Aapnopp Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) En meget god artikkel som skildrer globaliseringens sanne ansikt og de politiske omveltningene den framprovoserer. Utdrag "For the first time in human history almost all of humanity is politically activated, politically conscious and politically interactive... The resulting global political activism is generating a surge in the quest for personal dignity, cultural respect and economic opportunity in a world painfully scarred by memories of centuries-long alien colonial or imperial domination... The worldwide yearning for human dignity is the central challenge inherent in the phenomenon of global political awakening... That awakening is socially massive and politically radicalizing... The nearly universal access to radio, television and increasingly the Internet is creating a community of shared perceptions and envy that can be galvanized and channeled by demagogic political or religious passions. These energies transcend sovereign borders and pose a challenge both to existing states as well as to the existing global hierarchy, on top of which America still perches..." - Zbigniew Brzezinski Former U.S. National Security Advisor Co-Founder of the Trilateral Commission Member, Board of Trustees, Center for Strategic and International Studies http://www.youtube.com/watch?v=NW-e7z7S6VI Ser at jeg utelot en problemstilling... Hva skal vårt bidrag være i kampen mot amerikansk imperialisme? Endret 30. januar 2012 av Aapnopp Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Artikkelen er jo "gammel"!? Og hva skal debatteres? Lenke til kommentar
Aapnopp Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Artikkelen er jo "gammel"!? Og hva skal debatteres? Tematikken er høyst aktuell. Hva skal debatteres? For ikke lenge siden gav Norge et lån til IMF på 55 milliarder. Oljefondet har store aksjeposter i amerikanske banker. Vi valgte amerikanske jagerfly over svenske. Jeg foreslår at vi diskuterer hvordan det er best å gå fram, for å kutte alle bånd til disse skinnhellige torturistene. Endret 30. januar 2012 av Aapnopp Lenke til kommentar
Aapnopp Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg forbereder et brev til Norges elite. Det viktigste for oss nå er å sikre at nasjonens investeringer ikke går tapt. I 2008 tapte det norske folk omtrent 300 milliarder og i tredje kvartal i 2011 forsvant 284 milliarder. Dollarens rolle som verdensreserve er truet, dagens pengesystem ligner en stollek av gjeld og EUs byråkrater truer sine medlemsstaters selvstendighet. Alle slags bidrag mottas med en hjertelig stor takk. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg kan ikke tro noe annet enn at det er snakk om tid før noe kolapser. Tvilsomt at det blir USA da deres økonomi er på vei oppover, men EU er nok en mulighet. Kanskje kun deler, men generellt blir leveforholdene til folk dårligere og dårligere. Mange har blitt oppsagt, få nye blir ansatt og mange av de som har jobb, særlig i det offentlige, arbeider under slavelønn - lønn de knapt kan betale husleie med. Jeg har alltid vært skeptisk mot opprør, men et fredelig ikke-voldelig opprør håper jeg på. De som har kuppet makten må forstå at folk ikke vil lide mer for deres vannstyring. Globalisering er ikke noe negativt, men det som i dag går som globalisering er en noe som går ut på å sammenveve økonomiene i forskjellige land, og er en gavepakke for multinasjonale selskaper. Lenke til kommentar
Aapnopp Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 http://www.youtube.com/watch?v=Iloh5jL-ujE Med fotfeste i oljerike Sudan og med gullreservene til Ghaddafi, så går nok butikken bra, men så lenge de holder tallene på M3 skjult, så er det umulig å si. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 I 2008 tapte det norske folk omtrent 300 milliarder og i tredje kvartal i 2011 forsvant 284 milliarder. Nei, det gjorde vi ikke. Uten investeringene hadde vi ikke tapt noe, men heller ikke fått gevinstene i alle de periodene markedet gikk oppover. Det er riktig at i 2008 hadde fondet en negativ avkastning, men året etter mer enn tok den igjen denne, og i 2010 vokste det ytterligere. Man kan selvsagt mene at pengene hadde vært tryggere under madrassen (eller snarere under havbunnen), men det er en annen sak. Oljefondet investeringer har over tid gitt en netto avkastning og gitt det norske folk mer penger på bok, ikke mindre. Geir Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Jeg forbereder et brev til Norges elite. Det viktigste for oss nå er å sikre at nasjonens investeringer ikke går tapt. I 2008 tapte det norske folk omtrent 300 milliarder og i tredje kvartal i 2011 forsvant 284 milliarder. Dollarens rolle som verdensreserve er truet, dagens pengesystem ligner en stollek av gjeld og EUs byråkrater truer sine medlemsstaters selvstendighet. Alle slags bidrag mottas med en hjertelig stor takk. du har skjønt det... stå på! Lenke til kommentar
Aapnopp Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Man kan selvsagt mene at pengene hadde vært tryggere under madrassen (eller snarere under havbunnen), men det er en annen sak. Oljefondet investeringer har over tid gitt en netto avkastning og gitt det norske folk mer penger på bok, ikke mindre. Geir Kunne, burde, skulle, ville. I denne gjeldskarusellen vi kaller økonomi, er det ingenting som er sikkert. På et blunk kan hele nasjoner falle og brått er halve fondet borte. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Men hva er alternativet? Det er selvsagt noen av dem: 1. Utvinne oljen og investere fortjenesten. Det er dagens modell, og ja, den er risikabel. 2. Utvinne oljen, men ikke investere pengene. Hvor skal vi da gjøre av dem? 3. Utvinne oljen, og bruke fortjenesten. 4. La være å utvinne oljen. Da får vi heller ikke noe oljefond. Nå vil sikkert ikke oljen bli noe mindre verd med tiden, men... Spør du meg: Den dagen alle oljefondets investeringer går dukken er hele verden konkurs, og vi har ingen glede av oljepengene våre. Vi kan ikke spise dem... Geir Lenke til kommentar
Aapnopp Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Vi kan riste av oss Stockholm-syndromet og kutte ut fraksjonell reserve-systemet. 10:1 er så uansvarlig at femåringer rister på hodet når jeg forklarer det til dem. Kutte alle bånd til den manipulerte økonomien i USA. Det er for risikabelt å investere i et marked hvor en liten gruppe rike bankiere kan bestemme når de vil ha en depresjon. To enkle grep og vi får en stabil økonomi. Dermed kan vi investere eller spare så mye vi vil uten å risikere at vi sitter med skjegget i postkassa når noen får dårlig humør i et land 1500 km vekk. Trenger nok nye finanslover for å unngå utenlandsk spekulasjon og resultatet blir en kort tids stigmatisering og litt nedgang, men siden økonomi er et fag for de som vil trygge forholdene på lang sikt, skulle jeg ikke tro at noen oppegående økonomer skulle motsette seg en full reserve-løsning framfor dette komplett vanvidd-systemet. At de er få? Nei, sier du det. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Men hva er alternativet? Det er selvsagt noen av dem: 1. Utvinne oljen og investere fortjenesten. Det er dagens modell, og ja, den er risikabel. 2. Utvinne oljen, men ikke investere pengene. Hvor skal vi da gjøre av dem? 3. Utvinne oljen, og bruke fortjenesten. 4. La være å utvinne oljen. Da får vi heller ikke noe oljefond. Nå vil sikkert ikke oljen bli noe mindre verd med tiden, men... Spør du meg: Den dagen alle oljefondets investeringer går dukken er hele verden konkurs, og vi har ingen glede av oljepengene våre. Vi kan ikke spise dem... Geir Burde ikke oljepengene brukes til reell, virkelig forbering av landet vårt? Ser ingen vits i å investere penger bare for å få mer penger på sikt, som kanskje aldri kommer til å brukes til noe solid formål for alt vi vet. Invester milliarder i norsk forskning og vitenskap (også med fokus på miljøvennlig/bærekraftig energi osv), invester milliarder i forbedring av norsk infrastruktur i en miljøvennlig retning. Invester penger på måter som kan føre til at Norge blir mer skapende og kreativt på områder som kan styrke landet vårt i fremtiden, da vi ikke lenger har olje å håve inn milliarder på. Om penger skal investeres i utlandet, bør de investeres på virkelig konstruktive måter, i motsetning til alle de pill råtne, motbydelige bedriftene vi investerer penger i nå til dags. Forslag til dette kan være rent vann, ren energi, bevaring av natur og miljø for fremtidens beste, etc. etc. Endret 1. februar 2012 av Wyrd 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Joda, skal vi først investere pengene kan vi selvsagt gjør det med andre mål enn finansielle. Men da blir det meningsløst å snakke om at det norske folket taper milliarder. Da må vi ha en annen suksessmodell. Og ja, vi kunne investere innenlands, men det er de fleste politikere - med rette eller ikke - skeptiske til. Geir Endret 1. februar 2012 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Aapnopp Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Joda, skal vi først investere pengene kan vi selvsagt gjør det med andre mål enn finansielle. Men da blir det meningsløst å snakke om at det norske folket taper milliarder. Da må vi ha en annen suksessmodell. Og ja, vi kunne investere innenlands, men det er de fleste politikere - med rette eller ikke - skeptiske til. Geir Suksessmodell? Jeg har gitt deg en god start. Men du har kanskje ikke undersøkt validiteten i mine argumenter? Du stoler fortsatt på politikere? Etter USAs Martial Law? Etter EUs ACTA? Etter Norges DLD? Et visst monn med ydmykhet ovenfor denne voldsomme gjeldskrisa, som hele verden står ovenfor, er definitivt på sin plass. Visste du at England har en gjeld mot GDP-rate på 1000%? Endret 1. februar 2012 av Aapnopp Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Svaret mitt var til Wyrd,. Jeg trenger litt tid på å tenke på ditt. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå