laaknor Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 En av datalærerne på en av skolene jeg drifter kom og spurte meg om jeg kunne få inn ett greit program til å lage hjemmesider i. Selv bruker jeg bare Kate, men siden han syns at HTML var litt for avansert for brukerne, ville han ha noe WYSIWYG.... Noen som har noen anbefalinger? Hvis ingen kan greie å finne noe til meg, må jeg gi elevene tilgang til Windows 2000 Terminal Server'n, for at de skal kunne bruke FrontPage, men det vil jeg helst ikke..... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Tror Quanta har litt WYSIWYG-ting&tang, men er ikke sikker. Lenke til kommentar
eught Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 NetScape Composer følger vel med hvis man installerer browseren til Linux. Dog er dette et MEGET enkelt program, noe á-lá FrontPage Express. Lenke til kommentar
nander Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Jeg stilte dette spørsmålet for noen månder tilbake... og da fikk jeg svar fra angelique (om jeg husker nicket riktig) om IBM websphere ... har ikke fått prøvd den enda... men den virker lovende. Søk litt her på forumet, så finner du nok svaret jeg fikk ;-) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Leste noe om noe IBM-program for UNIX, men det skulle vist være kjøpeversjon.... Ellers tror jeg de enkle editorene blir litt for enkle.... husker fra min tid i FP Express at man mangla omtrent alt nyttig der.... Lenke til kommentar
foolish Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Jeg har testa den ibm saken litt, likte det dårlig. Var "klumpete". Quanta har litt WYSIWIG, og skal få mer i neste versjon. Mozilla/Netscape Composer er som andre har sagt som frontpage express, dvs. ikke særlig bra. Om det skal brukes til undervisning er jo Quanta fint, det er ganske lett og bruke og man lærer html i samme slengen. Om jeg skulle gitt et program til en som ville skrive nettsider i linux ville det nok blitt Quanta. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Problemet er at læreren ikke trodde at elevene kunne greie det.... Så litt på Quanta, og tror nok jeg heller ville anbefalt kate hvis de skal prøve seg på HTML.... da er det mye bedre å kode *fra bunn av*..... Lenke til kommentar
drall Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Bortsett fra at quanta er et tyngre programm enn kate, kan jeg ikke se noe som gjør det vanskeligere å kode fra bunn av med quanta. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Quanta er fantastisk bra. Basta Med nice prosjekt-modus, syntax highlight på PHP'en osv... Jeg er virkelig fornøyd, men kunne aldri tenkt meg et WYSIWYG program uansett... Hva med å prøve Netscape Composer Laaknor, for å så si hva du mener om det? Kan hende det er OK for elvene, er vel ikke store greiene de skal lage uansett.. Skal de lære noe skikkelig er det jo 10x bedre å lære seg HTML. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Quanta er fantastisk bra. Basta Med nice prosjekt-modus, syntax highlight på PHP'en osv... Jeg er virkelig fornøyd, men kunne aldri tenkt meg et WYSIWYG program uansett... (...) Skal de lære noe skikkelig er det jo 10x bedre å lære seg HTML. Vi må være i slekt eller.no... Lenke til kommentar
nander Skrevet 21. august 2003 Del Skrevet 21. august 2003 Quanta er fantastisk bra. Basta Med nice prosjekt-modus, syntax highlight på PHP'en osv... Jeg er virkelig fornøyd, men kunne aldri tenkt meg et WYSIWYG program uansett... (...) Skal de lære noe skikkelig er det jo 10x bedre å lære seg HTML. Vi må være i slekt eller.no... Det er best å bygge sin egen PC fra komponenter Det er best å bruke Gentoo, for den er konfigurert fra bunnen av for din spesifikke pc Det er best å lage deigen og sausen til Pizza selv, .... men det er da fortsatt mange av oss som synes det er mye mer effektivt å kjøpe en PC pakke, bruke en lett-installert distro, for ikke å snakke om å spise Grandiosa. Det er ikke for alle å håndkode HTML. Det er for dem WYSIWYG er laget! La nå de som ønsker slike produkter bruke dem, og sett pris på at behovene til folk er forskjellige! Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Du har et poeng Nander, men elever er da kjøss (ikke sensur, bare kødd) på skolen for å lære! Må bare blande inn en ting jeg hørte på skolenidag. Sysadmin hadde tenkt å bruke C# iITB-faget, men lisensene ble for dyre Og han er en sann MS-fanatiker :x Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 Du har et poeng Nander, men elever er da kjøss (ikke sensur, bare kødd) på skolen for å lære! Må bare blande inn en ting jeg hørte på skolenidag. Sysadmin hadde tenkt å bruke C# iITB-faget, men lisensene ble for dyre Og han er en sann MS-fanatiker :x Argh, jeg liker ikke IT-kisen på skolen vår. Stygge MS-fanatikeren. Han har ingen gode argumenter, våre argument vinner alltid. Men allikevel skal vi kjøre det dyre drittet som vi får... Æææsj.. -- Nei, notepad er programmet jeg brukte mest da jeg gikk på den skolen. Det har jo en skikkelig funksjon og du trenger ikke betale for det som en ekstra pakke. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 pr dags dato går du fortsatt på Hetland Velmont. Du har gått på Hetlanbd, går på Hetland og vil gå på Hetland.... just face it Serveren kjører jo Novell Netware, så det er jo et lyst punkt ? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 pr dags dato går du fortsatt på Hetland Velmont. Du har gått på Hetlanbd, går på Hetland og vil gå på Hetland.... just face it Serveren kjører jo Novell Netware, så det er jo et lyst punkt ? Jeg går på Oxford, Egil, min venn. Jeg er bare midlertidig på Hetland. Og jeg liker ikke admin der nei. Tror jeg hacker når jeg bare sitter og koder litt html ( ! (og php da) ) i "vim" via ssh til boxen min... Men er vel ikke bedre i Oxford. Kan egentlig ikke tenke meg at det finnes så mange MS-fanatikere som tror at MS sitt er best uansett hvor godt det andre er. -- Uansett, ontopic så er de terminalbaserte kode-programmene som "vim" tilgjengelig overalt! Så jeg kan fortsette å scripte i bash og php mens jeg sitter i media-timer i Oxford Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 22. august 2003 Del Skrevet 22. august 2003 ssh alfons.jubalon.net ? pico er en annen kjekk ting.... Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 OpenOffice har en WYSIWYG HTML-Editor, hvis jeg ikke tar helt feil. Denne skal visst være rimelig god MarcelSB Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 Lot han læreren som trengte HTML-editor prøve litt forskjellige, og han fant ut at de var like dårlige alle sammen Han tok håndsopprekning på hvem som ønska å lære seg HTML, og det var så godt som hele data valgfags-klassen, så fra og med neste time, så begynner de med det, i bluefish tror jeg... Nei, Kate, vim og textpad (win) for min del Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Her er altså bluefish screenshot om noen skulle lure på hvordan dette så ut. Ligner en del på Quanta... Bluefish kommer visstnok med OpenOffice Å, forressten, veeeeldig bra at de ville lære seg html!! Jeg anbefaler xhtml 1.1 og CSS2. xhtml dokumentet har all info, css dokumentet all design. Ha en liten time om serverside språk som PHP også da Så kan elevene utvikle seg og lære mer hjemme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå