sdf123 Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Jeg har egentlig aldri beskjæret bildene jeg tar noe(amatør), men syntes jeg får mye bedre bilder når jeg beskjærer dem. Beskjærer dere bildene mye? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Tja. Det er jo langt fra alltid at formatet til kameraet er det som passer best til motivet. Men jeg prøver å planlegge utsnittet når jeg tar bildet, slik at jeg helst bare skal behøve å beskjære i en akse (men siden kameraet ikke har 100% søkerdekning, så blir det fort til at jeg får med litt mer enn tiltenkt så jeg må beskjære litt i den andre retningen også). LX-3-en har for så vidt litt mer muligheter til å velge utsnitt i opptaksøyeblikket, så med det får jeg lettere ønsket utsnitt med en gang. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 Er noe jeg gjør veldig mye egentlig. Tenker jo alltid på komposisjon i det jeg tar bildene. Likevell er det ofte den siste finpussen. Da jeg driver for det meste med sport er det ikke alltid man får det helt 100% som man vil. En rask oppretning av et litt skjævt bilde. Og et tettere utsnitt og litt forflytning for å få det i fra høyre og inn i bildet er noe som ofte gjøres. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Cropping og retting av horisont gjør jeg ofte i etterbehandlingen - endrer også innimellom aspekt på bildet. Endret 29. januar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Avhenger av det enkelte bilde, retter horisonten hvis nødvendig og ser tester beskjæring hvis det kan se hensiktsmessig ut. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg har egentlig aldri beskjæret bildene jeg tar noe(amatør), men syntes jeg får mye bedre bilder når jeg beskjærer dem. Beskjærer dere bildene mye? Så og si alltid. Jeg syns 3:2 eller 4:3 passer ganske dårlig til de formatene jeg liker best, så utsnittet tar jeg jeg alltid i etterbehandlingen. Min prosess på dette nå som man har godt over 10 megapiksler tilgjengelig er at jeg alltid tar med noe mer i bilde ved eksponering enn jeg strengt tatt trenger. Dette for å ha noe å beskjære i. Min erfaring er at hvis jeg komponerer for trangt så hender det at jeg angrer på at jeg ikke tok med noe mer da jeg ser at sluttresultatet kunne hatt godt av det. I etterbehandling beskjærer/cropper jeg meg frem til det jeg syns kler motivet. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Jeg beskjærer bildene ofte. Men om det er mye som blir beskjært kommer litt an på. Som regel bare litt. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Cropping og retting av horisont gjør jeg ofte i etterbehandlingen - endrer også innimellom aspekt på bildet. Hva er forskjellen på beskjære, cropping og retting? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Hva er forskjellen på beskjære, cropping og retting? Beskjæring og cropping er to ord for det samme. Retting av horisont betyr at man roterer bildet, så horisonten blir rett. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Takk for oppklaringen:-) Lenke til kommentar
TGB Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 Pleier vanligvis beholde utsnitt fra kamera; enkelte ganger bruker jeg 5:4 eller 1:1 som selvsagt gjør at man kapper kantene. I andre tilfeller kan det være fysisk umulig å komme nært nok; da cropper jeg for å få ønsket utsnitt (men går selvsagt på bekostning av oppløsning). Generelt er ikke cropping en erstatning for mer tele; så om mulig flytter jeg meg nærmere om optikken ikke gir ønsket resultat. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 ...jeg alltid tar med noe mer i bilde ved eksponering enn jeg strengt tatt trenger. Dette for å ha noe å beskjære i. Min erfaring er at hvis jeg komponerer for trangt så hender det at jeg angrer på at jeg ikke tok med noe mer da jeg ser at sluttresultatet kunne hatt godt av det. I etterbehandling beskjærer/cropper jeg meg frem til det jeg syns kler motivet. Opplever mye av det samme, men sjeldent i så stor grad som tilskuer ved/langs motorsport. Med utgangspunkt i et bilde som inneholder litt mer informasjon enn jeg hadde tenkt å bruke, har det resultert i en beskjæring, men med to variasjoner - hvilken komposisjon ville DU valgt av A og B? Komposisjon A: Komposisjon B: Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 B uten tvil, men ville tatt bilde litt tidligere, for å ha fått motorsykkel i posisjon B (muligens bittelitt til høyre i forhold til B), men resten i posisjon A. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) Dette er grunnleggende komposisjon - dyr, mennesker og andre ting som beveger seg skal ha "rom" i bildeflaten for å kunne "bevege seg". Spørsmålet for meg er ikke om man skal komponere etter A eller B, men heller hvilken nyanse av B man skal velge - som hovedregel er en komposisjon som B så mye bedre. (Og så kommer alle gangene man skal bryte reglene, da..) Edit: Og enig med TGB - motorsykkelen hadde vært enda bedre til venstre i utsnitt A - så ville man få mer fram den fine kurven i svingen, og gi mer følelse av fart og bevegelse - vise at sykkelen ikke bare kjører mot høyre, men at den nettopp har flenset gjennom en sving. Endret 19. mai 2012 av Trondster Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Takk for tilbalemeldinger Legger ved bildet i sin helhet. Hvordan ville DU beskjært bildet? Fint om du kan poste forslag på eksisterende bilde med eks. en rød firkant/rektangel for å markere beskjæringen? Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Det å beskjære bilder er noe jeg gjør hele tiden. Ikke alltid man treffer 100% med utsnittet. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 (endret) ...motorsykkelen hadde vært enda bedre til venstre i utsnitt A - så ville man få mer fram den fine kurven i svingen, og gi mer følelse av fart og bevegelse - vise at sykkelen ikke bare kjører mot høyre, men at den nettopp har flenset gjennom en sving. Hvordan fungerer et utsnitt som markert med rød ramme? Endret 19. mai 2012 av flageborg Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Hvordan fungerer et utsnitt som markert med rød ramme? Tror jeg ville lagt meg et sted mellom denne og komposisjon B. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg ville dratt det øverste høyre hjørnet mer opp til høyre - litt videre utsnitt, og muligens også justert nedre venstre hjørne. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. mai 2012 Del Skrevet 19. mai 2012 Jeg ville dratt det øverste høyre hjørnet mer opp til høyre - litt videre utsnitt, og muligens også justert nedre venstre hjørne. Jeg ville kuttet bort såpass mye på venstre nedre side at sykkelen omtrent kommer kjørende inn i bildet, tror man får en mer fartsfølelse da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå