Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldrene mine har blodtype O, jeg har B

Anbefalte innlegg

Begge foreldrene mine har blodtype O-. Og jeg har alltid fått vite at jeg også har den blodtypen. Men så var jeg hos legen, og det viste seg at jeg hadde blodtype B. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller tro... Så mange tanker i hodet mitt. Mannen jeg bor hos har jeg alltid sett på som faren min(foreldrene(?) mine er skilt, og har bodd hos.. pappa mesteparten av hele livet mitt) så jeg ser på han som faren min, men nå har jeg lyst til å få vite hvem den virkelige faren min er... Men igjen så er det noe som holder meg tilbake. Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, eller tro...

Postet av anonym: 6f4f4d0115ca681804363dbf79c8eca3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg har alltid fått vite at jeg også har den blodtypen.

Du har alltid fått høre det fra mora di, eller fra helsevesenet?

Hvis du tror at faren din er en annen, er du avhengig av at mora di er villig til å huske omstendighetene den gangen.

En teoretisk mulighet kan være at det dreide seg om en anonym sæddonor, og da vet faren din kanskje også om dette.

Lenke til kommentar

Og jeg har alltid fått vite at jeg også har den blodtypen.

Du har alltid fått høre det fra mora di, eller fra helsevesenet?

Hvis du tror at faren din er en annen, er du avhengig av at mora di er villig til å huske omstendighetene den gangen.

En teoretisk mulighet kan være at det dreide seg om en anonym sæddonor, og da vet faren din kanskje også om dette.

Moren min har sagt det. Eller hun har aldri sagt direkte at jeg har O, men hun sier: Alle barna mine har 0-. Jeg så litt rundt på internett for å være sikker på at jeg ikke bare husket feil fra naturfagstimene i 9. men det viser seg at det er 100% sjanse for å få O- hvis begge foreldrene har det... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har jo lyst til å vite hvem min virkelige far er, men igjen så tør jeg ikke helt.. Dette er også første gang jeg har tatt en sånn prøve.. Faen, det bare virker som at hele livet mitt har vært én stor løgn.

Lenke til kommentar

Hvis mora di har løyet i alle år, vil hun få sjokk hvis du sier du har vært og tatt en blodprøve hos legen. Du kan også få tatt en ekstra blodprøve, for å dobbeltsjekke om du virkelig har blodtype B.

Det er sant. Er det forresten sånn at sykehuset skriver opp hvilken blodtype man har fra man er født eller ved en annen legekontroll når man er liten? Er det en sjanse for at faren min vet at vi kanskje ikke har et far-sønn forhold rent biologisk sett? Hvor stor sannsynlighet er det forresten for at en sånn prøve gir feil utslag i blodtype?

Lenke til kommentar

Det står i journalen din hvilken blodtype du har. Husker en gang jeg skulle ta mange blodprøver, så hadde sykesøsteren journalen min liggende fremme av en eller annen grunn. Der så jeg ett stort a4 ark med ''B+'' på. Spurte om det var blodtypen min, og sannelig var det det.

Du kan få en kopi av journalen din hos fastlegen din. Det koster rundt 75 kr for en kopi hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Prøver å huske tilbake til genundervisningen på skolen. Der drev man jo på med krysning av gener etc. Om begge foreldrene dine har blodtype B på sitt recessive gen, så er det vel en 25% sjanse for å selv få blodtype B. Men da må begge foreldrene ha dette recessivt. Om bare en har det dominerer jo O.

Du sier jo at du har barn. Det tas ekstensive blodprøver av deg som gravid. Husker du den såkalte "Blodlappen" du måtte ta med på føden? Den som sier om du er immun mot røde hunder, og blodtype? Reagerte du ikke på den, så sto det sikkert O. Jeg ville tatt en ny blodprøve før jeg får panikk.

Lenke til kommentar

Øh... Blodtype O er ikke "dominant". Dersom begge foreldre har blodtype O kan de ikke være bærere av hverken A eller B, fordi O = fravær av A/B. Se her for en grei forklaring.

Da har jeg misforstått den, sorry.

Ts, beklager, jeg skrev om blodprøver i forbindelse med gravidieteten, så ikke at du hadde skrevet om far-sønn forhold. Ta en ny blodprøve.

Lenke til kommentar

For å forklare dette ytterligere for spesielt interesserte:

Blodtype 0 er recessivt (avvikende), mens A og B er dominant. Man får én stk A, B eller 0 fra far, og A, B eller 0 fra mor. Sammen blir disse et par, enten AA(blodtype A), BB(B), AB(AB), 0A(A), 0B(B) eller 00(0).

Har man blodtype 0 betyr det at man har fått en 0 fra både far og mor. Det betyr at begge foreldre har enten A0, B0 eller 00. Altså kan begge foreldre ha blodtypen A eller B og fortsatt gi et barn som har blodtype 00.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det kan nok skje i ytterst sjeldne tilfeller. Då mange trur at i starten hadde alle O, og A/B er noko vi har utvikla seinare. Om du ser på molekyl strukturen til AB vi du sjå at det er ein ekstra del festa på slutten (α-N-acetylgalactosamine festa på H locus om ein er interessert).

Det kan derfor vere ein sjanse for at det har skjedd ein mutasjon hos deg. Men den er diverre veldig veldig liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...