Norish Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 God kveld godt folk Jeg eier en Mazda 323 glx (1995), men kan ikke noe særlig mye om bil(bortsett fra å kjøre da). Plutselig en dag for en ukes tid siden så begynte det å "smelle" ganske så høyt til høyre bak i bilen når jeg kjører over humper (les: humpete, is/snø dekt vei). Litt sånn lyd som når dekket ikke er godt nok festet. Dagen etter tok jeg med bilen til et oppvarmet parkeringshus der jeg lot den stå en times tid, på veien hjem så var problemet borte. Dessverre så var det tilbake neste dag... Dette får meg til å tro at det nemlig er den ene demperen som er frosset, går dette an? Noen som klarer å "gjette" seg fram til hva årsaken kan være? Om det er en frosset demper, er det forsvarlig/lurt å kjøre med bilen eller må det fikses pronto? Takk på forhånd for gode svar, jeg er litt rådløs som dere skjønner Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er ikke en ulogisk tankegang det der nei! Det er med andre ord mulig. Vil tro du vil se antydning til lekkasje eller lignende på demperen om dette er tilfelle - ser du noe "unormalt" der? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 God kveld godt folk Jeg eier en Mazda 323 glx (1995), men kan ikke noe særlig mye om bil(bortsett fra å kjøre da). Plutselig en dag for en ukes tid siden så begynte det å "smelle" ganske så høyt til høyre bak i bilen når jeg kjører over humper (les: humpete, is/snø dekt vei). Litt sånn lyd som når dekket ikke er godt nok festet. Dagen etter tok jeg med bilen til et oppvarmet parkeringshus der jeg lot den stå en times tid, på veien hjem så var problemet borte. Dessverre så var det tilbake neste dag... Dette får meg til å tro at det nemlig er den ene demperen som er frosset, går dette an? Noen som klarer å "gjette" seg fram til hva årsaken kan være? Om det er en frosset demper, er det forsvarlig/lurt å kjøre med bilen eller må det fikses pronto? Takk på forhånd for gode svar, jeg er litt rådløs som dere skjønner Høres ikke helt ulogisk ut dette nei.. På tide med nye dempere kanskje Forsvarlig/lurt? Nja, nei, altså... Du merker vel at kjøreegenskapene ikke er så forbasket gode når de er stive, ikke sant? Det er vel den største faren, at du ikke har kjøreegenskaper nok til å unngå en ulykke om du må ta en unnamanøver. Om du ikke er godt vant med å mekke selv, så få den inn på et verksted som kan se på det og gi deg en pris. Uansett er det ikke noe blodpris på å få demperne byttet, om det er det som er feilen da Lenke til kommentar
Norish Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Takk for utfyllende svar! vbjornevik: jeg var en tur ut så på den i mørket med lommelykt nå, men kunne ikke se noe "unormalt", men veit jo ikke helt hva jeg skal se etter heller da. Det jeg derimot merket meg når jeg gynget på bilen var at den var en del mykere på den siden som jeg mener lyden kommer fra, i forhold til den andre siden. Dette var ikke helt det jeg hadde sett for meg, men er kanskje derfor jeg ikke jobber på et bilverksted. fikse: Ja blir vell å kjøpe nye dempere, så får vi se om det blir bedre av det. Jeg er ikke noen bilmekaniker selv, men min far har skrudd litt oppigjennom tidene. Men han er ikke helt sikker på hva det kan være, men å bytte dempere er nok ingen sak for han vil jeg tro. Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Var det like kaldt da, som når lyden er der? Lenke til kommentar
Norish Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Var det like kaldt da, som når lyden er der? Hvis du tenker på når jeg gynget på bilen? ja det tror jeg, lyden har vert der hver gang jeg har kjørt den siste uka, noe som ikke har hvert så ofte med tanke på problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå