Gå til innhold

Beskjære bilde - gjøres det mye?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke mye poeng med høy oppløsning når man klipper bort over halve bilde, bedre å få det rett med en gang :ph34r:

Godt poeng med høy oppløsning slik at man kan klippe bort over halve bilde, så lenge det blir rett til slutt...:-)

Lenke til kommentar

Ikke mye poeng med høy oppløsning når man klipper bort over halve bilde, bedre å få det rett med en gang :ph34r:

Godt poeng med høy oppløsning slik at man kan klippe bort over halve bilde, så lenge det blir rett til slutt...:-)

Dårlig strategi, har levd med 12 Mpixels i mange år og har blitt kjip på utsnitt for å beholde oppløsning.

Lenke til kommentar

Tyr ofte til beskjæring av bilder som skal ut på web, da oppløsning allikevel er meeer enn god nok. Men stort sett prøver jeg alltid å få rett komposisjon i søkeren ;)

..og forresten så bøyes verbet "å beskjære" slik i preteritum og perfektum: beskar - beskåret. (Mange her som sliter med den hehe)

Lenke til kommentar

Ja, hadde ikke mer å gå på(max 70mm zoomobjektiv) - på det bildet ;)

Takk for kritiske innspill - fortsett å fyre løs... :)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Desken skamklipper vel dine bilder, som alle andres uansett? :p

Jepp, men viktig å ha best mulig utgangspunkt for skamklippingen ;-)

Lenke til kommentar

Det er sant! Med 21 MP bruker jeg å tillate meg å klippe bort ting jeg virkelig ikke vil ha med i bildet, men prøver å klippe så lite som mulig. Er dog skammelig hvor lite estetisk sans mange deskere har...

Har faktisk ikke opplevd så veldig mye skamklipping på egne bilder, men joda - det skjer. Har forøvrig sluttet å følge med, reduserer frustrasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at jeg beskjærer 9 av 10 bilder for å få det slik jeg vil (og når jeg tar bilder av fugler er det ytterst sjeldent jeg ikke cropper inn bildene). Det handler om tilpasninger etter personlige preferanser og disse mulighetene er kanskje den største fordelen med digital fotografering. Er det en horisont i bildet blir den sjekket og eventuelt korrigert før beskjæring.

Graden av beskjæring/cropping varierer, men den behøver ikke være dramatisk. I tillegg hender det at jeg tar utsnitt av bilder og da kan utsnittet bli på 50% eller mindre av originalen. Kort sagt så er det mange muligheter.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...