Gå til innhold

? Raspberry Pi blir dobbelt så rask som iPhone 4s

Anbefalte innlegg

Gleder meg til denne kommer. Synes artikkelen ga ett litt feilaktig inntrykk. Den er jo ikke laget for å fungere som ett mediesenter, men heller en som en liten billig maskin man kan leke med, bygge inn i andre prosjekter (Se f. eks Arduoino) osv i tillegg til å fungere som ett mediesenter.

Om den kom med kabinett ville jo det stride i mot ideen om at maskina skal være så universiell som mulig, hva gjør man f. eks om man vil bygge den inn i noe annet? At kablene stikker ut over alt ser jeg også som en fordel, det vil jo i mange tilfeller være enklere og mer oversiktlig når man jobber med den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8 FPS med 1080p.h264 vil jeg ikke kalle imponerende, men jeg skal uansett ha en :D

Filmen er jo helt smooth, hvis det hadde vært 8fps hadde det hakket. Og hvis du lytter til han som snakker på videoen så sier han at 8 er feil, så det er nok en bug i fps-kalkuleringen.

Lenke til kommentar
Er dette det endelige dseignet på raspberry PI? blir det ikke no hvit/svart koblingsboks aktig cover over dingsebomsen? og hvordan blir det med toll på denne når den koster 200.77 øre ? slipper vi unna?
Du kan kjøpe et kabinett fra eksterne leverandører, så snart noen blir interessert i å lage det. Det er ikke toll i Norge på småelektronikk, så langt jeg vet.

Toll er én ting, grensen på 200,- handler også om MVA. Koster varen over 200 må du betale:

- MVA for varen

- MVA for frakta (!)

- toll (hvis det er tollavgift på varen)

- fortollingsgebyr (med mindre du fortoller selv på nett).

Altså kan ting fort bli en god del dyrere når du runder 200,-, selv om varen er tollfri.

Lenke til kommentar

Utrulig rotete design på denne. Det er jo plugger inn fra alle sider. Best om alle ledninger kommer inn fra en side. Spørs om iveren til å lage en knøttedings ha tatt overhånd her ?

knøttetidings er jo hele morroa......

gjør ingen ting med ledninger rundt hele

skulle tro grei nok oppløsning, definift ikke 8 fps, så er nok en bug der et steds.

vil nå tru at 35 dollar ligger under appeltvs prisere...

mva = 25%

200*1,25 = 225

jeg vet ikke helt hva frakt kommer på men regner ikke mere enn 100 spenn.

så 325 kroner....

Endret av settings
Lenke til kommentar

Settings: Føler for å rette opp regnestykket ditt litt...

MVA av 200kr blir 50kr. (25% = 1/4)

Frakt på 100kr må legges til før mva-beregning så eg setter opp et tenkt regnskap på nytt:

Vare: 200kr.

+ Frakt: 100kr

+ MVA: 75kr

= SUM: 375kr.

+ Fortollingsgebyr hos Posten: ca. 70-120kr

= TOTAL: ca. 450-500kr.

Koster vare inkl.frakt under 200kr blir også det totalprisen for alt uten mva og gebyr.

Lenke til kommentar

Utrulig rotete design på denne. Det er jo plugger inn fra alle sider. Best om alle ledninger kommer inn fra en side. Spørs om iveren til å lage en knøttedings ha tatt overhånd her ?

knøttetidings er jo hele morroa......

gjør ingen ting med ledninger rundt hele

skulle tro grei nok oppløsning, definift ikke 8 fps, så er nok en bug der et steds.

vil nå tru at 35 dollar ligger under appeltvs prisere...

mva = 25%

200*1,25 = 225

jeg vet ikke helt hva frakt kommer på men regner ikke mere enn 100 spenn.

så 325 kroner....

om det er 35$ blir prisen 205,- + frakt, altså betyr det at man må ta momsen med i regnestykket da man betaler moms på frakt dersom varen overstiger 200,-

Da ser det slik ut:

300*1,25= 375 + Postens fortollingsgebyr ca 100,-

Totalpris blir da 475,-

Lenke til kommentar

Settings: Føler for å rette opp regnestykket ditt litt...

...

Koster vare inkl.frakt under 200kr blir også det totalprisen for alt uten mva og gebyr.

Enig i korreksjonen din her. Kan fort få mye å si når du bikker over 200,-. Man kan snakke om bortimot 100% prisøkning.

Når det gjelder grensa på 200 spiller det ingen rolle hva frakta er. Altså slipper du unna MVA/toll selv om vare + frakt er over 200, så lenge prisen på varen er under 200.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette det endelige dseignet på raspberry PI? blir det ikke no hvit/svart koblingsboks aktig cover over dingsebomsen? og hvordan blir det med toll på denne når den koster 200.77 øre ? slipper vi unna?

Du driver vist lite med import, dollarn kan bli 5kr x 35, med verdi betyr 35$ + ca. 20$ frakt = 55$ x 25%mva + 110kr toll avgift blir ca 450-500kr totalt.

Lenke til kommentar

Du driver vist lite med import, dollarn kan bli 5kr x 35, med verdi betyr 35$ + ca. 20$ frakt = 55$ x 25%mva + 110kr toll avgift blir ca 450-500kr totalt.

Hehe, nei du tar grundig feil Kasey.

Det er ingen MVA så lenge varens verdi er under 200 NOK (og det er tollvesenets valutakurser som gjelder, ikke hva du får av banken din)

dvs om varens verdi er 199.95 + 140000kr i frakt, så skal du ikke betale noe mva

om varens verdi er 200.01 + 55kr i frakt, så skal du betale MVA av både varens verdi+ frakten,,,

Lenke til kommentar

Ser det diskuteres litt om mva og slikt på import.

Selv om det skal betales mva når varen overstiger 200 kr, så kan man faktisk være heldig også, husk det.

Har vært med på ca dobbling av pris på varer som koster rundt 210.

Men har også vært heldig og fått inn varer på mellom 200.xx og 205kr uten å betale noe.

Er forøvrig surt å måtte hive ut så mye penger til posten+småkroner til tullvesenet på en vare til såvidt over 200 kr fra f.eks play.com der frakt er INKLUDERT i prisen :p

Det koster forøvrig tollvesenet mer å opprettholde grensen enn pengene de får inn.

Det er med andre ord en utgiftspost å hente inn avgiftene.

Det er horribelt at det er så få partier som ønsker å gjøre noe med det....

Lenke til kommentar

Hm....

Hvor ellers slipper man å betale moms på varer under kr. 200 ?

Og - 200 grensen er uten moms, frakt og gebyrer.

For det skal jo fungere slik at man tar det inn her til landet uten kjøperlandets moms og legger på Norges - (som vi jo alle har vært med å bestemme???)

På den måten er det ment at det skal være en viss likhet mellom privat import og profesjonell. Og at bagateller under 200 overses.

Grensen på 200 fremkommer i en ren tallvurdering av hva som er hensiktsmessig å kreve inn moms på. (gjort for 20 år siden da...)

Endel her ser ut til å beklage seg over at Norge ikke tillater en høyere grense, men glemmer at butikker i innkjøpslandet ikke overholder sin del av avtalen - de selger det ut av landet inkludert landets moms (VAT) - men tro ikke at de oppgir dette til sitt hjemland da.

Det får være maken til blåøydhet !

Lenke til kommentar

Nå har ikke Raspberry Pi en kvote for strømforbruk eller nødvendighet for GSM-område på SoC.Hva blir det neste? Playstation 3 er kraftigere enn en Gameboy Advance?

Jeg kjenner ikke til noe annet datautstyr til denne prisen som er så kraftig.

Poenger her er at superbudsjett maskin som dette kan konkurere i datakraft med en av de kraftigere håndholdte enhetene som finnes.

Lenke til kommentar

Nå har ikke Raspberry Pi en kvote for strømforbruk eller nødvendighet for GSM-område på SoC.Hva blir det neste? Playstation 3 er kraftigere enn en Gameboy Advance?

Jeg kjenner ikke til noe annet datautstyr til denne prisen som er så kraftig.

Poenger her er at superbudsjett maskin som dette kan konkurere i datakraft med en av de kraftigere håndholdte enhetene som finnes.

Jeg påstod ikke at RaspPi ikke var valutta for pengene. Men man kan ikke blindt sammenligne maskinvare og si at A er bedre enn B, selv om A koster mindre.

Mitt HD6870 yter kanskje 2 TFLOPS, til sammenligning med den dyreste Sandy Bridge prosessoren (i7 3960X) som yter kun 64 GFLOPS. Dette er heller ikke en sammenligning som kan gjøres.

Lenke til kommentar

Ser det diskuteres litt om mva og slikt på import.

Selv om det skal betales mva når varen overstiger 200 kr, så kan man faktisk være heldig også, husk det.

Har vært med på ca dobbling av pris på varer som koster rundt 210.

Men har også vært heldig og fått inn varer på mellom 200.xx og 205kr uten å betale noe.

Er forøvrig surt å måtte hive ut så mye penger til posten+småkroner til tullvesenet på en vare til såvidt over 200 kr fra f.eks play.com der frakt er INKLUDERT i prisen :p

Det koster forøvrig tollvesenet mer å opprettholde grensen enn pengene de får inn.

Det er med andre ord en utgiftspost å hente inn avgiftene.

Det er horribelt at det er så få partier som ønsker å gjøre noe med det....

Veldig OT: Men nå er tollgrensene i Norge innført for å verne om norsk næring, ikke for å tjene seg rik på avgift...

On Topic: Gleder meg til denne, blir en morsom liten gadget å leke med. At folk klager på layout blir litt håpløst, denne er i første rekke laget for å gi mennesker med mindre midler muligheten til å skaffe seg en maskin de kan lære seg å utvikle på, ikke tro at folk som ikke har råd til tv bryr seg om hvilken side av kortet HDMI utgangen er på, og hvorvidt den leverer 1080@60fps...

Lenke til kommentar
On Topic: Gleder meg til denne, blir en morsom liten gadget å leke med. At folk klager på layout blir litt håpløst,

Men layouten *er* jo håpløs. Ikke har de laget monteringshull heller..

denne er i første rekke laget for å gi mennesker med mindre midler muligheten til å skaffe seg en maskin de kan lære seg å utvikle på, ikke tro at folk som ikke har råd til tv bryr seg om hvilken side av kortet HDMI utgangen er på, og hvorvidt den leverer 1080@60fps...

Jeg tror faktisk de vil bry seg. Derimot så er det ganske mange nerder som ser på dette som en kul ny gadget de kan leke med, og de bryr seg nok mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...