Gå til innhold

Når ble overtro en kvinneverdi?

Om overtro blandt menn og kvinner  

73 stemmer

1. 1. Er kvinner mer overtroiske enn menn?

Anbefalte innlegg

Mannekanalen Max har mange virkelighetsbaserte tv-serier som CSI og The Big Bang Theory, mens kvinnekanalen FEM er full av krystaller, ånder og engler.

- "Mener virkelig TV-Norge at kunnskapsløshet er en kvinneverdi?"- spør Norith Eckbo og Marit Simonsen, litt fornærmet på vegne av sitt kjønn.

http://www.forskning.no/blog/orangutango/311809

Hva mener dere om saken? =)

Er kvinner mer overtroiske enn menn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant tema, har egentlig ikke tenkt noe over dette. Det kan vel være at det går litt på stereotyper og hvor interessant de forskjellige kjønnene synes om de diverse temaene.

Som jeg leste på en kommentar, bare se forskjellen på horoskoper og annet overtroisk stoff mellom såkalte "kvinneblad" og "manneblad".

Lenke til kommentar

Interessant tema, har egentlig ikke tenkt noe over dette. Det kan vel være at det går litt på stereotyper og hvor interessant de forskjellige kjønnene synes om de diverse temaene.

Som jeg leste på en kommentar, bare se forskjellen på horoskoper og annet overtroisk stoff mellom såkalte "kvinneblad" og "manneblad".

Ja, leste akkurat det samme.. Men er kvinner generelt sett mer åpen for slik overtro da eller? Det virker jo slik da?

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å se Trygdekontorets episode om alternativ medisin. Blant gjestene var legen Jørgen Skavland og ei alternativ medisin kjerring. Hvorvidt kvinner var mer opptatt av alternativ medisin enn menn kom opp som en rimelig interessant diskusjon.

Lenke til kommentar

- "Mener virkelig TV-Norge at kunnskapsløshet er en kvinneverdi?"- spør Norith Eckbo og Marit Simonsen, litt fornærmet på vegne av sitt kjønn.

Dette er jo et litt pussig spørsmål siden TV Norge helt opplagt følger statistikker og egne erfaringer på hva forskjellige kjønn ser på. Har vel ingenting med om de tror kvinner er mer overtroiske enn menn.

Dette bygger de vel på samme grunnlaget som at de f.eks ikke viser Top Gear på FEM.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig vanskelig å ta et standpunkt til det på grunnlag av hva TV-Norge mener er interessant for kvinner. Jeg vil kunne si at dette tyder på at det faktisk er sant, men er det et bevis? Neppe..

Kunne jo vært interessant med ei spørreundersøkelse på dette =)

Da ville man jo kunne komme frem til et bevis for dette. =P

Statistikk gir jo svaret på en god del =)

Lenke til kommentar

Dette er jo et litt pussig spørsmål siden TV Norge helt opplagt følger statistikker og egne erfaringer på hva forskjellige kjønn ser på. Har vel ingenting med om de tror kvinner er mer overtroiske enn menn.

Dette bygger de vel på samme grunnlaget som at de f.eks ikke viser Top Gear på FEM.

Hvor kan man for eksempel se statistikker på dette? Hva om de bare har den holdningen? At de bare tror at jenter er mindre skeptiske enn menn, og at de er mer åpne for "overnaturlige" ting enn menn?

Lenke til kommentar

I gamle dager var mennene fromhetens førstevoktere. Jeg tror overtro kan ha blitt en kvinneverdi da vi tok de første store skrittene mot sekularitet. Forståelsesrammene har alltid tilhørt menn, og Guds død markerte ingen overgang i så måte. Derfor er det mer akseptabelt at kvinner går på englekurs, mens vi menn skal være rasjonelle og barske. Om dette gjenspeiler virkelige tilbøyeligheter er ikke godt å si, men du kan jo prøve å borde en fiskebåt med ryggsekk og se hva som skjer.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja. Min bror har jeg aldri sett noen religiøs side hos, mens mins søster forlot Statskirken for å bli medlem i en mer konservativ kirke, og har reist på noen misjonæraktige turer til utlandet. Vi vokste alle opp i samme hus. Men hun fant nå en mann i sitt eget miljø å gifte seg med.

En stereotype er at kvinner er de som maser familien til kirken. Om det er noe i det, så har det kanskje noe med at kvinnene tradisjonelt er de som styrer hjemmet, mens mannens rolle er å reise ut for å jobbe.

Litt dypere, så er kvinner de som føder barn, og fra naturens side er det langt mer risikabelt for dem hva de utsettes for i forbindelse med reproduksjon. Religiøs tro står ofte sterkere hos de som har mindre kontroll over hva de utsettes for.

Finnes det noen tall på hvor mange av de som møter regelmessig i kirken er av hvilket kjønn?

Endret av KarlRoger
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mannekanalen Max har mange virkelighetsbaserte tv-serier som CSI og The Big Bang Theory

Ja, for CSI og The Big Bang theory har mye med virkeligheten å gjøre?

Det er vel min erfaring at kvinner har en større evne til å undres og de setter seg ikke så lett fast i etablerte sannheter. Hvorvidt dette er basert på manglende kunnskap vet jeg ikke og jeg tror det er en slutning som du ikke har grunnlag for å trekke.

Lenke til kommentar

I gamle dager var mennene fromhetens førstevoktere. Jeg tror overtro kan ha blitt en kvinneverdi da vi tok de første store skrittene mot sekularitet. Forståelsesrammene har alltid tilhørt menn, og Guds død markerte ingen overgang i så måte. Derfor er det mer akseptabelt at kvinner går på englekurs, mens vi menn skal være rasjonelle og barske. Om dette gjenspeiler virkelige tilbøyeligheter er ikke godt å si, men du kan jo prøve å borde en fiskebåt med ryggsekk og se hva som skjer.

Utrolig godt tenkt! =)

Bra skrevet :)

Tror det er mye i dette, ja. =)

Veldig god forklaring på fenomenet, i alle fall :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil tro at det statistisk sett er ganske likt mellom kjønnene når det gjelder slike ting. Satt senest i dag og leste om en mannlig englehvisker.

Her

http://www.englehviskeren.no/index.html

Ja, altså... Mange menn som sikkert har funnet ut at det ligger penger i dette. Denne mannen er forresten en av de som tjener på Healing, så er kanskje ikke et godt eksempel? I alle fall ikke godt nok, da jeg mener at det er stor sannsynlighet for at denne mannen bare har satt seg inn i dette temaet, lært seg mange av triksene om hva man skal si og ikke si og liknende, og at han gjør dette utelukkende fordi det finnes penger i det, og at han ikke på noen måte tror på det selv... Det går det verken ann å bevise eller motbevise, da man ikke kan høre eller se tankene på folk, men uansett ikke godt nok, da vi ikke kan vite med 100% sikkerhet om denne mannen faktisk tror på dette, eller ikke...

Det burde vært tatt utgangspunkt i en spørreundersøkelse som spurte menn som ikke jobber med healing, mens om for eksempel går og betaler healere etc.. I alle fall i den gata der, for å finne frem til en riktig statistikk angående temaet :)

Lenke til kommentar

Det er så klart en mulighet at de bare går ut ifra at det er slik, men jeg ser ikke på det som sannsynlig.

Ble litt feil av meg å skrive 'opplagt'.

Hvorfor ikke det? Kanskje de tok utgangspunkt i dameblader, som de sikkert har lest massevis av? Og fått denne forståelsen av hva som er kvinnelig og hva som er mannelig? =)

Kvinnebladene de selger jo som bare pokker de.... Så da kan de jo ha tenkt det samme om kanalen FEM? :yes: =P

Bare en tanke. :hmm:

Lenke til kommentar

Mannekanalen Max har mange virkelighetsbaserte tv-serier som CSI og The Big Bang Theory

Ja, på den måten at manuset som ligger til grunn tar opp aktuelle ting, og ikke omhandler det overnaturlige og sånt. Slike ting, hvis man ser det i sammenheng med kvinnekanalen FEM og inneholdet i den kanalen... Big Bang Theory er jo en komedie hvor en del av det omhandler Nerder som da snakker om vitenskap etc... =P Og som mange ganger sier veldig mye morsomt i den sammenhengen...

CSI er jo en spenningserie, som på ingen måte omhandler det "overnaturlige"... Det var bare det som lå til grunn for uttalelsen.

Det er vel min erfaring at kvinner har en større evne til å undres og de setter seg ikke så lett fast i etablerte sannheter.

Men den logiske sansen da? Hos de fleste kvinner?

Er det ikke mest logisk at de såkalte "Etablerte sannheter" faktisk er sannhet, mens "alternative sannheter" som regel er en suppe med overtro/og eller vrangforestillinger?

Hvorvidt dette er basert på manglende kunnskap vet jeg ikke og jeg tror det er en slutning som du ikke har grunnlag for å trekke.

Jeg har ikke noe grunnlag for å trekke noen som helst konklusjon på dette området. Inntil det har kommet en statistikk på dette, da naturligvis. =)

Lenke til kommentar

Kanskje ikke mye, men fremdeles ca 1000 ganger mer enn åndenes makt :>

En annen ting er jo at hverken BBT eller CSI fremstilles som ekte historier, men som fiksjon.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe annet å gå på enn personlig erfaring, som burde veie veldig lett i en slik diskusjon. Men min erfaring er det samme som utgangspunktet her oppe. Ikke nødvendigvis flere religiøse kvinner, men en tendens mot utsagnet "Jeg tror ikke på Gud, men jeg tror på noe mer". Altså en åndelig disposisjon.

Men igjen: personlig erfaring er nær sagt verdiløs i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...