Gå til innhold

Lite systemkamera?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg tenker på å kjøpe et systemkamera til kjæresten, hun vil ha et lite et, så jeg har sett litt rundt men jeg skjønner ikke stort, lurte på om noen kunne hjelpe meg. Dette vil være hennes første kamera ( se bort i fra 3-4 kompaktkamera ). Hun vil egentlig bare ha det til hobby bruk, og ta bilder av venner og kjente.

Jeg har sett på flere tester men jeg vet ikke helt hvem som dekker hennes behov mest. Jeg har sett litt på Nikon v1, da det er greit å ha mulighet for eksternblitz, eller iallefall en god innebygd blitz, dog V1 er dyrt.

Er det noen som har noen tips?

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic GF2/GF3, Olympus E-PL3/E-PM1 er verdt å sjekke ut. Svært kompakte med bra bildekvalitet.

Ligger div tester på nettet og beskrivelse av Micro Four Thirds på nettet. Panasonic og Olympus benytter samme standard så man kan bruke objektiver om hverandre og helt nylig har blandt annet Sigma lansert 2 objektiver til denne standarden.

Har selv Olympus E-P3 som er strålende fornøyd med, bildekvalitet og autofokus er rimelig identisk med E-PL3/E-PM1.

Lenke til kommentar

Ville ventet til torsdag 2.februar kl.12, for å få sett hva det er Pentax presenterer.

Noen ting er i alle fall lekket:

Det vil ha K5s 16mp sensor

Det vil være mindre enn Pentax Kx, noe à la Panasonic GH2. Som er relativt lite for systemkamera å være.

Det vil ha K-fatning, med noen spesialobjektiver som bonus (som er ekstremt korte,bl.a 40mm f/2.8 på under 1cm langt fra fronten av kameraet).

Dette medfører at du har tilgang på den lengstlevende fatningen av noe systemkamera og som har ekstremt mye fin optikk fra 1976->nå til en billig penge der du finner bruktoptikk.

I tillegg vil hun da tilhøre en fin gjeng med brukere av et kameramerke som har en veldig fin tone og et samhold i diverse fora, som er helt unikt :) Dette er da Pentaxianere, (du finner bl.a en FB-gruppe der vi "holder til", i tillegg til egen tråd her inne.

Vi går og venter på hva det er slags utseende på det som slippes (for media i alle fall) på torsdag. Og spekulasjonene går vilt for seg på Pentaxforums.com når det gjelder både det ene og det andre.

Og med rette; de siste ryktene vil ha det til at det ikke har elektronisk søker. Optisk er vel også utelukket.

I tillegg til at det visstnok er bygd som en murstein, bokstavelig talt. Skal kunne sette det fra deg både horisontalt som vertikalt på bordet..

Mark Newson er hentet inn som design-ansvarlig, med de videre spekulasjoner det medfører.

Han står bl.a som ansvarlig for disse designene:

ma01.jpg

talby_marc_newson.jpg

(gammel telefon, 2004 mener jeg...)

marc-newson-orgone-chair.jpg

smeg_hero.jpg

Så jeg er tilbake til begynnelsen av innlegget; jeg ville ventet til torsdag :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...