Gå til innhold

Har norsk jakt blitt tryggere?

Har Norge blitt tryggere de siste 20 årene?  

12 stemmer

1. 1. Har Norge blitt tryggere de siste 20 årene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har vi jo jegerprøven som skal få jegere til skaffe seg kunnskap omkring dette med jakt.

Men om dette har ført til en sikrere og bedre jakt vet jeg ikke, dessverre er det noen jegere som tar seg en dram for mye før jakta begynner, og da hjelper det ikke med avlagt jegerprøve.

Lenke til kommentar

Opplæringsmessig og etisk så ja.

Før kunne man bare kjøpe ei hagle på sportsbutikken betale avgift og så dra på jakt.

Nå må du bestå jegerprøven og den er veldig bra lagt opp.

Man må også søke politiet om tillatelse for kjøp og bruk av våpenet.

Når du kjøper ammunisjon så må du vise våpenkort. Så du får ikke kjøpt ammunisjon hvis du ikke hat tillatelse til et slikt våpen.

Så rent opplæringsmessig så har jakt blitt tryggere, mest endring blandt småvildtjegere.

Storvildtjakt har nok alltid hatt god sikkerhet og høy moral blandt jegere.

Nå er det nok likt.

Storvildtjegere må ta skyteprøve årlig. Så treffer man ikke så får man ikke lov.

Jakter du hjortevildt (også rådyr) så er det i dag påbudt at jegeren har tilgang til sporhund.

Svært få driver med rådyrjakt og oppover uten hund med seg, selv om det er nok at du har mulighet til å ringe etter en.

De lokale jegerforeningene oversikt over slike hunder i sitt område. Eller der du kjøper jaktkort.

Våpen har også blitt bedre m.h.t.sikringsmekanismer og matrialer.

Eneste som har blitt mer farlig er bruk av stålhagl.

Men det er jo typisk norske politikere å gjøre slikt.

Om jegere følger dette? Tror de fleste har bly i kammeret og de med stål blir i beltet.

Lenke til kommentar

Hva mener du med trygghet? Tryggere for samfunnet? Tryggere for dyrene? Prøven ble opprettet for at jegerne skal få en sunn holdning og forhåndskunnskaper før jakta. Man blir ikke jeger av dette, da må man ut i felten og bruke det man har lært.

At det finnes enkelte tullinger som ikke respekterer våpen betyr det ikke at alle er det.

Lenke til kommentar

Anslår at de som svarer her virkelig er innenfor jakt, og ikke utenforstående. For min del, vil jeg si ja. For strengere reglement, samt mer kontroller gjør at det er mer stilrent. At det er blitt tryggere, kan jeg ikke helt skjønne.

Men, jakt nå idag handler mer om kontroll, enn for 20 år siden, hvor man kun kvitterte dødkjøttet, og man ruslet stille hjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...