Djevelen Marcus Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Okay, har vært en del borte i det siste og ikke fått med meg dette bra nok tydeligvis. Vi fikk et hefte for noen dager siden med masse oppgaver til det vi skal ha på prøven IMORRA.. Så jeg har noen oppgaver som jeg ikke skjønner hvordan man skal regne ut osv.. Så jeg lurte på om noen her som kunne være så vennelige og gi meg en måte og regne de ut på eller en link til et sted med masse information om dette emnet. Værtfall her er de type Formel oppgavene jeg ikke skjønner.. Bare bytt om på tall osv så du ikke trur at jeg ser etter selve svaret.. -.- 1, 4a+ (2a+3b) - (5a+2b) 2, 5(x+3) 3, 3(3x+2) 4, x2*x3 = x6 RIGHT?? ELLER? 5, 4x^4 + 2x^2 + 3x^4 + 3x^2(#¤"%#=??!?!) 6. -3a(a^2 + 4) - 2a(a^2- 1) - (2x +1) (Vær så snill) 7. 4x^% (Faktorisere..) 8. 16a^3b^2 + 12ab^4/48ab (Dette er så og si en brøk som jeg skal forkorte) Håper så indelig at noen av dere kan hjelpe meg med og finne ut hvordan jeg regner ut disse, Har prøvd i en del timer men ikke kommer så langt. Dette er det typen jeg sliter med fra det hefte jeg fikk. Takker så veldig mye for alle svar og linker!! Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hva er det du synes er vanskelig med algebra? Her er et tips - se på bokstavene som tall. Får du noe til da? Du må ikke bli forvirret og engstelig over at det er snakk om bokstaver. De representerer bare et ukjent tall. 4a = 4*a, hvis a er 1 så er dette 4. 4a + 2a må da åpenbart bli 6a, som igjen blir 6 hvis a er 1. x^3*x^2 er ikke x^6. x^3=x*x*x. Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Kan du gi litt flere eksempler skjønte det ikke helt, men nesten Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 3(3x+2) Hvis vi tenker oss at x er tallet 1. Da står det (3*1+2) som er 5. 3*(5) = 15 Hvis vi løser det uten at x er et gitt tall blir det 3(3x+2) = 9x + 6, og hvis vi igjen tenker oss at x skal være 1 ser vi at det stemmer for 9 + 6 =15. 4x^4 + 2x^2 + 3x^4 + 3x^2 = 7x^4 + 5x^2 Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Sorry, enten er jeg veldig dum eller så er det her så lett at jeg prøver å tenke for avangsert. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hva er det du ikke forstår? Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Her er ett stykke jeg driver med: 5a + 4b - 2a + 3b Siden det er +- og -+ blir hele stykked minus som da jeg tenker at svaret blir: 3a - 1b Eller? På 4x^4 + 2x^2 + 3x^4 + 3x^2 Ville jeg addert dem og fått svaret 6^6 + 6^6 Endret 30. januar 2012 av iMarcus Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hvis du har skrevet stykket riktig blir det ikke riktig med 3a - b. Riktig svar er 3a + 7b. Hvordan får du 3a, men -1b? Har du ikke bok du kan se i? Der står det garantert algebraregler. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) 5a + 4b - 2a + 3b (5a + 4b) (-2a + 3b) (5a - 2a) (4b + 3b) 3a + 7b Slik forstår jeg det i alle fall. Edit: skal ikke vranglære noen Endret 30. januar 2012 av Notelitten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 regner kroner for seg og dollar for seg, om du hadde en neve mynter. 5a-2a+4b+3b= Om du trenger hjelp på den, så får du heller stryke på prøven og begynne å følge mere med. Dette er det enkleste innenfor algebra.. Lenke til kommentar
