LaMere Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hei! Har endeleg bestemt meg for gå til innkjøp av ny pc, men trenger hjelp til valg av komponenter. Bruksområde er først og fremst video encoding og redigering, på hobby-basis. Gaming er ikkje viktig her. Eg har sett rundt på div nett-butikker, samt lest ein del rundt på div nett-fora. Og har foreløpig sett meg ut dette: Kabinett: Fractal Design Define R3 Disk: Seagate Barracuda® 2TB CPU: Det som starta som ein AMD vs Intel greie, er begynnt å snu seg til fordel for Intel i5/i7. AMD Phenom II X6 1100T Black Edition vart vurdert, men Intel er ikkje soo mykje dyrare. Etter det eg har forstått, Intel's 4-kjerner har betre ytelse enn AMD sin Phenom II X6 prossesor? AMD Phenom II X6 1100T Black Edition Intel® Core i5-2500K Intel® Core i7-2600K Ein mulighet eg vurderar, er oppgraderingspakke med Intel i7 2600K. Ønsker dog å doble mengde RAM, frå 8GB til 16GB. Trenger hjelp her, RAM og "timeing" og alt det der er ikkje min greie... Oppgraderingspakke Intel - Core i7 2600K Er igrunn det eg har, resten treng eg hjelp til: PSU RAM Evt råd/anbefaling/tips... Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hei! Har endeleg bestemt meg for gå til innkjøp av ny pc, men trenger hjelp til valg av komponenter. Bruksområde er først og fremst video encoding og redigering, på hobby-basis. Gaming er ikkje viktig her. Eg har sett rundt på div nett-butikker, samt lest ein del rundt på div nett-fora. Og har foreløpig sett meg ut dette: Kabinett: Fractal Design Define R3 Disk: Seagate Barracuda® 2TB CPU: Det som starta som ein AMD vs Intel greie, er begynnt å snu seg til fordel for Intel i5/i7. AMD Phenom II X6 1100T Black Edition vart vurdert, men Intel er ikkje soo mykje dyrare. Etter det eg har forstått, Intel's 4-kjerner har betre ytelse enn AMD sin Phenom II X6 prossesor? AMD Phenom II X6 1100T Black Edition Intel® Core i5-2500K Intel® Core i7-2600K Ein mulighet eg vurderar, er oppgraderingspakke med Intel i7 2600K. Ønsker dog å doble mengde RAM, frå 8GB til 16GB. Trenger hjelp her, RAM og "timeing" og alt det der er ikkje min greie... Oppgraderingspakke Intel - Core i7 2600K Er igrunn det eg har, resten treng eg hjelp til: PSU RAM Evt råd/anbefaling/tips... 1. Intels Sandy Bridge (socket 1155) gruser alt fra AMD, så du bør absolutt gå for intel. 2. Når det gjelder 2500k vs 2600k, så er det basically bare èn forskjell på de når det gjelder ytelse, og det er at 2600k er mye raskere på videorendring grunnet hyperthreading inne i CPUen, om pcen skal brukes til gaming vil du ikke merke noen som helst økning i ytelse mot en 2500k. 3. Når det gjelder RAM, kjøp 2x4GB Corsair XMS3 (link) og oppgrader til 16GB kun om det er nødvendig. Det er veldig få oppgaver som tar seg bruk av mer enn 8 GB RAM uansett. Husk å kjøp 64-biters operativsystem så du drar nytte av all rammen, med 32-biters kan du kun bruke ca 3,5 GB. 4. Når det gjelder strømforsyning så anbefaler jeg deg å gå for noe i Corsair AX eller HX-serie, for eksempel Corsair HX750. Corsair er kjent som et solid og bra merke innenfor alt, dog noe negativt innenfor SSDer. 5. Et tips er å kjøpe hovedkort med Z68-brikkesettet, som er det beste brikkesettet til 1155-socketen. Den gjør at du kan dra nytte av den innebygde grafikkchippen i prosessoren samt at det er lett å overklokke. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Ram timing er lite relevant for ytelse såfremt du ikke kjører ramdisk eller tilsvarende. Kjøp 16gb med kompatibelt minne, det kan godt være 1333mhz da hastighet å ram heller ikke spiller noen rolle. Det du derimot bør vurdere er en SSD evt en av de SSD cache diskene som har kommet på markedet som fungerer som SSD cache disk for din normale disk. Ang. cpu så ville jeg sjekket om programvaren du skal bruke er optimalisert for mer enn 4 kjerner, hvis den er det så vil AMD hexacore cpuen være et bedre valg enn Intel Ix. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 RAM: denne eller denne Lenke til kommentar
phlake Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Du SKAL ha i7-2600k til ditt bruk. Ferdig snakket :o) HER ser du hvorfor. Lenke til kommentar
torfinns Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Bare for å bekrefte det du selv startet med å si angående AMD vs Intel; Tomshardware har en helt ny artikkel om ytelse. Akkurat nå er det core-i5 som teller, selv om du ville klart å kjøre hva som helst på et AMD-basert system også. (om videoredigering skal vekte mer er det i7-2600 du skal ha som phlake sier) Sitat fra Toms' : "With the sub-$100 Pentiums performing so well, Intel's $125 Core i3-2100 easily beats more expensive Phenom II and FX models. And the $190 Core i5-2400 dominates the sub-$200 landscape without challenge, really. As such, we're almost-shockingly left without an AMD CPU to recommend at any price point." edit Endret 30. januar 2012 av torfinns Lenke til kommentar
phlake Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Ram, 16GB Corsair XMS3, 1333Mhz får du til under 700kr på Dustinhome. Endret 30. januar 2012 av phlake Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg vil bare påpeke det åpenbare her og det er at artiklene linket her er spillmaskiner og spillytelse. Det er ikke det TS etterspør. Hvis programvaren han skal bruke er optimalisert for fler enn 4 kjerner så vil jeg tro at en hexacore vil være bedre til dette formålet men jeg skal ikke være bastant på dette. Det er uansett verdt å sjekke om dette er tilfellet før innkjøp. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 (endret) Jeg vil bare påpeke det åpenbare her og det er at artiklene linket her er spillmaskiner og spillytelse. Det er ikke det TS etterspør. Hvis programvaren han skal bruke er optimalisert for fler enn 4 kjerner så vil jeg tro at en hexacore vil være bedre til dette formålet men jeg skal ikke være bastant på dette. Det er uansett verdt å sjekke om dette er tilfellet før innkjøp. Hjelper lite med 50% flere kjerner når ytelsen per MHz er 35-40% lavere Men ellers et godt poeng, AMDs FX-8150 tilbyr lignende ytelse som 2600k i videoredigering, men spiser også 100W mer strøm. Endret 30. januar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
LaMere Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg vil bare påpeke det åpenbare her og det er at artiklene linket her er spillmaskiner og spillytelse. Det er ikke det TS etterspør. Hvis programvaren han skal bruke er optimalisert for fler enn 4 kjerner så vil jeg tro at en hexacore vil være bedre til dette formålet men jeg skal ikke være bastant på dette. Det er uansett verdt å sjekke om dette er tilfellet før innkjøp. Hjelper lite med 50% flere kjerner når ytelsen per MHz er 35-40% lavere Men ellers et godt poeng, AMDs FX-8150 tilbyr lignende ytelse som 2600k i videoredigering, men spiser også 100W mer strøm. Ein liten kommentar her. Som arni90 seier, etter det eg har lest på nett, er at i7-2600k har omtrent samme ytelse i videoredigering som AMD FX-8150, sjølv om sistnevnte er av nyare dato. Om eg låg på 60/40 i Intels favør før eg posta, ligg eg no på 90/10 favør Intel, mest sannsynlegvis i7-2600K. 2. Når det gjelder 2500k vs 2600k, så er det basically bare èn forskjell på de når det gjelder ytelse, og det er at 2600k er mye raskere på videorendring grunnet hyperthreading inne i CPUen, om pcen skal brukes til gaming vil du ikke merke noen som helst økning i ytelse mot en 2500k. Rekker ikkje meir no, må på jobb. Takker for alle innkegg så langt, skal lese meir når arbeidsadgen er over. Lenke til kommentar
LaMere Skrevet 31. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2012 5. Et tips er å kjøpe hovedkort med Z68-brikkesettet, som er det beste brikkesettet til 1155-socketen. Den gjør at du kan dra nytte av den innebygde grafikkchippen i prosessoren samt at det er lett å overklokke. Ser litt på hovedkort, lurer på kva merke som anbefales. (ASUS vs Gigabyte vs MSI). Vurderer å gå for Z68-brikkesett, som quotet. Oppsettett ser så langt slik ut: Corsair HX 750W PSU Fractal Design Define R3 Black Pearl Intel® Core i7-2600K Processor Seagate Barracuda® 2TB Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 5. Et tips er å kjøpe hovedkort med Z68-brikkesettet, som er det beste brikkesettet til 1155-socketen. Den gjør at du kan dra nytte av den innebygde grafikkchippen i prosessoren samt at det er lett å overklokke. Ser litt på hovedkort, lurer på kva merke som anbefales. (ASUS vs Gigabyte vs MSI). Vurderer å gå for Z68-brikkesett, som quotet. Oppsettett ser så langt slik ut: Corsair HX 750W PSU Fractal Design Define R3 Black Pearl Intel® Core i7-2600K Processor Seagate Barracuda® 2TB Egentlig ganske hipp som happ, dog anbefaler jeg kort fra ASUS. All over kjent for gode hovedkort og stort sett de jeg har holdt meg til over årene. Kan ikke uttale meg så mye om MSI og Gigabyte, men jeg har hatt noen dårlige erfaringer med MSI (til 775 socket for noen år siden) som har gjort at jeg har holdt meg mer eller mindre unna de. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 31. januar 2012 Del Skrevet 31. januar 2012 (endret) Heisann Som de fleste andre sier: Styr unna AMD til ditt bruk - jeg har en AMD Phenom II X6 og den er jevnt over bra til det meste - og bra pris, har også brukt en i7-2600k tidligere og det er rått part i Intels favør. Selv gikk jeg for Sandy Bridge-E til videoredigering (blant annet...) lite slår det, men prisen blir jo litt stivere, Når det gjelder hovedkort så lager både Gigabyte, Asus og MSI mange bra, bare styr unna billigkortene til Asus da de gjerne er ribbede OEM kort. Selv ender jeg som regel opp med Gigabyte UD kort - de har aldri skuffet meg. Endret 31. januar 2012 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå