Verktoya Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 svar fritt! svar åpent! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Hva lurer du på egentlig? Om Jakt og fiske har blitt tryggere? Edit: forandret emnetittel til noe beskrivende. Endret 2. februar 2012 av aklla waits for alice 1 Lenke til kommentar
Verktoya Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Hva lurer du på egentlig? Om Jakt og fiske har blitt tryggere? ja Lenke til kommentar
vill panda Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Nå har vi jo jegerprøven som skal få jegere til skaffe seg kunnskap omkring dette med jakt. Men om dette har ført til en sikrere og bedre jakt vet jeg ikke, dessverre er det noen jegere som tar seg en dram for mye før jakta begynner, og da hjelper det ikke med avlagt jegerprøve. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 2. februar 2012 Del Skrevet 2. februar 2012 Fortsatt like stor sjanse å f.eks tråkke over, snuble i en rot osv.. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Opplæringsmessig og etisk så ja. Før kunne man bare kjøpe ei hagle på sportsbutikken betale avgift og så dra på jakt. Nå må du bestå jegerprøven og den er veldig bra lagt opp. Man må også søke politiet om tillatelse for kjøp og bruk av våpenet. Når du kjøper ammunisjon så må du vise våpenkort. Så du får ikke kjøpt ammunisjon hvis du ikke hat tillatelse til et slikt våpen. Så rent opplæringsmessig så har jakt blitt tryggere, mest endring blandt småvildtjegere. Storvildtjakt har nok alltid hatt god sikkerhet og høy moral blandt jegere. Nå er det nok likt. Storvildtjegere må ta skyteprøve årlig. Så treffer man ikke så får man ikke lov. Jakter du hjortevildt (også rådyr) så er det i dag påbudt at jegeren har tilgang til sporhund. Svært få driver med rådyrjakt og oppover uten hund med seg, selv om det er nok at du har mulighet til å ringe etter en. De lokale jegerforeningene oversikt over slike hunder i sitt område. Eller der du kjøper jaktkort. Våpen har også blitt bedre m.h.t.sikringsmekanismer og matrialer. Eneste som har blitt mer farlig er bruk av stålhagl. Men det er jo typisk norske politikere å gjøre slikt. Om jegere følger dette? Tror de fleste har bly i kammeret og de med stål blir i beltet. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Hva mener du med trygghet? Tryggere for samfunnet? Tryggere for dyrene? Prøven ble opprettet for at jegerne skal få en sunn holdning og forhåndskunnskaper før jakta. Man blir ikke jeger av dette, da må man ut i felten og bruke det man har lært. At det finnes enkelte tullinger som ikke respekterer våpen betyr det ikke at alle er det. Lenke til kommentar
phpnuke Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Anslår at de som svarer her virkelig er innenfor jakt, og ikke utenforstående. For min del, vil jeg si ja. For strengere reglement, samt mer kontroller gjør at det er mer stilrent. At det er blitt tryggere, kan jeg ikke helt skjønne. Men, jakt nå idag handler mer om kontroll, enn for 20 år siden, hvor man kun kvitterte dødkjøttet, og man ruslet stille hjem. Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Ja. Jakt har blitt tryggere, hvorfor er allerede nevnt. Jeg vil påstå at 97% av jegerne i trøndelag (her jeg jakter) jakter forsvarlig. Noen idioter vil det alltid være overalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå