Gå til innhold

Oslo bussterminal blir evakuert, og politiet sperrer av gater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om det ikke fins noen bombe, så er aksjoner som dette nyttige for politiet uansett.

Politiet ønsker å spre frykt for terrorister, og venne folket til at politiet kan opprette kontroller og sjekkpunkter når som helst og hvor som helst.

Regjeringen har også interesse av dette, for gjennom slike aksjoner gis det inntrykket av at terrorfaren er virkelig, og regjeringen får gitt folket en forståelse av at det er viktig at regjeringen innfører stadig mer overvåking og mer kontroll slik at ingen lenger kan ha noe personlig frihet, for man vet jo aldri osv.

At politi og myndigheter driver med slike aksjoner for å lure folket til å gi opp sin frihet og sine rettigheter, er folk flest for dumme til å forstå uansett.

De eneste terroristene vi virkelig bør være redd for, er nettopp dem som vil overvåke og kontrollere oss for å "beskytte" oss mot terrorister, nemlig politi og myndigheter.

Amen.

Jaja. Det var flere hundretusener godt anvendt.

Tja? Bombegruppen, og politimennene hadde vel vært på jobb om det ikke var en bombe også, vel?

Er som nevnt i andrepost også meget takknemlig for at bombetrusler tas seriøst, bedre føre var, enn etter snar.

Risikotillegg, stans i trafikk og vareflyt etc.

Og det er det verdt for å være på den sikre siden.

For å snu på det, rent hypotetisk.

Hvis det faktisk hadde vært en bombe og den hadde blitt utløst.

Men politiet hadde latt være å undersøke for å spare flere hundretusener.

Da ville dere uansett ha sagt det var en falseflag operasjon.

Nettopp fordi dere er paranoide og lever i en vrangforestilling hvor alt som skjer er en konspirasjon.

Jeg forstår ikke at dere tør å gå ut av døra.

Endret av Neptjune
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen fordeler meg å basere samfunnets handlinger på irrasjonell frykt.

Det er da mye annet som kan virke som om det er bomber, f.eks lange rekkverk kan jo være gigantiske rørbomber.. Kan bli masse å frykte i lengden dette.

Kanskje det er bedre om vi microchipper hele befolkningen slik at myndighetene har fullstendig kontroll over oss? Det er jo bare de kriminelle som har noe å frykte trossalt (hjernevasket).

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen fordeler meg å basere samfunnets handlinger på irrasjonell frykt.

Det er da mye annet som kan virke som om det er bomber, f.eks lange rekkverk kan jo være gigantiske rørbomber.. Kan bli masse å frykte i lengden dette.

Kanskje det er bedre om vi microchipper hele befolkningen slik at myndighetene har fullstendig kontroll over oss? Det er jo bare de kriminelle som har noe å frykte trossalt (hjernevasket).

Gishstråirrelevant

Lenke til kommentar

Selv om det ikke fins noen bombe, så er aksjoner som dette nyttige for politiet uansett.

Politiet ønsker å spre frykt for terrorister, og venne folket til at politiet kan opprette kontroller og sjekkpunkter når som helst og hvor som helst.

Regjeringen har også interesse av dette, for gjennom slike aksjoner gis det inntrykket av at terrorfaren er virkelig, og regjeringen får gitt folket en forståelse av at det er viktig at regjeringen innfører stadig mer overvåking og mer kontroll slik at ingen lenger kan ha noe personlig frihet, for man vet jo aldri osv.

At politi og myndigheter driver med slike aksjoner for å lure folket til å gi opp sin frihet og sine rettigheter, er folk flest for dumme til å forstå uansett.

De eneste terroristene vi virkelig bør være redd for, er nettopp dem som vil overvåke og kontrollere oss for å "beskytte" oss mot terrorister, nemlig politi og myndigheter.

Amen.

Jaja. Det var flere hundretusener godt anvendt.

Tja? Bombegruppen, og politimennene hadde vel vært på jobb om det ikke var en bombe også, vel?

Er som nevnt i andrepost også meget takknemlig for at bombetrusler tas seriøst, bedre føre var, enn etter snar.

Risikotillegg, stans i trafikk og vareflyt etc.

Og det er det verdt for å være på den sikre siden.

For å snu på det, rent hypotetisk.

Hvis det faktisk hadde vært en bombe og den hadde blitt utløst.

Men politiet hadde latt være å undersøke for å spare flere hundretusener.

Da ville dere uansett ha sagt det var en falseflag operasjon.

Nettopp fordi dere er paranoide og lever i en vrangforestilling hvor alt som skjer er en konspirasjon.

Jeg forstår ikke at dere tør å gå ut av døra.

Når var siste gang politiet fant en koffert med eksplosiver? Tror i grunn politiets ledelse (og enkelte på dette forumet) ser på _litt_ for masse hollywood-filmer.

Lenke til kommentar

Dette er ikke USA :)

Og uansett så er terrorfaren faktisk virkelig for USA, hadde de vært like åpen som Norge hadde det blitt katastrofe..

RoaldN, Det er snart et halvt år siden 22. juli. Neste ekstremist vil kanskje ha et mål som Oslo S hvor det er mer folk, eller en konsert f.eks. Det er faktisk en reell trussel og jeg er glad for at politiet tar det på alvor, hvor mange mennesker mener du er et passelig tall som bør dø før vi tar det på alvor? 10? 100? 1000? 100,000?

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjesp.

Ingen koffertbombe har noensinne tatt liv i Norge så vidt jeg vet så hvorfra kommer denne frykten? Er det rett at man skal bruke store mengder av skattebetalernes penger samt stenge trafikk fordi at noen har satt i fra seg en koffert? Det har skjedd mange ganger før, men det er bare grunnet enkelte hendelser i senere tid som har fått frykt på banen at sauene aksepterer den slags nå.

Nå tror ikke jeg at Breivik handlet alene eller at den bomben var noe simple greier fremstilt av kunstgjødsel, men det er en annen sak.

Endret av RoaldN
Lenke til kommentar

Hvorfra kommer denne frykten om at hensatte kofferter er bomber? Gjelder det bare kofferter? Hva med avfall? Biler som har stått parkert lenge?

Om terrorister virkelig skulle ønske å sprenge noe så er det lite sannsynlig at de gjør det med midler som tiltrekker seg stor oppmerksomhet.. f.eks gjennom metoder som har blitt forsterket i Hollywood

Lenke til kommentar

Selv om trusselnivået til en gjenglemt koffert er noe diffust er det godt at politiet tar henvendelsene på alvor og bygger erfaring ut fra situasjonen.

Endret av elevathor
Lenke til kommentar

Neptjune har en del gode poenger her. Om dette hadde vært en terroraksjon og det hadde kommet frem at politiet hadde fått informasjon om en mistenkelig koffert, og ikke gjort noe, hadde vi blitt nedrent med konspirasjonsteorier. Det hadde blitt den nye helikopterproblemstillingen. Hvorfor gjorde ikke politiet noe når det var så åpenbart?

Altså, om politiet rykker ut og det ikke skjer noe er det en del av den store jødekonspirasjonen, om de ikke rykker ut og det skjer noe er det også en del av den samme konspirasjonen. Du kan ikke vinne, og derfor blir slike konspirasjoner så gjennomsiktige, for det blir så åpenbart at man ser det man vil se, og det finner man uansett hva som skjer, noe denne saken demonstrerer glimrende.

Hvorfor er kofferter og mistenkelige? Det er veldig lett å smugle med seg eksplosiver i en koffert uten å vekke oppmerksomhet for så å sette denne fra seg og gå før man detonerer den, eventuelt sprenger seg selv. Ikke at jeg tror faren er overhengende eller at kofferter skremmer meg, men det at det ikke har skjedd før er ett elendig argument for å ikke ta trusselen alvorlig. Konspirasjonsteoretikerne viser også her at de har en annen standard for beredskap i dette tilfellet enn i fks. 22. Juli.

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.dagbladet.no/2012/02/23/nyheter/innenriks/bombetrussel/fredrikstad/20382547/

Ser ut til at de har hatt en episode i Fredrikstad også.. en koffert med klær denne gangen.

Hvorfra kommer denne noiaen for kofferter?

Og hvor mange koffertbomber har det gått av i Norge?

hvor mange folk med våpen som skjøt barn og bilbomber hadde vi for ett års tid siden?

Jeg er enig i at denne frykten på mange måter er oppblåst, men vi vet jo alle sammen at om det en gang skulle vise seg å være en bombe og politiet ikke undersøkte en mistenkelig koffert så ville konspirasjonsaparatet satt igang. Du ville ganske sikkert stått her og snakket om inkompetanse fra politiet, om de ikke gjorde det du kritiserer her. Artig paradoks egentlig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen som vet hvor denne noiaen for kofferter kommer fra?

:roll:

De er nok plantet i folket av politiet selv, og nå arbeider politiet på spreng for at den skal vokse og spre seg.

Og de planter stadig nye kofferter på nye steder.

Det er nok best å sjekke bakgården eller hagen før du legger deg, snart planter de vel en koffert der også.

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser at de kan ha en finger med i spillet selv, men fra et sted må tanken om at kofferter er egnet som bomber blitt planet i folks bevisthet og jeg holder en knapp på hollywood.

Kofferter er jo også generelt sett noe som er relatert til reise så det kan jo på sikt være med på å begrense folks bevegelsesfrihet og i den forstand er kanskje kofferten et mere egnet objekt enn f.eks plastposer eller tomflasker.

Lenke til kommentar

nå er det vel snart ikke lov til å ta med seg kofferter når man skal reise engang! kan jo være en bombe!

Ikke uten at den blir først snust på av en bombehund og så gjennomsøkt av en bleikfeit homo som ikke kom inn på politihøgskolen.

Endret av RoaldN
Lenke til kommentar

Joda, jeg ser at de kan ha en finger med i spillet selv, men fra et sted må tanken om at kofferter er egnet som bomber blitt planet i folks bevisthet og jeg holder en knapp på hollywood.

Kofferter er jo også generelt sett noe som er relatert til reise så det kan jo på sikt være med på å begrense folks bevegelsesfrihet og i den forstand er kanskje kofferten et mere egnet objekt enn f.eks plastposer eller tomflasker.

Vel, hva er mest mistenkelig:

1 - En person som drar med seg et oljefat med ledninger rundt, på en togstasjon

2 - En person som går med koffert på en togstasjon

Millionbeløp venter hvis du svarer riktig (kan vel være at du trenger to forsøk?). Trenger vel ikke å være rakettforsker for å gjette seg frem til dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har nok rett der ja.

Hollywood er et av de beste verktøyene disse folkene har for å påvirke gjennom film og tv.

Og vi har jo alle i flere år sett filmer hvor kofferter og vesker ble brukt for å skjule bomber, så nå når politiet plutselig begynner å oppdage "mistenkelige" kofferter så spiller de på dette, og folk henter igjen fram fra underbevisstheten bildene som de har sett av kofferter og vesker med bomber.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...