Tunky Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Heisann! Jeg kan ikke si jeg bryr meg nevneverdig, men stemningen er dårlig blant mange av skolens elever. En liten gruppe som er valgt ut til å være med på skolens volleyballag får gjentatte ganger gjennom året fri hele dager, av og til flere dager, for å spille volleyballkamper og turneringer. Dette er i regi av skolen, selv om lagene trener på fritida. Skolen betaler reise, opphold, mat osv. Flere andre elever synes det er urettferdig at man får fri for å leke med ball. Dette er en vanlig studiespesialiserende linje. Hvordan er det med dette? Regner ikke med det er noe klart lovverk på dette. Jeg tenkte jeg bare skulle sjekke om det finnes noe om dette. Jeg skjønner de som syns det er urettferdig, og jeg er ikke noen fan av det selv. Har forresten sendt en mail til Utdanningsdirektoratet, men tipper de bruker en stund på å svare. Endret 30. januar 2012 av Knewt Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Du får trøste deg med at de må gjøre mye skolearbeid på fritiden for å ta igjen tapt undervisning. 1 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Joda, det er jo forsåvidt et poeng. Men si det til de som syns dette er skikkelig urettferdig. De hadde nok ikke lagt så stor vekt på det argumentet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hva med å delta selv, eller finne på et eget idrettsarrangement å være med på? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Siden du er født i '93 antar jeg det er snakk om VGS. Hvordan man skal gå frem for å få fri vil normalt fremkomme av fylkeskommunens ordensreglement for videregående skoler, se for eksempel Akershus fylkeskommunes ordensreglement § 5 nummer 1 som fastslår at elever kan gjøre avtale med skolen for å slippe møteplikt til timer. Slikt fri regnes imidlertid fortsatt som fravær. Det er opplæringsforskrifta § 3-47 som regulerer hvordan fravær skal føres på vitnemålet: § 3-47. Føring av fråvær i vidaregåande opplæring Alt fråvær skal førast på vitnemålet og kompetansebeviset. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. Enkelttimar kan ikkje konverterast til dagar. Rektor kan avgjere om fråvær for den som er deltidselev, skal førast i dagar og timar eller berre i timar. For elevar som skal ha kompetansebevis, skal fråvær førast på kompetansebeviset. Eleven kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet eller kompetansebeviset, dersom han eller ho legg fram dokumentasjon på årsaka til fråværet. Dersom det er mogleg, skal eleven leggje fram dokumentasjon av fråværet frå opplæringa på førehand. For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast: a) helse- og velferdsgrunnar b) arbeid som tillitsvald c) politisk arbeid d) hjelpearbeid e) lovpålagt oppmøte f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå. For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet eller på kompetansebeviset, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast. Ved dokumentert risiko for fråvær etter bokstav a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sjukdom, kan fråvær strykast frå og med første fråværsdag. Organisert studiearbeid og skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær. Innanfor ramma av 10 skoledagar kan elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, krevje at inntil to dagar fråvær som er knytt opp mot ei religiøs høgtid, ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset. Som du ser åpner § 3-47 femte ledd bokstav f for at deltakelse i arrangementer, herunder idrettsarrangementer, er fravær som ikke skal føres - inntil 10 dager per skoleår. Men elever som bruker 10 dager på idrett vil ikke kunne få strøket sykefravær. 2 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Okei, betyr dette at jeg også kan få strøket to dager fravær nå? Jeg skal inn og opereres neste uke, og blir borte to dager fra skolen. Kontaktlærer mente jeg ikke kunne det. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 E-sport er tydligvis en idrett, så å si at man skal turnere i Sør-Korea er gyldig? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Okei, betyr dette at jeg også kan få strøket to dager fravær nå? Jeg skal inn og opereres neste uke, og blir borte to dager fra skolen. Kontaktlærer mente jeg ikke kunne det. Nei. Fraværet må vare mer enn tre dager, og det er bare fravær fra og med fjerde dag som kan strykes, jfr. § 3-47 sjette ledd. Du kan imidlertid kreve at fraværet føres spesifisert som sykefravær, jfr. tredje ledd. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Se det. Leste ikke nøye nok. Kan prøve å argumentere med at jeg er kronisk syk - eller at det er det jeg skal "fikse" med operasjonen.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Klarer du å få legen til å skrive det, altså? Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 er det galt av en lege å skrive en attest som sier at jeg var syk men egentlig så hadde jeg ikke øvd til en stor/Viktig prøve? Legen viste at jeg ikke var syk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Ja, han avgir en uriktig erklæring som skal benyttes som bevis. Det er straffbart etter straffeloven § 189 for ham å skrive den, og etter § 190 for deg å bruke den. Hvis du lyver på deg sykdom blir det bare straffbart for deg etter § 190. Endret 30. januar 2012 av krikkert Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Ja, han avgir en uriktig erklæring som skal benyttes som bevis. Det er straffbart etter straffeloven § 189 for ham å skrive den, og etter § 190 for deg å bruke den. Hvis du lyver på deg sykdom blir det bare straffbart for deg etter § 190. det var leit å høre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå