, depresjoner og annen skadelig adferd både for seg selv og andre) og han kan vel takke venneflokken for at han fremdeles er i live, for noe hjelp fra helsevesenet fikk han såvisst ikke... For der var terkelen skikkelig høy for at man skal komem inn. Nå kan det vel sikkert sies at han sikkert ikke var av de verste tilfellene (hvis ikke er det vel tvilsomt om vi hadde klart å hjelpe ham opp igjen....) og derfor sikkert kunne holdt på til noen faktisk bla skadd elelr mistet livet før hjelpen kom, men som jeg sier, den terkelen for hjelp om du har psykiske problemer er veldig høy og min tro på helsenorge gikk nok på en liten smell der... For nå vet jeg at det ikke er lett å få hjelp om du sliter psykisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...