sebnor95 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Hei Jeg ønsker ikke å bli oppfattet som paranoid, så les dette med en klype salt. Jeg lurer på om jeg blir straffet hvis jeg tar med meg en luftpistol utenfor hjemmet og avverger en farlig situasjon, eller forhindrer at noe farlig/ulovlig finner sted. Forestill dere dette: En sen kveld hører jeg voldsomme kvinnerop fra soverommet mitt, som får meg til å tenke at dette er et overgrep. Da det høres ut som om det er rett rundt hjørnet, bestemmer jeg meg for å ta med meg en ladd luftpistol og sjekke om det er noe alvorlig. La oss også si at det faktisk skjer et overgrep og at jeg "trekker opp/hever" luftpistolen og avverger den farlige/skumle situasjonen. Overgriperen forsvinner, og alt er bra. Er det straffbart å "leke politi" eller å forhindre at slikt skjer? Hva kan man evnt. forvente seg som straff? Samme gjelder hvis det skjer et innbrudd i hjemmet mitt, og opptrer på same måte. Det må da være lov? Jeg snakker ikke om å plaffe ned hvem som helst, men bare i såkalte nødssituasjoner. Er det noen som har peiling på dette? Endret 30. januar 2012 av sebnor95 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Det er forbudt å utgi seg for å være politi. Det er vel og forbudt å gå på offentlig gate med våpen. Uansett om du skulle komme over en voldtekt, så er det bare å ringe politiet, og prøve å avverge situasjonen. Jeg regner med at voldtektsmannen vil prøve å fordufte om han blir oppdaget av andre. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Voldtektsmenn er noen utrolig feige tapere. Det er bare å rope med en sint stemme at han skal gi seg, så forsvinner han mest sannsynlig like raskt som om du trakk en pistol. Når det gjelder selve spørsmålet rundt om du kan bli straffet for å bære et ulisensiert våpen, selv om du avverget en nødsituasjon, så vet jeg ikke 100% sikkert. Du har fortsatt gjort en straffbar handling, men utviser politiet litt skjønn, så tror jeg de ser gjennom fingrene med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå