Gå til innhold

Beskjære bilde - gjøres det mye?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Det er jo langt fra alltid at formatet til kameraet er det som passer best til motivet. Men jeg prøver å planlegge utsnittet når jeg tar bildet, slik at jeg helst bare skal behøve å beskjære i en akse (men siden kameraet ikke har 100% søkerdekning, så blir det fort til at jeg får med litt mer enn tiltenkt så jeg må beskjære litt i den andre retningen også).

LX-3-en har for så vidt litt mer muligheter til å velge utsnitt i opptaksøyeblikket, så med det får jeg lettere ønsket utsnitt med en gang.

Lenke til kommentar

Er noe jeg gjør veldig mye egentlig. Tenker jo alltid på komposisjon i det jeg tar bildene. Likevell er det ofte den siste finpussen.

Da jeg driver for det meste med sport er det ikke alltid man får det helt 100% som man vil. En rask oppretning av et litt skjævt bilde. Og et tettere utsnitt og litt forflytning for å få det i fra høyre og inn i bildet er noe som ofte gjøres.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri beskjæret bildene jeg tar noe(amatør), men syntes jeg får mye bedre bilder når jeg beskjærer dem.

Beskjærer dere bildene mye?

Så og si alltid. Jeg syns 3:2 eller 4:3 passer ganske dårlig til de formatene jeg liker best, så utsnittet tar jeg jeg alltid i etterbehandlingen.

Min prosess på dette nå som man har godt over 10 megapiksler tilgjengelig er at jeg alltid tar med noe mer i bilde ved eksponering enn jeg strengt tatt trenger. Dette for å ha noe å beskjære i. Min erfaring er at hvis jeg komponerer for trangt så hender det at jeg angrer på at jeg ikke tok med noe mer da jeg ser at sluttresultatet kunne hatt godt av det. I etterbehandling beskjærer/cropper jeg meg frem til det jeg syns kler motivet.

Lenke til kommentar

Pleier vanligvis beholde utsnitt fra kamera; enkelte ganger bruker jeg 5:4 eller 1:1 som selvsagt gjør at man kapper kantene. I andre tilfeller kan det være fysisk umulig å komme nært nok; da cropper jeg for å få ønsket utsnitt (men går selvsagt på bekostning av oppløsning). Generelt er ikke cropping en erstatning for mer tele; så om mulig flytter jeg meg nærmere om optikken ikke gir ønsket resultat.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

...jeg alltid tar med noe mer i bilde ved eksponering enn jeg strengt tatt trenger. Dette for å ha noe å beskjære i. Min erfaring er at hvis jeg komponerer for trangt så hender det at jeg angrer på at jeg ikke tok med noe mer da jeg ser at sluttresultatet kunne hatt godt av det. I etterbehandling beskjærer/cropper jeg meg frem til det jeg syns kler motivet.

Opplever mye av det samme, men sjeldent i så stor grad som tilskuer ved/langs motorsport.

Med utgangspunkt i et bilde som inneholder litt mer informasjon enn jeg hadde tenkt å bruke, har det resultert i en beskjæring, men med to variasjoner - hvilken komposisjon ville DU valgt av A og B?

Komposisjon A:

post-226353-0-42811200-1337411977_thumb.jpg

Komposisjon B:

post-226353-0-18402100-1337412013_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er grunnleggende komposisjon - dyr, mennesker og andre ting som beveger seg skal ha "rom" i bildeflaten for å kunne "bevege seg". Spørsmålet for meg er ikke om man skal komponere etter A eller B, men heller hvilken nyanse av B man skal velge - som hovedregel er en komposisjon som B så mye bedre. :)

(Og så kommer alle gangene man skal bryte reglene, da..)

Edit: Og enig med TGB - motorsykkelen hadde vært enda bedre til venstre i utsnitt A - så ville man få mer fram den fine kurven i svingen, og gi mer følelse av fart og bevegelse - vise at sykkelen ikke bare kjører mot høyre, men at den nettopp har flenset gjennom en sving.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

...motorsykkelen hadde vært enda bedre til venstre i utsnitt A - så ville man få mer fram den fine kurven i svingen, og gi mer følelse av fart og bevegelse - vise at sykkelen ikke bare kjører mot høyre, men at den nettopp har flenset gjennom en sving.

Hvordan fungerer et utsnitt som markert med rød ramme?

post-226353-0-85776000-1337420155_thumb.jpg

post-226353-0-24238500-1337420374_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg ville dratt det øverste høyre hjørnet mer opp til høyre - litt videre utsnitt, og muligens også justert nedre venstre hjørne.

Jeg ville kuttet bort såpass mye på venstre nedre side at sykkelen omtrent kommer kjørende inn i bildet, tror man får en mer fartsfølelse da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...