Madman Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Har bestillt adsl, men de sier at jeg ligger på en utjevningskabel og det er da ikke sikkert at de kan levere adsl til meg. Men hva f... er en utjevningskabel for noe da?? Tele2 visste ikke det de heller. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Har bestillt adsl, men de sier at jeg ligger på en utjevningskabel og det er da ikke sikkert at de kan levere adsl til meg. Men hva f... er en utjevningskabel for noe da?? Tele2 visste ikke det de heller. Det vil enkelt sagt si at de har koblet en linje fra en annen sentral på grunn av kapasiteten i den sentralen du _egentlig_ skulle vært på, - og da er det linjelengden på denne som gjelder, og ikke avstanden til "din" sentralen. -Denne kan også være multiplekset, og det gjør heller ikke saken noe bedre - stort sett er du avhengig av at de har fått ledig kapasitet i "riktig" sentral eller gidder å koble deg om med noen andre som ikke har adsl. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Ja, det stemmer bra det som er sagt foran her. Man er ganske så avhengig av hvordan Telenor har lagt telefonkablene og koblet sammen alle sentraler som er plassert rundt om. NGT vil (dessverre?) ikke foreta seg noe gravearbeid, og er dermed avhengig av å leie eksisterende linjer. Dersom du bor i område der kablene ikke går i så rett linje fra hovedsentraler som mulig, men er koblet om andre sentraler, så kan det lett bli et problem. En del ganger er det mulig å koble om linjeføringer, men dette vil i så fall koste mer penger. -P- Lenke til kommentar
Kheperu Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Det skal være mulig å skifte sentral (om det er ledige porter på sentraler innen rimelig avstand), men dette kan koste ca. 1000 kr. Nå skal det være mulig å gjøre et slikt sentralskifte gratis etter at Post- og Teletilsynet har åpnet for det (fra og med midten av denne måneden) i forbindelse med ADSL-bestilling, men så vidt jeg vet er ikke rutinene til Telenor Networks helt klare for dette ennå. Men det skal komme.... :wink: Lenke til kommentar
Madman Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Har bestillt adsl, men de sier at jeg ligger på en utjevningskabel og det er da ikke sikkert at de kan levere adsl til meg. Men hva f... er en utjevningskabel for noe da?? Tele2 visste ikke det de heller. Det vil enkelt sagt si at de har koblet en linje fra en annen sentral på grunn av kapasiteten i den sentralen du _egentlig_ skulle vært på, - og da er det linjelengden på denne som gjelder, og ikke avstanden til "din" sentralen. -Denne kan også være multiplekset, og det gjør heller ikke saken noe bedre - stort sett er du avhengig av at de har fått ledig kapasitet i "riktig" sentral eller gidder å koble deg om med noen andre som ikke har adsl. Takker for svarene. MEN, nytt spørsmål. Hva er multiplekset da?? Lenke til kommentar
Madman Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Ingen som vet?? Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 Multiplexing PS. Du sitter akkurat nå forran verdens største oppslagsverk. Bruk det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå