jon67 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Fovea var innom skolen og knipset gruppefoto og portretter av klassen til sønnen vår i fjor høst. Vi mottok deretter en bildepakke for 14 dagers gjennomsyn, med returfrist 11.11.11. Det ble i følgebrevet opplyst at prisen for hele pakken var kr 807, inkl. 13% pakkerabatt. Ingen betingelser ble knyttet til rabatten i dette brevet, som var dokumentet vi hadde å forholde oss til da returfristen utløp. Vi beholdt pakken, og mottok i slutten av november en faktura på kr 807 datert 24.11.11 med forfall 04.12.11. Denne var sendt med B-post til tross for den korte betalingsfristen, så i praksis var det kun 2-3 virkedager fra vi mottok fakturaen til den forfalt. I fakturaen ble det også knyttet en ny betingelse til pakkerabatten på 13%, nemlig at den bortfalt hvis fakturaen ikke ble betalt ved forfall. Fakturaen havnet dessverre i "feil" papirstabel i en hektisk førjulstid, og ble ikke betalt ved forfall. Den ble lagt inn i nettbanken helgen før jul, og betalingen på kr 807 ble utført 19.12.11. Lille julaften mottok vi en purring fra Fovea datert 19.12.11, pålydende kr 917 (pakkepris uten rabatt) + purregebyr kr 61 med forfall 02.01.12. Jeg antok naivt at Fovea ville si seg fornøyd med innbetalingen som ble utført flere dager før vi mottok purringen, siden de tross alt driver i en "feelgood-business", eller at de i verste fall på en høflig måte ville forsøke å inndrive "rabattbeløpet" de mente å ha krav på. 20.01.12 mottok vi istedenfor et inkassovarsel fra Fovea. "Vi kan fortsatt ikke se å ha mottatt din innbetaling" ble det opplyst i denne. Her var det plusset på enda et purregebyr. Men til tross for at de ikke kunne se å ha mottatt min innbetaling, så hadde de lenger ned i skrivet trukket fra originalbeløpet på kr 807, som jeg hadde betalt over en måned tidligere. Kravet i inkassovarslet var dermed på kr 122 i purregebyr + kr 110 i "rabattbeløp" Jeg sendte en mail til Foveas kundeservice og skrev at jeg hadde vanskelig for å godta å bli tilsendt inkassovarsel med dobbelt purregebyr siden vi faktisk hadde betalt før vi mottok første purring. Frøken "A" sendte sporenstreks et svar som nærmest var en papegøyeaktig repetisjon av inkassovarslet. Det var ingenting som tydet på at hun hadde satt seg inn i saken. Jeg skjerpet tonen litt og fikk deretter svar fra Frøken "B". Hun var mer medgjørlig og ga øyeblikkelig avkall på begge purregebyrene, men de 13 prosentene med rabatt skulle jeg ikke få. Jeg forsøkte å overbevise dem om at de burde si seg fornøyd med originalbeløpet, men Frøken "C" opprettholdt kravet i to svar - "vi kan dessverre ikke avslutte denne saken". Foveas krav er dermed nede på kr 110. Jeg mener de ikke har krav på dette, da eventuelt bortfall av pakkerabatt ikke var nevnt i det første brevet vi fikk, som altså var grunnlaget for kontrakten vi inngikk ved ikke å returnere bildene. Normalt gidder jeg ikke å krangle over slike fillebeløp, men i denne saken er jeg så lei av Foveas unødvendig aggressive innkrevingspolicy og dårlige kundeservice at de ikke får en øre mer. Jeg skjønnner ærlig talt ikke hva Fovea vil oppnå med slik behandling av kunder som tross alt beholder og betaler for de hastverkspregede bildene de sender ut på tynt papir. Det kan da ikke være god business i lengden? Vi har hørt andre foreldre klage over Foveas produkter og forretningsskikk i vennegrupper, FAU-møter m.m. Nå har vi også en historie å bidra med. Endret 30. januar 2012 av jon67 Lenke til kommentar
Nic68 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Du betalte etter forfall, altså din feil, helt enkelt! 3 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Det han over sa. Makan hvor lite tid du må ha til rådighet... Jeg blir matt! Du må ha vært temmelig frekk hvis de fortsatt står på sitt. Selv pleier jeg å skrive det av hvis jeg skjønner at kunden må ha særdeles lite fritid og ikke helt skjønner hvordan verden fungerer. Men hvis kunden er frekk og ikke eier folkeskikk i tillegg, og attpåtil har betalt for seint, står jeg på mitt og sender saken over til inkassoavdelingen vår som tar det videre med forliksrådet. * Men leste meg litt opp om Fovea nå og det virker ikke som at du er alene. Endret 31. januar 2012 av Neptjune 1 Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Du betalte etter forfall, altså din feil, helt enkelt! Hyggelig at innlegget mitt får folk til å registrere seg på forumet Er selvfølgelig ikke enig i svaret ditt. 2 Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 siden det ikke sto noe om korte betalingsfrister osv i hovedbrevet, så kan du la det gå til forliksrådet og sette spørsmålstegn ved nettopp dette, det heter seg nemlig at kunden skal ha rimelig tid til å betale, sjekk også når brevet er frankert kontra fakturadato (ikke forfallsdato)... jeg tror forliksrådet vil være enig med deg om at det ikke er rimelig tid og mangel på informasjon.... men... man kan aldri vite.... hva med å ringe forbrukerrådet og eventuelt sende en klage til samme sted? 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Du har brukt mye mer tid på å klage, skrive innlegg her enn det ville tatt for deg å betale orignalfakturaen tidsnok. Jeg hadde ikke brukt så mye tid på dette i utgangspunktet, spendt på om denne til slutt havner i menneskeretthetsdomstolen i ett eller annet EU land. Keep us posted ! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Ja, jeg vil også anbefale å ta kontakt med noen som sitter med høy kompetanse på lovene rundt dette. På den ene siden har du ikke overholdt betalingsfristen, som var kriteriet for rabatten. På den andre siden fikk du først informasjon om dette kriteriet når fakturaen forelå, og du fikk kun få dager på deg til å betale. Personlig mener jeg du har en grei sak, men er det noe som feller deg, så er det at betalingsfristen ikke ble overholdt. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Du må ha vært temmelig frekk hvis de fortsatt står på sitt. Selv pleier jeg å skrive det av hvis jeg skjønner at kunden må ha særdeles lite fritid og ikke helt skjønner hvordan verden fungerer. Du kan få se korrespondansen med Fovea hvis du vil. Jeg mener å ha holdt en saklig og nøktern tone. Jeg kontaktet dem først etter at jeg mottok inkassovarslet, over en måned etter at jeg hadde betalt. Men hvis kunden er frekk og ikke eier folkeskikk i tillegg, og attpåtil har betalt for seint, står jeg på mitt og sender saken over til inkassoavdelingen vår som tar det videre med forliksrådet. Jeg håper for din skyld at du ikke sender betalte krav til inkasso og forliksråd, selv om de er betalt for sent. Da er det i så fall du som må lære deg hvordan verden fungerer. Det er enorm forskjell på ubetalte krav og krav som er betalt etter forfall. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Du har brukt mye mer tid på å klage, skrive innlegg her enn det ville tatt for deg å betale orignalfakturaen tidsnok. Helt enig. Jeg betaler vanligvis alle regninger ved forfall. Jeg foreslo i dag at vi kunne heve kjøpet hvis Fovea ikke var fornøyd med betalingen. Det aksepterte de, så jeg returnerer bildepakken og får tilbake det jeg har betalt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Det er flere ting som kan være årsak her. Kan jo begynne med og si at "bortfall av rabatt" har begynt å bli ganske vanlig for å få kunder til og overholde betalingsfrister, men normalt så pleier man og få rabatten hvis man har en saklig korrespondanse med selger. Det at man mister en sådan rabatt kan være at faktureringen er outsourcet og jobben med å omgjøre en saksgangs-prosedyre er rimelig innfløkt "kredittnota/ny faktura etc.", da er det enklere å bare heve kjøpet og gi en kredittnota. Man kan heller ikke se bort fra at en bedrift spekulerer i dette for og øke omsetningen/overskuddet. Endret 31. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg regner med at det også er en detalj som trådstarter ikke har nevnt: Bildepakken er et produkt som ikke er bestilt. Det er svært sjeldent jeg får produkter tilsendt med faktura uten at jeg har bestilt dem (og da vet jeg ikke om jeg engang hadde tatt meg bryet med å sende i retur). Unntaket er slike bildepakker. Det jeg lurer på er om de i det hele tatt kan kreve inn denne fakturaen? Jeg skjønner frustrasjonen siden jeg har vært borte i akkurat samme type sak. Vi betalte alt for sent i henhold til denne "fristen". I vår sak fikk vi etter kontakt med firma samme betingelser som om vi betalte innenfor fristen. En hel del slakk mener jeg er på sin plass ved denne lugubre formen for salg. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg regner med at det også er en detalj som trådstarter ikke har nevnt: Bildepakken er et produkt som ikke er bestilt. Det er svært sjeldent jeg får produkter tilsendt med faktura uten at jeg har bestilt dem (og da vet jeg ikke om jeg engang hadde tatt meg bryet med å sende i retur). Unntaket er slike bildepakker. Det jeg lurer på er om de i det hele tatt kan kreve inn denne fakturaen? Jeg skjønner frustrasjonen siden jeg har vært borte i akkurat samme type sak. Vi betalte alt for sent i henhold til denne "fristen". I vår sak fikk vi etter kontakt med firma samme betingelser som om vi betalte innenfor fristen. En hel del slakk mener jeg er på sin plass ved denne lugubre formen for salg. Man må registrere seg på Foveas nettside for å se en web-versjon av bildene. Ved å registrere seg godtar man å få hele bildepakken tilsendt med 14 dagers returfrist, slik jeg har forstått det. Siden man uansett må registrere seg hadde det vært enklere med en nettbutikkordning hvor man kunne velge bildene man ville ha og betale for dem med VISA/MasterCard/postoppkrav. Det hadde vært mye bedre enn å sende ut fakturaer med kort betalingsfrist. Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Ok. Da stiller det seg litt annerledes. Vi får stadig vekk bildepakker som vi ikke har bestilt, men med faktura. Har skjønt det som at det er vanlig praksis. Har da ikke spesielt stor respekt for fristene, men det har alltid ordnet seg. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 18. november 2014 Forfatter Del Skrevet 18. november 2014 Flere som er misfornøyd: http://www.osloby.no/article7789025.ece Omstridt skolefotograf endrer praksis Forbrukerrådet har fått hundrevis av klager på Fovea de siste årene. Nå endrer fotofirmaet sin bestillingsordning igjen. Lenke til kommentar
Igniztion Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Selv om jeg ikke er så veldig glad i praksisen rundt dette med tilsending av bilder som må returneres om man ikke vil ha dem, har jeg bare positive erfaringer med Fovea sin kundebehandling. Vi fikk hele 3 brev med bilder fra en barnehagefotografering som vi trodde vi hadde returnert, men som hadde falt bak et skap. Vi returnerte disse hele 9 dager etter fristen for retur (rett før forfall på faktura), likevel var det ikke noe problem å få slettet faktura så fort Fovea hadde registrert returen hos seg. Det jeg derimot kan klage på er fotografen Fovea sendte til barnehagen. Jeg har ikke noe særlig peiling på fotografi, men jeg er overbevist om at jeg kan ta bedre bilder av ungene med mitt 550D enn det denne utsendte klarte å få til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå