Gå til innhold

Systemkamera med trådløs blitzstyring

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ute etter ett systemkamera hvor jeg har mulighet til å styre blitz trådløst, uten ekstra utstyr påmontert. Det jeg har sett på til nå er EOS600D (5200,-) og speedlite 320EX (1895,-). Dette oppsettet tillater trådløs blitz styrt direkte fra kameraet, samt at jeg kan skyte direkte fra blitzen- ser for meg ett par spennende actionbilder med den muligheten.

Det jeg lurer på; har Sony, nikon eller noen av de andre produsentene tilsvarende løsninger til en forholdsvis lik pris?

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon fant vel teknisk sett opp dette og har hatt det i flere år før Canon fikk noe tilsvarende.

Jeg bruker ikke annet og trigger Nikon SB-900 med kamerahusblitsen i Nikon D700/D300.

Nikon D7000, D90, D300/D300s, D700 har blandt annet denne muligheten som Nikon kaller CSL (Creative Light System).

Denne videon gir en hyper demo av systemet:

http://www.youtube.com/watch?v=7LWd2AoLBH0

• Liker 1
Lenke til kommentar

Canon har det på 60D, 600D og 7D.

Denne type blitsstyring er ikke en fullverdig måte og kontrollere blitsen/er på, du må bruke den innebygde blitsen som trigger samt at avstanden er begrenset.

Og hvis du går for Canon så anbefaler jeg at du heller kjøper 430EX II siden den har et fast fokuslys og er generell bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar:)

Jeg blir ikke helt klok på hva som er den greieste framgangsmåten her, men er rimelig sikker på at jeg kommer til å gå for følgende- hvis noen er interessert.

Kamera m/2 batterier og RC

Batterigrep m/2 batterier

Blitz

Blitzstativ m/paraply

Med litt vennerabatter får jeg alt sammen til ca 9500,- og noe særlig mindre enn det regner jeg ikke med å komme unna med.

Målet mitt er å ha ett portabelt og funsjonsrikt "studiokit" som gjør det enklere å ta småjobber- og med nok batterier til å holde det gående lenge uten å måtte lade batterier.

Takk til dere som svarte, jeg var ikke klar over dette at den trådløse blitzen er avhengig av ett blink fra den innebygde, men det ser ikke ut til at jeg slipper unna det med mindre jeg kjøper meg en transmitter eller en større "master" blitz.

Lenke til kommentar

Du får ikke trådløs TTL-blits med Sigma sin blits, den vil kun fungere som en slave trigget av en annen blits og må brukes helt manuelt, ved og kjøpe en Canon blits får du trådløs blitsjusteringer i kameraet og full auto av blitsen når den er av kameraet.

Når det gjelder Sigma-blitsen så påstår de at du får TTL-auto, du får det med en viss modifikasjon, blitsen gir ikke informasjon til kameraet utenom avstanden den justerer seg selv utifra hva du fotograferer, med en original blits vil blitsen gi kameraet hvitbalanseinformasjon samt at du får full funksjon av AV, TV og P.

Som nevnt tidligere kjøp deg heller en Canon 430EX II, bare påse at det er versjon 2 du får og ikke versjon 1.

Her kan du lese angående blits til Canon.

Lenke til kommentar

Denne type blitsstyring er ikke en fullverdig måte og kontrollere blitsen/er på, du må bruke den innebygde blitsen som trigger samt at avstanden er begrenset.

Og hvis du går for Canon så anbefaler jeg at du heller kjøper 430EX II siden den har et fast fokuslys og er generell bedre.

Joe McNally har doktorgrad i trådløs blitsbruk og jeg har brukt samme type oppsett i nesten 4 år. De få "mørkelagte" bildene er enten pga sol fra skyfri himmel eller brukerfeil.

Hvor nyttig dette er sammenlignet med feks radiotriggere avhenger helt av bruksområde og avstander dette skal brukes på. Man slipper ekstra triggere som igjen betyr flere batterier å holde styr på, mindre sjanse for utstyr som kneler når man trenger det. Flere av de rimeligste radiotriggerne har heller ikke 100 % stabilitet bestandig.

Jeg har brukt blits på sikkert 90 % av bildene som er tatt av mennesker, og har brukt dette oppsettet som er enkelt å ta med seg innendørs, i skog, foss, togtunneller, sølvgruvene i Kongsberg, bryllup, konfirmasjon, kroppsmaling m.m.

Det store problemet med en slik løsning er sollys som i praksis "dreper" blitslyset fra kameraet så de eksterne blitsene ikke reagerer eller står å piper pga uklare kommandoer.

La med ett eksempelbilde hvor dette fungerte såvidt i det sola var på vei ned.

post-46959-0-87388200-1328035017_thumb.jpg

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i det Nautica skriver om blits. Og når det gjelder batteri så varer batteriet i 60D sinnsykt lenge. Jeg går tom for minnekort lengenfør batteriet er flatt, så ekstra batteri er ikke noe jeg kommer til å vurdere hvis jeg ikke skal på en ukes tur uten tilgang til strøm..

Lenke til kommentar

Hei Nautica!

Ikke dumt, her gikk jeg ganske blindt ut fra ledetall.

Da forandrer jeg litt slik at det blir 430 istedet.

Vet du forresten om det vil være mulig å " serie-transmitte" signalet blitzene bruker?

Jeg tenker slik at hvis blitz #1 er innenfor rekkevidden til kameraet, vil det da holde at blitz #2 er innenfor rekkevidden til blitz #1 (dette ble rotete, men tenker på situasjoner hvor blitz #2 ikke "ser" kameraet, og må ha utløsersignal fra blitz #1)

Lenke til kommentar

Nei det går ikke, man må enten sette blitsen til master eller slave, man får ikke i både pose og sekk :)

Man kan kjøpe en trigger "ST-E2" i tillegg men da er mye av vitsen kanskje borte ?, jeg bruker en trigger i tillegg mye pga, raskere fokusering og man slipper det interne blitslyset, man får denne uoriginal som faktisk har litt lengere rekkevidde.

Når det gjelder ledtall så er ikke de helt å stole på siden alle har egne måter og måle dette på.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Enig i det Nautica skriver om blits. Og når det gjelder batteri så varer batteriet i 60D sinnsykt lenge. Jeg går tom for minnekort lengenfør batteriet er flatt, så ekstra batteri er ikke noe jeg kommer til å vurdere hvis jeg ikke skal på en ukes tur uten tilgang til strøm..

Hei!

ja det kan stemme at 60D holder lenge på batteriet, men jeg ser på 600D som er plaget med å gå litt andre veien. Derfor greit å ha ett lite kobbel med batterier, spesielt når prisene fra kaffebrus tilsvarer omtrent det samme jeg må gi for kun batterigrepet her i norge.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Nei det går ikke, man må enten sette blitsen til master eller slave, man får ikke i både pose og sekk :)

Når det gjelder ledtall så er ikke de helt å stole på siden alle har egne måter og måle dette på.

Det hadde nå vært stilig ;)

Har du greie på om 430EXII støtter trådløs utløsing (må passe på så det ikke blir en 'n for mye i det ordet) av kameraet?

Igjen, takk for svar- dette er uvurderlig informasjon! :)

Lenke til kommentar

Derfor greit å ha ett lite kobbel med batterier, spesielt når prisene fra kaffebrus tilsvarer omtrent det samme jeg må gi for kun batterigrepet her i norge.

Det er et uoriginalt batterigrep, ville da heller kjøp fra eBay siden de blir enda billigere.

Har du greie på om 430EXII støtter trådløs utløsing (må passe på så det ikke blir en 'n for mye i det ordet) av kameraet?

Er ikke helt sikker på hva du mener, du kan ikke utløse kameraet fra en blits hvis det var det du mente da.

Edit: den kamerautløseren du linket til fungerer på ir, så du må stå foran kameraet og i sterk sollys vil den kanskje ikke fungere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Joe McNally har doktorgrad i trådløs blitsbruk og jeg har brukt samme type oppsett i nesten 4 år. De få "mørkelagte" bildene er enten pga sol fra skyfri himmel eller brukerfeil.

Hvor nyttig dette er sammenlignet med feks radiotriggere avhenger helt av bruksområde og avstander dette skal brukes på. Man slipper ekstra triggere som igjen betyr flere batterier å holde styr på, mindre sjanse for utstyr som kneler når man trenger det. Flere av de rimeligste radiotriggerne har heller ikke 100 % stabilitet bestandig.

Jeg har brukt blits på sikkert 90 % av bildene som er tatt av mennesker, og har brukt dette oppsettet som er enkelt å ta med seg innendørs, i skog, foss, togtunneller, sølvgruvene i Kongsberg, bryllup, konfirmasjon, kroppsmaling m.m.

Det store problemet med en slik løsning er sollys som i praksis "dreper" blitslyset fra kameraet så de eksterne blitsene ikke reagerer eller står å piper pga uklare kommandoer.

La med ett eksempelbilde hvor dette fungerte såvidt i det sola var på vei ned.

Hei fo2re, takk for svar.

Jeg kommer til å bruke dette oppsettet innendørs i all hovedsak, tar endel bilder av kunst- og i mørke atelierer (usikker på bøyningen av det ordet) er det greit å ha denne lyskilden- og hvis dette er så brukervennlig som det du sier, tror jeg ikke det er noen tvil for min del.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Derfor greit å ha ett lite kobbel med batterier, spesielt når prisene fra kaffebrus tilsvarer omtrent det samme jeg må gi for kun batterigrepet her i norge.

Det er et uoriginalt batterigrep, ville da heller kjøp fra eBay siden de blir enda billigere.

Er ikke helt sikker på hva du mener, du kan ikke utløse kameraet fra en blits hvis det var det du mente da.

Edit: den kamerautløseren du linket til fungerer på ir, så du må stå foran kameraet og i sterk sollys vil den kanskje ikke fungere.

i'll be damned, det var noen priser det.

Når det gjelder skyting fra blitzen vet jeg at 320EX har denne muligheten, det var noe av grunnen til at jeg hadde med den i orginaloppsettet. Riktignok ikke mer enn 5m oppgitt avstand, men dette kan være nok.

Jeg har også en kablet utløser fra før som jeg kan bruke i ulendt terreng og sollys, dette kameraoppsettet kommer til å bli mest brukt innendørs.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skyting fra blitzen vet jeg at 320EX har denne muligheten, det var noe av grunnen til at jeg hadde med den i orginaloppsettet. Riktignok ikke mer enn 5m oppgitt avstand, men dette kan være nok.

Tar jeg ikke helt feil så gir 320EX mange korte blitsglimt for å fokusere "preflash", og det kan være irriterende, 430EX og 580EX har et fast rødt fokuslys som gir en bedre fokushastighet og er overhode ikke forstyrrende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei Nautica!

Ikke dumt, her gikk jeg ganske blindt ut fra ledetall.

Da forandrer jeg litt slik at det blir 430 istedet.

Vet du forresten om det vil være mulig å " serie-transmitte" signalet blitzene bruker?

Jeg tenker slik at hvis blitz #1 er innenfor rekkevidden til kameraet, vil det da holde at blitz #2 er innenfor rekkevidden til blitz #1 (dette ble rotete, men tenker på situasjoner hvor blitz #2 ikke "ser" kameraet, og må ha utløsersignal fra blitz #1)

Kjenner ikke Canon sin løsning, men Nikon sin gjør dette.

Det er også demonstrert i videoen jeg heiv inn tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Hei

Ut ifra det jeg har hørt så er denne overføringen god nok for mitt bruk, og ved å bruke en 430EXII istedet for 320 (takk nautica) som jeg opprinnelig hadde med blir nok dette en veldig god pakke- det samsvarer fint med det jeg har funnet av informasjon på andre sider også.

Takk for alle svar, dere har vært til god hjelp! Nå er det bare å vente på at pengesekken fylles og så få lagt inn bestillinger ;)

Lenke til kommentar

Du får ikke trådløs TTL-blits med Sigma sin blits, den vil kun fungere som en slave trigget av en annen blits og må brukes helt manuelt, ved og kjøpe en Canon blits får du trådløs blitsjusteringer i kameraet og full auto av blitsen når den er av kameraet.

Når det gjelder Sigma-blitsen så påstår de at du får TTL-auto, du får det med en viss modifikasjon, blitsen gir ikke informasjon til kameraet utenom avstanden den justerer seg selv utifra hva du fotograferer, med en original blits vil blitsen gi kameraet hvitbalanseinformasjon samt at du får full funksjon av AV, TV og P.

Som nevnt tidligere kjøp deg heller en Canon 430EX II, bare påse at det er versjon 2 du får og ikke versjon 1.

Her kan du lese angående blits til Canon.

Det der er da vitterlig en blank løgn, jeg har en 530 DG Super og en 610 DG Super, de virker både som master og slave - med TTL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...