dusksjonlol Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hei. Min Acer Aspire 5530 tok delvis fri i helgen. Når jeg skrur den på er det lys på "PÅ" knappen, men det kommer ikke opp noe bilde, musa får ikke "strøm" (det røde lyset lyser ikke) og det er ikke noe viftestøy (?). Er det håp? Har fått igjen penger til ny pc, men har et ønske om å få tilbake de filene som var på harddisken før, er dette mulig? (helst fikse hele pcn selvfølgelig) Takker Lenke til kommentar
xTep Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Ta ut harddisken fra laptopen, og koble den til en stasjonær PC så har du filene dine hvertfall. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CDkQFjAB&url=http%3A%2F%2Ftim.id.au%2Flaptops%2Facer%2Faspire%25205530%25205530g.pdf&ei=NMwmT9WpOOik4gSDk4z6DA&usg=AFQjCNGjQ9oBXVZVDf0jXJGdBNlaNhC-_Q&sig2=AYwu-jjDDI9z3vxGATAGjw Service Manual 5530 Den har vanlig 2,5" sata disk. Bare gjør som foreslått over for å kopiere ut filer. Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Takk for svar, får prøve ut det Er det noen som har peiling på hva som er ødelagt inni maskina? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det kan vel være alt mulig av feil nesten. Det som oftest har skjedd med bærbare er defekt/brent grafikk løsning (enten GPU eller minnet til grafikk kortet) Det andre er flatkabel brudd eller delvis brudd mellom case/body og skjerm vippelokk. Når det ikke er "viftestøy" (høre om PC starter) tyder det kanskje på at BIOS post halter grunnet VGA init ikke ferdig stilles . Dette gjør at CPU/system ikke fullfører å starte - og det således kan virke helt dødt. Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Tror det er noe inne i OS/BIOS. Jeg restartet pcn, også sto der "Avslutter" i over 15 min, så jeg måtte slå den av til slutt med hovedknappen(sikkert helt idiotisk dumt). Muligens det har vert en "trigger". En i familien som også lånte den for noen dager siden. Det skjedde det samme med han (svart skjerm, ingen reaksjon), men han bare boota den og den funka. Så noen dager etter slutta den og funke helt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Se i service manual under troubleshooting. Fra side 143. Power On Issue If the system doesn’t power on, perform the following actions one at a time to correct the problem. Do not replace a non-defective FRUs: Computer Shutsdown Intermittently If the system powers off at intervals, perform the following actions one at a time to correct the problem. 1. Check the power cable is properly connected to the computer and the electrical outlet. 2. Remove any extension cables between the computer and the outlet. 3. Remove any surge protectors between the computer and the electrical outlet. Plug the computer directly into a known good electrical outlet. 4. Disconnect the power and open the casing to check the Thermal Unit (see “Thermal Unit Failure” on page 158) and fan airways are free of obstructions. 5. Disable the power management settings in the BIOS to ensure they are not the cause of the problem (see “Power” on page 35). 6. Remove all external and non-essential hardware connected to the computer that are not necessary to boot the computer to the failure point. 7. Remove any recently installed software. 8. If the Issue is still not resolved, see “Online Support Information” on page 193. No POST or Video If the POST or video doesn’t display, perform the following actions one at a time to correct the problem. 1. Make sure that the internal display is selected. On this notebook model, switching between the internal display and the external display is done by pressing Fn+F5. Reference Product pages for specific model procedures. 2. Make sure the computer has power by checking at least one of the following occurs: • Fans start up • Status LEDs light up If there is no power, see “Power On Issue” on page 144. 3. Drain any stored power by removing the power cable and battery and holding down the power button for 10 seconds. Reconnect the power and reboot the computer. 4. Connect an external monitor to the computer and switch between the internal display and the external display is by pressing Fn+F5 (on this model). If the POST or video appears on the external display, see “LCD Failure” on page 147. 5. Disconnect power and all external devices including port replicators or docking stations. Remove any memory cards and CD/DVD discs. Restart the computer. If the computer boots correctly, add the devices one by one until the failure point is discovered. 6. Reseat the memory modules. 7. Remove the drives (see “Disassembly Process” on page 48). 8. If the Issue is still not resolved, see “Online Support Information” on page 193. Edit: Man burde også kontrollere at AC laderen gir 19V DC / likestrøm ut. Du trenger da et multimeter. Laptoppens batteri bør du måle samtidig om det har / tar til seg strøm. Neste issue kan være ladeporten internt i PC , også om cmos batteriet på hovedkortet holder på å bli flatt (BIOS/Cmos settings blir da oftest korrupte). Endret 30. januar 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Gjennomførte noen av stegene uten hell. Har multimeter, men hvordan skal jeg måle om den levere 19 likespenning? Og hva er LCD Module? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 LCD module = Skjermen Måle strøm adapteret om det gir 19V DC slik Guide med bilder : http://www.insidemylaptop.com/laptop-does-not-start-bad-power-jack-motherboard/ Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Problemet er at jeg ikke kommer inn i laderen med målepinnen, men kan prøve å måle fra innsiden av pcn i mårra. Men er det noe vits å måle at den får strøm når det lyser at den får strøm, og den "går" på, men ikke kommer noe bilde? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Problemet er at jeg ikke kommer inn i laderen med målepinnen, men kan prøve å måle fra innsiden av pcn i mårra. Men er det noe vits å måle at den får strøm når det lyser at den får strøm, og den "går" på, men ikke kommer noe bilde? Du skal måle spenning. Det er stor forskjell på om PC-en får levert f. eks. 4V, og trenger f. eks. 19V tilført for å kunne fungere. Med for lav spenning vil PC-en fungerer dårlig. Med dårlig spenning, så kan dette tyde på at det er feil med adapteren din. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Går an å bruke en binders e.l Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Fikk målt nettopp, og det vart 19,6 volt. Men får opne opp pcn i mårra og se om det er dårlig kontakt der. Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Pcn har stått på en stund nå, og derfor starat vifta. Derfor er det usansynlig at det er noe med strømmen + ser pcn på nettet (ip adresse i adressefelt). Noen andre forslag da? Skal kjøpe et ekstern 2.5" HDD kabinett, så jeg får filene over på den nye pcn. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Dårlig med forslag (utenom et autorisert verksted) , men om du ser den på nett (prøvd å pinge den?) virker det som display og/eller grafikk kort defekt. Du burde da kanskje få den til å virke med en tilkoplet ekstern skjerm da ... Og trykke FN tast + et eller annet for å veklse fra internt LCD display til ekstern. Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 Hva menes med å pinge? Har prøvd å koble til ekstern skjerm uten hell. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 Du har også prøvd FN+*tast for ekstra skjerm*? Litt greit å vite sikkert, i tilfelle det er så simpelt. Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Funket heller ikke. Men er en ganske gammel PC, so tror ikke jeg orker å fikse den. Med denne : Min lenke kan jeg bare skru ut den gamle 2.5 SATA disken, putte den i den dockingstasjonen og PCn ser den som en ekstern harddisk? og deretter hente ut filer? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Hvis du skaffer deg en slik dockingstasjon så vil den fungere som en ekstern harddisk - og du kan hente ut filer gitt at harddisken selvsagt er i orden. Du kan også, hvis du har en stasjonær PC, koble den til SATA-kontakten på hovedkortet i den stasjonære pc-en. Lenke til kommentar
dusksjonlol Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Har ikke stasjonær, so må kjøåe en sann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå