Gå til innhold

Økonomisk krise i Sør-Europa -- farlig å dra på tur?

Anbefalte innlegg

post-224703-0-79777600-1327923374_thumb.jpg

Jeg er blitt gammel og treg av dage...Men før Han tar meg til seg, skal jeg se litt av verden, og allerede er London, Berlin (p.p.), Paris, Roma og Athen blitt bereiset av meg.

Jeg var i Athen i april i fjor, 2011. Jeg ble robbet for første gang i mitt liv (kameraet) og hele tida var det snille, hyggelige mennesker som kom for å prate med meg, men alt de ville ha, var mine eurosedler. Og overalt i Athen var det lusete bikkjer og fillette fattiglemmer. Er Athen i EU? Er Athen en europeisk metropol ? Jeg spekulerer ennå, men vi vet jo alle hva som skjedde i høst...

Jeg er litt skremt fra å dra til Sør Europa etter Athen turen.

Jeg vurderer alvorlig å dra til Barcelona nå i Februar, 10 dager.

Men:

Selv om Barcelona var (er?) rangert som en av de rikeste byene i Vest-Europa, etter London og Paris, hvordan er status idag. Med krisen i Spansk økonomi etc?

Har også Barcelona fått det som Athen, mengder av arbeidsledige som flyter omkring og plager turister, massse innvandrere som selger det billig plastskrap?

Athens hovedproblem som jeg så det, var mangel på politi. Jeg så aldri noe til de. I f.eks. Roma var de overalt og alltid i nærheten, nesten like bra som i Paris.

Hvordan er Politiet i Barcelona. Er de tilstede så en kan føle seg trygg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hellas er med i EU ja.

Om du utsettes for tyveri eller ran er det kun én person so gjør det mot deg og den personen kan du treffe på overalt uansett hvor rik byen ellers er. Faktisk så er det svært mange tyverier og ran i Oslo selv om det kan regnes som en rik by. Ofte er det en person som ikke kommer fra landet, men som lokkes dit av mange naive rikinger og sløvt politi.

Barcelona og spesielt sentrale områder som La Rambla er vel blandt de mest utsatte i Europa for tyverier. Det som er viktig er å ikke være den som lettest blir utsatt for tyveri, la tyvene heller velge noen andre. Man sikrer dette ved å alltid ha minst en glidelås mellom skurkene og verdisakene, og man bør ikke vise frem noe av verdi.

Kommer man fra lille utbygda og går på La Rambla med en tykk lommebok stikkende ut av baklomma vil man være ganske så sikker på å miste den. Det samme vil antagelig også skje i Oslo om en naiv sjel fra utbygda tar segt en tur dit uten å tilpasse seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...