FishTank Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg kan hjelpe litt med reglene for den første oppgaven her. 1, 4a+ (2a+3b) - (5a+2b) Her er det første du skal gjøre å fjerne parentesene. Det gjøres på følgende måte: Står det + rett foran en parentes trenger du ikke å gjøre noe med det som befinner seg inni parentesen. Da er det bare å fjerne parentesen. Står det - rett foran parentesen må du først endre fortegnet inni (pluss blir til minus, og omvendt) før du fjerner parentesen. Etter å ha fulgt punktene over sitter du forhåpentligvis igjen med tallene: 4a+2a+3b-5a-2b. Til slutt skal du slå sammen "like" tall. Tall med en "a" legges sammen og tallene med en "b" legges sammen. Slik: 4a+2a-5a=1a=a 3b-2b=1b=b Tilsammen blir svaret: a+b Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Kan se etter men har ikke trua på disse bøkene egentlig siden disse oppgavene står på et ark fra før av. Fish, Det sa mye mer til meg helt til du sa vi adderer de "like" tallene og bokstavene for jeg skjønte meg ikke på det svaret du fikk der etter som jeg adderer de som har a bak seg og de som har b bak seg. Endret 30. januar 2012 av iMarcus Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 5a + 4b - 2a + 3b (5a + 4b) (-2a + 3b) (5a - 2a) (4b + 3b) 3a + 7b Slik forstår jeg det i alle fall. riv ruske galt. Hvor får det gangetegnet fra og parantesene? fem epler pluss 4 pæærer minus 2 epler pluss 3 pærer... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Her er ett stykke jeg driver med: 5a + 4b - 2a + 3b Siden det er +- og -+ blir hele stykked minus som da jeg tenker at svaret blir: 3a - 1b Eller? Du må nesten finne ei bok eller ein nettstad der du kan lære deg dette. Utan grunnleggande forståing for regnerekkefølge, regnereglar osb. så blir det vanskeleg. Du kan kanskje bli i stand til å løyse liknande oppgåver som her, men det skal ikkje den store forskjellen til før du står fast. 5a + 4b - 2a + 3b blir 3a+7b. Dette stykket er som eit vanleg reknestykke, berre med bokstavar. Tenk at a er epler og b er pærer. Du har 5 epler og trekker frå 2 epler, står igjen med 3 epler. Du har 4 pærer og får 3 pærer til, 7 pærer. Korleis pluss og minus fungerer i forhold til faktorer, ledd, paranteser osv. er heilt basic stoff som du må kunne. Utan den blir det umogleg å faktorisere, korte brøkar og løyse algebra. 2+(-1) = 2-1 fordi pluss eit negativt tal blir minus. 2+1-1 = 2 fordi det ikkje er paranteser som endrar reknestykket. 2(a+b) = 2a+2b fordi du skal multiplisere 2 med både a og b. 2(a-b) = 2a-2b 2 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 parantesene var for å vise frem tankemåten min, sitter vel litt igjen etter programmering. Skal selvfølgelig ikke være noe gange-tegn. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Som han over sa blir det helt nytteløst hvis du ikke kan diverse regler. I en tråd som dette vil du få presentert utallige egne løsninger på problemet og det er sannsynligvis ikke alltid like enkelt å forstå. Kan aldri tenke meg at boken ikke gir utfyllende svar på det du lurer på og i så måte bør du gå gjennom den før du øver videre på oppgaver gitt av faglærer. Evt. bruk en nettside til å få kunnskap på. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 parantesene var for å vise frem tankemåten min, sitter vel litt igjen etter programmering. Skal selvfølgelig ikke være noe gange-tegn. Å setje inn parantes på den måten blir heilt feil, uansett om du ganger eller lar stykket stå som det står. Du må endre forteikn på ledd inni parantesen dersom det står ein minus framfor ein parantes: 2-(3-4) = 2-3+4 a+b-c-d er det ikkje noko meir å gjere med, anna enn eventuelt legge saman. Lenke til kommentar
Djevelen Marcus Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Er det noen som foreslår en nettside som jeg kan lære disse reglene da? Har søkt litt men ser ikke lyst ut enda. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Nå aner ikke jeg hvilken klasse du går i da, men matematikk.net har algebra for 10.klasse i hvert fall. Algebra Der får man i hvert fall litt grunnleggende forståelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse09/algebra.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå