Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ønskes - Fullstendig guide Volvo 240

Punch

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestemt meg for å fiffe opp en gammel Volvo 240 (92modell), og ser i den forbindelse etter lydanlegg. Det skal ikke være fantastisk omfattende, men mer noe i retning av en pakkeløsning til rundt 2000kr. Dersom noen har forslag til pakke, og evt. andre deler/kabler som trengs for å sette opp alt hadde det vært flott. Alt i bilen pr. i dag er "stock".

Nå skal det sies at jeg er relativt ubrukelig når det kommer til oppkobling, og lurer derfor også på om noen sitter på en "240 for dummies" eller tilsvarende som beskriver steg for steg fremgangsmåte. Evt. kanskje linker til videoer. Det er sikkert mange av dere som har gjort dette før og har full kontroll på hva som trengs :)

Volvo 240 er jo en relativt utbredt ungdomsbil så jeg vil tro en komplett guide potensielt kan hjelpe mange rådville unge der ute, og ikke bare meg :) Har lett litt rundt på forumet, men har ikke klart å finne noen god oversikt.

Alle bidrag settes stor pris på! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 2000kr så får du nok bare en ok spiller og et par fronthøyttalere, ihvertfall hvis du skal ha noe som i det hele tatt er verdt å putte inn i epatraktoren din :)

Det beste vil nok være å kjøpe en god spiller i første omgang, gjerne en pent brukt en, og et ok frontsett. Så sparer du opp penger og kjøper mere etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som Cossiemk1 sier så får du ikke stort og spennende for 2 høvdinger, men det er jo en start.

Har selv sett en del morsomme 240'er med mye trykk og spenning her på Sørlandet. så om jeg var deg i den situasjonen, ville jeg startet med en spiller som denne den skal være ganske så grei. Så ville jeg kjøpt meg disse som er ganske råe! antar at det er originalt 5,25" på frontsettet ditt.

Da du har fikset deg noe greit av spiller og frontsett er det også greit med sub i baken. Greit å legge noen høvdinger inn her og for å faktisk få en fin lyd. Mange driter seg og kjøper Kicker, ja det er mye trykk, men liker ikke særlig lyden av de, slurvete bass... kjøp heller noe stramt som JL eller Hertz.

Noe ala denne skal gjøre susen.

og hold deg unna alt av Boss, A/D/S, mutant ol. billige "superpakker" du betaler mer enn du får, evt dør de fort etter du har spilt de inn en stund.

Lenke til kommentar

du får også ett greit 4" komponentsett.

dynabel selger ut audiosystem sitt basic 2veis komp sett for 500,-

Dette burde holde, også trenger du selfølgelig også en spiller.

Dynabel har denne også til deg, se etter Pioneer eller Alpine og få med deg en spiller med minst en RCA utgang, da kan du om du vil senere oppgradere med en subwoofer senere.

Jeg har god kjentskap til 240.

Er det sedan du har bør du gå for en 10"-11" på "hylla" baki 240'en.

husk det er 32cm høyt maks der bak, 31-32cm max høyde.

og la dette spille framover via skiluka.

Lenke til kommentar

Eh..?? hvordan kan du få en 10" i hatthylla til å spille inn i skiluka??

Et 4" komponentsett i billigklassen klarer aldri å spille ned i 70-80hz på høyt volum for å holde følge med en sub eller to, og ihvertfall ikke hvis de kobles rett til spilleren.

Og hvorfor skal han kjøpe en spiller hos dynabel, når den er billigere hos elkjøp?? Skal han ha sub, så må ha ha minst 2 linjeutganger fra spilleren for å få det opptimalt.

Greit nok at du kanskje har greie på 240, men lyd er det heller værre med skjønner jeg. Det blir best å ha feks 2stk 12" i kasse baki, pekende mot bakenden av bilen, og gjerne med bassrefleksrør opp i hatthylla.

Men utifra trådstarters budsjett, så kan vi egentlig bare droppe å diskutere dette, for han har ikke råd til mer enn spiller og et par høyttalere uansett ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Skal absolutt ikke skryte på meg at jeg er noen selvutnevnt ekspert.

Men om du leser litt så kanskje du skjønner hva jeg mener.

"hylla" er ikke hattehylla f.eks, det er ei hylle på sin måte i bagasjerommet.

Nei det blir ikke best lyd hverken på score eller hørselsmesssig med 2x12 bakover i kofferten.

Jeg vil si at de aller fleste skryter om 4" coax og hvor "god" lyd det har, så hvorfor i pokker skulle ett 2veis sett være så dårlig, tror han blir godt fornøyd.

Edit: Før du går videre inne på at jeg ikke har greie på lyd.

Har deltatt i noen konkuranser i regi av EMMA og DBdrag.

Samt har bygget for meg selv i noen år.

Endret av BlaaFare
Lenke til kommentar

Så du mener opphøyningen i bagasjerommet ja, da blir det fort noe annet... Skal han ha noe mot skiluka, så MÅ han tette mellom kassa og "bakseteryggen" + at det blir lite rom for 2stk elementer, men en 15" kan funke bra på den måten hvis man gjør jobben skikkelig, noe de ferreste gjør, eller vet hvordan man gjør.

Også var det snakk om billige 4" sett her, og da blir det vanskelig å finne noe som spiller så langt ned at de møter suben, ihvertfall hvis han bare skal montere de i de orginale hullene. Men alt dette burde du vite iom at du konkurrerer innen lyd ;)

Selv så har jeg drevet med salg og montering av bilstereo i 20år, og det har da blitt noen 240`r opp gjennom tiden også, og best resultat har jeg alltid oppnådd med elementene bakover og refleksrørene opp i hatthylla.

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig i alt du sier, kommer veldig ann på hvordan du bygger det.

mtp subbene, kjører du 2X10-11" framover og det blir tett mellom subbene og resten av bagasjerommet så blir det bedre lydkvalitet iallfall utfra det jeg har prøvd meg framover.

Trykker bedre.

15" hadde vært noe ja, i skrå frontvegg burde dette fungere bra.

Men til den hverdagslige "rånern" har de ikke tenkt noe på at frontsett skal "møte" subbene.

De har en tendens til og dele frontsett,hattehylle,bakdører høyere enn hva som er normalt.

En av grunnen til at jeg kan tro han hadde blitt fornøyd med dette billige settet.

Men du sier du har hatt litt og gjøre med 240'er opp igjennom tida.

Blir sjeldent lett og bygge om til 6.5" i dørene, er vel opp til hver enkelte dette.

Jeg driver og fikser meg nye dørpaneler, skal ligne det orginale bare med 8" midbass.

Men dette er tidkrevende da jeg har 10tommeltotter :p

Men håper du ser poengene mine noenlunde ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...