Gå til innhold

Dersom genetisk perfekte designerbarn var mulig..

...Ville du da gått inn for det?  

82 stemmer

1. 1. Framstilling av designerbarn på gen-lab' dersom teknologien tillot det, ja eller nei?

• Ja.
      37
    • Nei.
      41
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe moralske skrupler og hvis jeg skulle ha avlet avkom og fikk velge hvordan barnet skulle se ut og andre ting, som styrke, fysisk og mentalt , hadde jeg glatt gjort det.

Hadde ikke gjort meg noe å betale heller, ca samme som en ok bil, 400-700,000 kr.

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Vi burde la være. Ikke fordi det ideelt sett nødvendigvis ville vært feil, men fordi det alltid er en hel haug med ting vi små, patetiske mennesker ikke har tenkt på. Hva hvis vi klarte å viske ut alle genetiske skavanker med et tastetrykk? Fett nok, men kanskje det er en god grunn til at de er der, som vi på det daværende tidspunkt ikke er klar over? Vi vil aldri komme i nærheten av å vite alt. Medisin har stort sett alltid ubehagelige bivirkninger og bør være forbeholdt nødstilfeller.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville fokusert på det rent helsemessige. Jeg ville ikke likt at foreldrene mine bestemte nøyaktig hvordan jeg skulle se ut, og at de forsøkte å programmere meg til å gjøre det de ville at jeg skulle gjøre. Jeg vil heller ikke ha et barn som har et såpass solid grunnlag for å skylde på meg for alt de opplever som galt.

Det ville bringe klasseskillene til helt nye og vanvittige høyder ja. De rike vil også være de smarteste++ og ikke bare de rikeste slik de er i dagens samfunn.

Jeg ville vært langt mer bekymret for hva som kan skje når vi virkelig begynner å integrere mennesker med maskiner, og når autonome maskiner kan erstatte mennesker som intellektuell arbeidskraft. Vi må uansett sørge for at demokratiet er og forblir sterkere enn plutokratiet, skal vi unngå å bli en underrase.

Lenke til kommentar

Personlig hadde det i så fall vært å la avkommet slippe problemer og tilkortkommenheter (fant på et nytt ord der) som foreldrene (jeg) har. Jeg har dårlig rygg for eksempel.

Samfunnsnytten av det er ganske selvforklarende.

Ta en pause fra dataen iblant

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe moralske skrupler og hvis jeg skulle ha avlet avkom og fikk velge hvordan barnet skulle se ut og andre ting, som styrke, fysisk og mentalt , hadde jeg glatt gjort det.

Hadde ikke gjort meg noe å betale heller, ca samme som en ok bil, 400-700,000 kr.

Skulle du behandlet barnet ditt også som en bil da? det er jo mystikken som gjør livet verdt og leve.

Lenke til kommentar

Saken er at det ikke er null prosent sjanse for at noe går galt, og at det ville være å ta over menneskets evolusjon på en kunstig måte som vi ikke vil ha noen anelse om hvor ville ende.

Ville nok derfor sagt nei takk, selv om jeg er 100% for å forsøke og bruke genmanipulering til å få bukt med arvelig sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vært langt mer bekymret for hva som kan skje når vi virkelig begynner å integrere mennesker med maskiner, og når autonome maskiner kan erstatte mennesker som intellektuell arbeidskraft. Vi må uansett sørge for at demokratiet er og forblir sterkere enn plutokratiet, skal vi unngå å bli en underrase.

Uhh, plutokratiet er jo en langt større trussel enn "Menneske mot maskin" Hvor kom maskiner inn i bildet?

Edit: Terminator?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Mennesket med maskin mot mennesket uten maskin. De har ressursene, de kan ta først og mest ut av ny teknologi, de kan styre utviklingen til å tjene dem. Og jo mer avanserte maskinene blir, jo mindre avhengige vil de være av mennesklig arbeidskraft, som vil bli dårligere og dårligere stilt i forhandlinger.

Og om de gjør seg selv langt mer avanserte enn rent biologiske mennesker kan bli, så kan det til slutt bli umulig å gjøre opprør.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Selv har jeg lidd av flere smertefulle, uhelbredelige lidelser siden jeg var bare barnet som følge av mine gener, og det må jo sies å være en hyggelig tanke om vi ved hjelp av genteknologi kunne forhindret at mennesker måtte lide unødvendig på grunn av det genetiske lotteriet.

Siden vi lever i et sosialdemokrati er det jo heller ikke noe i veien for at vi kunne satt klare regler for hva man kan og ikke kan endre med slik teknologi, slik at den først og fremst blir brukt for å fjerne genetiske sykdommer og lidelser framfor å bestemme menneskers utseende. Det er heller ikke noe som tilsier at vi ikke kunne innlemmet slik teknologi inn i det offentlige helsevesenet slik at alle kunne fått nytte av den.

Lenke til kommentar

Selv har jeg lidd av flere smertefulle, uhelbredelige lidelser siden jeg var bare barnet som følge av mine gener, og det må jo sies å være en hyggelig tanke om vi ved hjelp av genteknologi kunne forhindret at mennesker måtte lide unødvendig på grunn av det genetiske lotteriet.

Siden vi lever i et sosialdemokrati er det jo heller ikke noe i veien for at vi kunne satt klare regler for hva man kan og ikke kan endre med slik teknologi, slik at den først og fremst blir brukt for å fjerne genetiske sykdommer og lidelser framfor å bestemme menneskers utseende. Det er heller ikke noe som tilsier at vi ikke kunne innlemmet slik teknologi inn i det offentlige helsevesenet slik at alle kunne fått nytte av den.

Jeg vil vel si at det er en betydelig forskjell på et designerbarn og en person som er genmanipulert for å unngå genetiske sykdommer. Sistnevnte er ok, fordi lidelse åpenbart regnes som noe negativt og det forventes at det forhindres om det er mulig, førstnevnte er derimot ikke ok, fordi det negativt påvirker dette menneskets autonomi.

Lenke til kommentar

Personlig hadde det i så fall vært å la avkommet slippe problemer og tilkortkommenheter (fant på et nytt ord der) som foreldrene (jeg) har. Jeg har dårlig rygg for eksempel.

Slutt å gi meg råd uten at du kjenner meg, vet hvor mye tid jeg bruker på data, har møtt meg eller vet hva som faktisk er problemet med ryggen min.

Tulling

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har null tiltro til at mennesket ville vært i stand til å legge realistiske begrensninger på slik teknologi. Som noen nevnte over - dette ville blitt solgt for store penger, og de rike ville ikke lenger bare være ressurssterke økonomisk sett, men ville også hatt skreddersydde fysiske og mentale egenskaper.

Master race med dype lommer, kjenner jeg er uhyre skeptisk...

Derimot - om det er snakk om å avdekke og luke ut iboende feil i menneskekroppen, så er jeg åpen for det. Man kan si hva man vil om at de med "spesielle" kvaliteter (les: downs syndrom etc) er likeverdige mennesker (og ja, de er selvsagt det), men om de hadde hatt forutsetningene til å ta et voksent valg ville de vært foruten.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro for oss idag, til og med vi idag i 2012, ville vært negative til dette. Jeg for min del kunne ikke tenkt meg noe sånt. Barnet skal skapes som det alltid har gjort.

Men om de som lever her om 200 år har en annen formening, har jeg ingen tvil om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slutt å gi meg råd uten at du kjenner meg, vet hvor mye tid jeg bruker på data, har møtt meg eller vet hva som faktisk er problemet med ryggen min.

fornærmet? tulling!

Det er deg!

Tulling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...