Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsvare sin eiendom og gjenstander - Hva kan man lovlig gjøre?

daruu

Anbefalte innlegg

Men når de føler seg truet på "jobben" sin, når de f.eks prøver å robbe en garasje, da vil de antakelig begynne med å beskytte seg bedre. Man kan ikke se bort ifra at de og vil bli bevæpnet i fremtiden.

Man ser og stor forksjell mellom kriminelle i Norge og Sverige, siden svenske politimenn har på seg håndvåpen. Motparten vil alltid og beskytte seg.

Så å holde igjen personer med makt og andre ulovlige virkemidler kan senere gjøre slike tilfeller mye verre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg mer at enkelt er så "desperate" at de utnytter dette til sin fordel.Da må man slå ned på det på en eller annen måte.

Det kan hende at hardhent behandling er den eneste muligheten her.

Mange steder i utlandet viser jo politiet at de er sjefen.

man får rett og slett juling hvis man ikke oppfører seg

Lenke til kommentar

De vil nok uansett ikke slutte å komme. Dette er jo levebrødet deres.

Som f.eks piratene som tok både fanget skip og mannskap, de følte helt sikkert at jobben deres var veldig farlig, men de følte likevel at de ikke hadde noen valg. Det var levebrødet deres.

Slik jeg ser det, så er ikke vold løsningen. Den kan fort gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar

Hadde noen brutt seg inn hos meg hadde jeg nok tatt i bruk alt jeg kan, loven åpner for at dette er helt lovlig, som eks har du jakt våpen kan du skyte om du føler deg selv truet eller familien..

Bare pass på ikke skyt når de er på vei ut :whistle:

Lenke til kommentar

Loven åpner nok ikke for at du kan skyte en tyv med armene fulle av sølvtøy nei. Da må du i så fall forklare hvordan du følte ditt liv umiddelbart truet av det, noe jeg tror du vil slite med å selge til dommeren. ;)

Ja, men gir du en advarsel og de ikke hører kan du skyte eller angripe de..

Sier seg selv Nordmenn er ikke helt kastrert ennå av staten.

Lenke til kommentar

Er det virkelig brukere her som er villige til å skade og drepe andres liv bare for at de stjeler ting? Da kan man vel og tenke seg hvem av partene som er den styggeste ulven.

selvsagt burde man unngå så bra man kan, i Norge er vi heldige som til nå har slippet unna kriminelle som dreper de som bor i stedet de gjør innbrudd.

Lenke til kommentar

Loven åpner nok ikke for at du kan skyte en tyv med armene fulle av sølvtøy nei. Da må du i så fall forklare hvordan du følte ditt liv umiddelbart truet av det, noe jeg tror du vil slite med å selge til dommeren. ;)

Dette har jeg vondt for å tro.

Den eneste gangen jeg kan tenke meg du ville sluppet unna med å skyte noen, er hvis de stormer mot deg i vilt raseri, med en kniv eller annet våpen klart synlig og som en umiddelbar trussel mot ditt liv og helse.

Lenke til kommentar

Nei, selv ikke politiet kan skyte innbruddstyver/ransmenn på så tynt grunnlag som det nevnte.. Personen må utgjøre en akutt trussel for liv og helse, men ikke nødvendigvis politimannens, (eller for den del ditt; også du som privatperson kan skyte for å redde andre enn deg selv, om det faktisk er eneste utvei) før man kan skyte, og da skal man (selvsagt) om mulig skyte for å skade, ikke drepe.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Dette har jeg vondt for å tro.

Den eneste gangen jeg kan tenke meg du ville sluppet unna med å skyte noen, er hvis de stormer mot deg i vilt raseri, med en kniv eller annet våpen klart synlig og som en umiddelbar trussel mot ditt liv og helse.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10084136

Tvil så mye du vil, ekstremt tilfelle i linken men der kan du lese en del om hvordan loven funker i praksis.

Karen som avfyrte skudd i denne saken er psykopat, han heter Ben Werner søk opp navnet..

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=263545

For å ikke glemme Frolanddrapet.

En bileier bør uansett ikke skyte biltyver.

Men det er ikke rart at folk blir frusterte. Politiet oppklarer bare fåtall av tyveriene, og om de skulle oppklare et tilfelle, så er ofte tyven tilbake på sine gamle tokter etter en liten stund.

Ja man bli frustrert, synes personlig å skyte noen er gå over streken da man sjeldent trenger ty til våpen i Norge for å avklarere en situasjon eller stoppe tyver, holder med et skudd ved beina eller lufta så vil de aller fleste løpe vettskremt eller legge seg rett ned å grine samt rope på mamma evt gud :!:

Men hvis noen er i huset og du har barn osv skjønner jeg godt at man skyter folk, men en advarsel om at du er bevæpnet er vel først steg før man faktisk skyter.

Lenke til kommentar

Kommer jo an på situasjonen. Er du aleine og ingen andre i huset bør du som MANN kunne vurdere om det ikke er like greit å bare ringe politiet og la de håndtere situasjonen.

Men hadde JEG vært aleine hjemme og for eksempel noen hadde brutt seg inn og prøvd å tukle med noe eg hadde stor lidenskap for / noe jeg hadde brukt mye tid og energi på, så tror jeg fløyten hadde fått en annen tone.

Hadde jeg vært hjemme med familie så hadde jeg slått personen i svime og anholdt han til Politet kom på stedet, hadde de vært flere så hadde jeg konsentrert meg om å samle familien å sørge for at de er tryg, og hadde noen kommet inn i det rom vi oppholdt oss i så hadde blitt baluba.

Men du kan jo se på situasjonen fra en annen side også , innbrudd , en genial måte å få oppgradert hjemmekinoen på osv.... bedre det enn å sitte med en sur bot fordi du skulle på død og liv ta saken i egne hender.

Men uansett ikke lett å bli klok på ka en skal gjøre alltid...

Lenke til kommentar

Er det virkelig brukere her som er villige til å skade og drepe andres liv bare for at de stjeler ting? Da kan man vel og tenke seg hvem av partene som er den styggeste ulven.

Skade? Ja, absolutt. Om de ikke ønsker å bli skadet så får de la være å stjele. Drepe? Neppe, for stor sjangs for felgselsstraff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo bli dømt for vold hvis man slå noen i svime.

Jeg må ty til to metaforer :

Mange ganger virker det som man skal ta dem som roper høyst når de blir pint , enn å stoppe dem/de som utfører gjerningen.

Det er liksom viktigere å hindre at noen baker andre en å finne ut hvorfor de blir banket.

Begge hindrer ikke at man blir pint eller banket ved en senere anledning , kun i det ene øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...