CasterAnd Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Har laget min egen Minecraft server hjemme, men trenger og få den online. Satser da på litt ekstra sikkerhet, og har en kamerat som skulle få seg "sandkasse", som visstnok er noe som siler ut virus og annet utøy. Noen erfaringer/tips med dette? Er helt nykommer til både Sandkasse og minecraft (dog jeg valgte Bukkit ) Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Engelsk Wikipedia har et par relevante definisjoner på sandkasse i denne sammenhengen: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandbox_%28computer_security%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Sandbox_%28software_development%29 Hensikten er å holde det som er inni sandkassa (Minecraft for eksempel) på innsiden, og hindre at det "bryter seg ut", for å hindre at det inni sandkassa kan gjøre endringer / skade på det som er utenfor. Om det var dette kameraten din tenkte på vet jeg ikke. Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 1. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2012 Engelsk Wikipedia har et par relevante definisjoner på sandkasse i denne sammenhengen: http://en.wikipedia.org/wiki/Sandbox_%28computer_security%29 http://en.wikipedia.org/wiki/Sandbox_%28software_development%29 Hensikten er å holde det som er inni sandkassa (Minecraft for eksempel) på innsiden, og hindre at det "bryter seg ut", for å hindre at det inni sandkassa kan gjøre endringer / skade på det som er utenfor. Om det var dette kameraten din tenkte på vet jeg ikke. Han: "jeg skal få sandkasse" jeg: "hæ?!" han: "det er noe som siler ut virus" Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) En sandbox er ikke noe som "siler ut virus". En sandbox er et simulert systemmiljø. F.eks. om man kjører et program i en sandbox, og det programmet skriver til en fil på datamaskinen så tror programmet at den får lov til det, men sandbox programmet lurer programmet og håndterer filen selv uten at den faktisk skrives til noe utenfor sandboxen. Dette er et meget nyttig verktøy å ha i visse sammenhenger. F.eks. kan du rimelig trygt kjøre en fil som du er usikker på om er sikker på denne måten. Skulle filen f.eks. prøve å installere et virus så vil viruset tro at det har installert seg - men ingenting srives faktisk til maskinen utenfor sandboxen - og når du lukker sandboxen så forsvinner det alt (ved mindre du spesifikt velger å beholde noe fra sandboxen før du lukker den - hvilket du vil få tilbud om). Sandboxie er et godt gratis slikt verktøy f.eks. Det jeg ikke helt forstår dog er hvordan en sandbox skal gi deg noe bedre sikkerhet for en minecraft server... Har det vært noen betydelige saker med exploits mot minecraft server-programmet som du er bekymret over spesifikt? Dette er det eneste en sandbox ville beskyttet mot i så fall - altså at det på en eller annen måte skulle være noen exploit i server programvaren som kunne gi tilgang til deler av server-systemet som ikke burde gis normalt. Jeg er ikke klar over noe slikt er noe kjennt problem for minecraft serveren, men jeg skal også innrømme at jeg følger ikke voldsomt mye med på Minecraft miljøet heller. I utgangspounktet ville jeg vurdert risikoen for dette som liten... Det du heller bør sjekke om du skal ha en alltid-på server er at du er dekket i forhold til firewall. Om du IKKE er bak en NAT ruter så bør du ha en software-firewall. Hvis du er bak en NAT ruter (hvilket er tilfellet for de fleste ADSL og kabel forbindelser ihvertfall) så er det ganske smør på flesk i så fall da alle forbindelser inn som ikke er blitt spesifikt åpnet(videresent) for uansett vil være "blokkert", og ergo har du ikke noen særig synlig profil ut mot internett som kan anngripes. Et siste råd: Ikke bruk software som du ikke vet hvorfor du bruker. Jeg vil ikke virke krass, men du har tydeligvis ikke noen idè om hva en sandbox faktisk gjør enda, så les opp på det før du vurderer å bruke det. Bare fordi din kamerat valge å bruke dette så betyr det ikke at han forstår det heller nødvendigvis, eller at det er en smart/nødvendig ting å gjøre. Hvis du er nysgjerrig så begynn med: 1 - Hva gjør faktisk en sandbox? 2 - Vil en sandbox faktisk være en fordel for det jeg skal gjøre? Førstnevnte har jeg forhåpentligvis forklart i grove trekk her. Nummer to vil jeg i utgangspunktet tro vil være "nei" (dog jeg er ikke veldig kjennt med micecraft serversoftwaren og evt. sikkerhetsproblemer med denne så dette skal jeg ikke si noe bastant om). Det er først når du har svar på disse at du bør gå videre til de tekniske detaljene om hvordan det installeres og brukes. -Stigma Endret 1. februar 2012 av Stigma 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå