Gå til innhold

Tidenes beste kamera er over 100 år gammelt

Tidenes beste kamera ihht Akams lesere  

40 stemmer

1. 1. Hva synes du er tidenes beste kamera?

• Kodak Brownie
      1
    • Nikon D3s
      5
    • Hasselblad 500CM
      2
    • Minox
      0
    • Contax RTS-3
      0
    • Canon EOS 5D Mark II
      1
    • Mamiya 7II
      0
    • Leica M4
      0
    • Nikon F
      3
    • Canon EOS 1D
      1
    • Panasonic GF1
      0
    • Ilford Witness
      0
    • Polaroid SX-70
      1
    • Olympus Pen
      0
    • Leica III
      0
    • Zeiss Contaflex Super BC
      2
    • Rollei 35
      0
    • Pentax 6x7
      0
    • Gandolfi
      0
    • Olympus Trip
      0
    • Canon EOS 7D
      4
    • Olympus E-P1
      1
    • Kodak Retina IIIC
      0
    • Holga 120N
      0
    • Leica M9
      3
    • Hasselblad 500EL
      0
    • Bronica EC-TLII
      0
    • Nikon SP rangefinder
      0
    • Rolleiflex TLR
      2
    • Pentax ME F
      0
    • Nikon FM2
      1
    • Canon A-1
      1
    • Nikon D700
      1
    • Panasonic LX3
      0
    • Mamiya RZ67
      0
    • Canon EOS 5D
      1
    • Canon EOS D30
      0
    • Olympus OM-1
      2
    • Nikon D1
      0
    • Canon T90
      1
    • Sony Alpha A900
      1
    • Hasselblad 503CW
      0
    • Pentax K20D
      0
    • Pentax Auto 110
      0
    • Canon F-1
      0
    • Nikon D90
      0
    • Sinar Norma
      0
    • Pentax K1000
      0
    • Nikon D300s
      0
    • Nikon 1 (V1 og J1)
      0
    • Et annet kamera som ikke er i denne listen
      6

Anbefalte innlegg

Jeg stemte på Olypus Pen, har ikke nok kunnskaper om kameraers historie til å gjøre en god vurdering, men jeg ser på det kameraet som vikitg på to måter 1. Starter trenden som etterhvert vil fjerne den tradisjonelle speilrefleksmekanismen mer eller mindre helt fra markedet 2. Standarisert opplegg så flere kameraprodusenter kan være med.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kommer på ganske mange kandidater som burde vært på listen:

Canon AE-1

Canon EOS 5

Canon EOS 300D

Nikon F3 HP

Nikon FG

Nikon F3A

Yashica Mat-124G

Olympus Mju II

Leica M6

Og så videre.

mye fint her men jeg jobbet i fotobutikk på 90-tallet og solgte både mju1 og mju2. mju1 var et bedre - og mer revolusjonerende - kamera da det kom (andre kameraimportører inrømte åpenlyst at Olympus hadde tatt dem på senga). Mju2 var det ikke noe spesiellt med, og det tok faktisk dårligere bilder enn 1-ern.

Endret av firefox
Lenke til kommentar

Svaret vil jo avhenge av hvilke kriterier man legger til grunn. Jeg velger å legge mest vekt på hvilke kameraer som har betydd mest for fotografiets utvikling, og jeg dropper kjemibaserte og tar bare med digitale. Dette er ikke en utfyllende liste, men de første jeg ved en kjapp gjennomgang tenker på, i kronologisk rekkefølge.

Kompaktkameraer først:

Olympus E-10

Canon PowerShot G1

Nikon Coolpix 995

Sony Cyber-shot DSC-R1

Olympus Mju 720 SW

Panasonic Lumix DMC-TZ1

Casio Exilim Pro EX-F1

Leica X1

Fujifilm FinePix X100

Canon PowerShot G1 X

Systemkameraer:

Nikon D1

Hasselblad H1

Canon EOS-1Ds

Canon EOS 300D

Leica M8

Nikon D3

Canon EOS 5D Mark II

Panasonic Lumix DMC-GH1

Pentax 645D

Sony Alpha NEX-7

Dette er alle kameraer som etter min mening har betydd et vendepunkt i sin tid.

Lenke til kommentar

Mju2 var det ikke noe spesiellt med, og det tok faktisk dårligere bilder enn 1-ern.

Mulig, men Mju II ble verdens mest solgte kamera fem år på rad, og jeg kjenner ikke en eneste proff fotograf som uikke hadde en i lomma som nødkamera. Med fast f/2.8-optikk og spotmåling, i tillegg til at det var værbeskyttet, var Mju II både billig og bra, og det var en vinnerkombo.

Lenke til kommentar

Kompaktkameraer først:

Olympus E-10

Olympus E-10 var et genialt kamera den gangen det kom. Jeg bruker fortsatt mitt E-20 mye og liker den solide følelsen, lydløse lukkermekanismen og gode zoom optikken, men å kalle et kamere på 1,2 kg for kompakt er å ta litt i :!:

Lenke til kommentar

men å kalle et kamere på 1,2 kg for kompakt er å ta litt i :!:

Hehe, enig i det. Men nå som vi stort sett har klart å erstatte "speilreflekskamera" med "systemkamera", så burde vi kunne erstatte "kompaktkamera" med noe bedre også. Problemet er at det må ha konsensus.

Lenke til kommentar
D3s er uten tvil verdig posisjonen; men føler D3 kanskje var langt mer revolusjonerende for sin tid.
D3s er uten tvil verdig posisjonen; men føler D3 kanskje var langt mer revolusjonerende for sin tid.
Spesielt med tanke på at D3 er over 4.5 år gammelt, og leverer varene på høyde med de beste fortsatt.
Jeg mener at både Canon 5D og Nikon D3 er fortsatt litt for nye - jeg er av den mening at det bør ha gått minst 5 år siden kameraet gikk ut av salg før de har noe på en slik liste å gjøre. Det er vel 99% sjanse at når det kommer en slik oppsummering om 25 år, så vil fortsatt 5D og D3 komme høyt på lista.

Brownie er vell også eit godt kamera for sin tid, ja det var vell egetig ein større revolusjon enn den digitale, på denne tiden. Då gikk denn vanilge mann til fotografen kunn til høyt og festlige anledninger, men med Brownie kunne man kjøpe eit kamera så man hadde råd til sjølv, og ta bilder når enn sjølv ville og der man var til ein kvar tid , og når filmen var ferdig eksponert kunne enn ta kamera med til fotografen å bytte film og få ferm kalt denn gammle, og viss ein var veldig nysjerrig på denn fyrste filmen så kunne ein hente dei ferdige bilden etter par dager.(dette var det som også gjorde Kodak til ein fotografisk gigant i det 20 århundre.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle berunne mine valg litt nærmere. Det e rkanskje begrunnelsene som er mest interessante, ikke vare ren "synsing". Flettet inn i sitatet med rødt:

Kompaktkameraer først:

Olympus E-10 - Solid, speilsøker (uten mattskive), semiprofft kamera i den tiden et proff digitalkamera kostet like mye som en Mercedes.

Canon PowerShot G1 - Canons første G - innledningen til de seriøse kompaktkameraene.

Nikon Coolpix 995 - Epokegjørende og dristig. Design som funket. Sammen med CoolPix 950 langt forut for sin tid.

Sony Cyber-shot DSC-R1 - Nesten glemt, men faktisk et kamera (med stor bildebrikke) som utfordret speilreflekser i sin tid. Super Zeiss-optikk.

Olympus Mju 720 SW - Det første seriøse undervanns- og røff-kameraet.

Panasonic Lumix DMC-TZ1 - Her begynte æraen av reisekompakter med god zoom i lommeformat.

Casio Exilim Pro EX-F1 - Casios, og verdens, første skikkelige multimediekamera med HD video og høyhastighetsfilming.

Leica X1 - Første kompaktkamera med APS-C-brikke, suveren bildekvalitet.

Fujifilm FinePix X100 - Minst like bra som Leica X1, men også revolusjonerende hybridsøker.

Canon PowerShot G1 X - "EOS 7D" som kompaktkamera. Lyssterk zoom, stor bildebrikke, og bare litt større enn G12.

Systemkameraer:

Nikon D1 - Førte alene til at norske aviser sluttet å bruke film, i løpet av få måneder. Revolusjonerte profesjonelle speilreflekser, fra film til digital.

Hasselblad H1 - Heldigital Hasselblad, med ny objektivstandard. Uten denne hadde vi ikke hatt noe Hasselblad i dag.

Canon EOS-1Ds - Verdens første profesjonelle digitalkamera i 24x36mm-format, og attpåtil med topp kvalitet.

Canon EOS 300D - Digital speilrefleks for første gang overkommeloig for "hvermannsen."

Leica M8 - Første digitale Leica M. Ikke uten feil, men reddet nok Leica, og symboliserte at fotobransjens digitale overgang var fullbyrdet.

Nikon D3 - et stort sprang i bildeegenskaper, overflødiggjorde nesten blitz for pressefotografer, og med automatikk som fikk selv de mest konservative til å bruke den."

Canon EOS 5D Mark II - Så bra at den danket ut EOS 1Ds Mk III, og tilgjengelig for mange. Kombinasjonen av høy FF-kvalitet og videoegenskaper et veiskille.

Panasonic Lumix DMC-GH1 - den første gjennomførte hybride (stills/video) MicroFourThirds-modellen, og kameraet som viste at de speilløse kameraene er kommet for å bli.

Pentax 645D - Topp moderne, værbeskyttet digital mellomformat til entusiastpris. Eller K-5 på stereoider, om man vil.

Sony Alpha NEX-7 - Superkompakt, speilløs, fantastisk bildekvalitet, rå ytelse, og super elektronisk søker. Nå venter vi bare på flere objektiver.

Endret av toralfsan
Lenke til kommentar

Olympus 35 SP (SPn) Olympus XA Contax 645Pentax K1000Nikon FMNikon F6Olympus OM-3Mamiya 7Canon EOS 3Dette var bare noen av de som ev. kan fortjene en plass i toppen. :)

Kan mer enn gjerne legge til hele PEN-serien til Olympus (de analoge), og også gjerne et par-tre av de nye PEN (digitale) hvor jeg foreløpig er mest imponert over PEN E-PL1!!!!! :)

Lenke til kommentar

Fin liste. Synes kanskje det er for mange her? jeg ville ha redusert lista til:

1. Nikkormat FTn

Dette ville ha gjort valget mye enklere :thumbup:

Må ha med et valg til for at jeg skulle kunne stemme:

2. Et annet kamera som ikke er i denne listen

Endret av seriksen
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg er lykkelig eier av både en Kodak Brownie (kjøpt for sparepenger da jeg var 7 år gammel, det er noen år siden), en 35 mm Minox og Polaroid SX-70, begge fra 70-tallet, og har hatt Nikon D700, men jeg vet ikke om jeg synes at noen av disse er verdens beste etter dagens standard.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...