Gå til innhold

Hvordan er den yrkesaktive fordelingen i Norge?

Anbefalte innlegg

Ifølge SSB er det akkurat nå 4.990.331 mennesker i Norge. Jeg er interessert i å finne ut litt om fordelingen av denne befolkningen.

Hvor mange er under 18? Hvor mange er studenter? Hvor mange er pensjonister? Hvor mange er på trygd, langtidssykemeldinger eller andre NAV ordninger? Hvor mange jobber i det offentlige? Hvor mange jobber i det private næringsliv? Hvordan er fordelingen i det private næringsliv?

.. Og hvordan har disse gruppene utviklet seg over årene?

Noen som har en samlet statestikk som svarer på mye av dette?

Endret av KennethDreyer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner bare ut at 2.4% er arbeidsledig og 9.5% av befolkningen er uførepensjonister gjennom NAV. Finner du noen tall rundt de forskjellige trygdeordningene? Mistenker at de bidrar veldig til lav arbeidsledighet.

Leser her at halve landet lever på trygd, noe jeg gjerne kunne tenke meg å se en troverdig kilde på.

I denne artikkelen skriver de at ca. halvparten av landet jobber for inntekten. Det jeg da lurer på er hvor mange av disse som jobber i det offentlige.

Endret av KennethDreyer
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tid å lete frem statistikk, men mener og husker at vi passerte 40 % i andel sysselsatte i offentlig sektor. Slik sett er arbeidsledigheten i Norge kunstig lav, nettopp fordi regjeringen bare utvider offentlig sektor for å holde arbeidsledigheten nede – som regel finansiert ved hjelp av oljepenger. Offentlig sektor skaper ikke verdier i et samfunn, og dermed er det bekymringsfullt i forhold til fremtiden, spesielt ved tanke på at vi har nådd peak oil for lenge siden.

Endret av statsviter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ifølge denne sier den at 1,67m av ca. 4,95m (var vel rundt noe slikt i 2010?) jobber i privat sektor, mens 0,61m jobbet i offentlig sektor i 2010. Dette betyr følgende:

• Ca 34% i privat
  • Ca 12.5% i offentlig
  • Ca 53.5 jobber ikke

Regjeringen definerer 16 til 66 som yrkesaktiv alder her i landet. Noen som vet hvor mange som er innenfor denne aldergruppen i landet? Kommer ikke tydelig fram i denne pga. av alderfordelingene.

Lenke til kommentar

Du må også huske på at det er en hel del som studerer og dermed hverken jobber eller går på trygd. Dessuten er en hel del offentlig ansatte som gjør viktige ting, slik som lærere, sykepleiere, sykehjemsansatte(Delvis privatisert) osv.

Utifra tabellen din om alder er det 1,6mil som enten er under 16, eller over 67 og da sannsynligvis ikke jobber.

I følge Denne var det 227k mennesker som studerte i 2010 som vi også må trekke fra.

Tar vi da 4,95m mennesker, trekker fra de under og over arbeidsalder og studenter, får vi 3mil mennesker som er i arbeidsalder.

Totalt hadde vi 2,5mil sysselsatte, så da blir det ca 0,5mil eller 10% som er utenfor arbeidsmarkedet i 2010. Da har jeg dog ikke tatt med førtidspensjonister, de som jobber videre etterpensjon eller går på VGS.

Av disse jobbet 157k i offentlig forvaltning noe som tilsvarer rundt 6,2% av de sysselsatte. Ikke et alarmerende høyt tall spør du meg, men 10% av befolkningen uten arbeid er jo en del i et land som skriker etter mer arbeidskraft.

Edit:Skriveleif

Endret av Oleball
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...